مدیر موسسه فرهنگی پیام آزادگان:
مدیر موسسه فرهنگی پیام آزادگان گفت: وجه اشتراک آزاده و خبرنگار آزادگی است و امیدوارم با قلم خبرنگاران بتوان به ترویج فرهنگ و مبارزه با فساد کمک کرد و هر آنچه تاکنون نیز انجام گرفته مرهون زحمات خبرنگاران است. 
کد خبر: ۷۷۰۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ 11 August 2019

به‌گزارش تابناک رضوی ، علی اکبر عرفانی در آستانه سالروز ورود آزادگان به‌میهن با بیان این مطلب خاطر نشان کرد: وجه اشتراک آزاده و خبرنگار آزادگی است و امیدوارم با قلم خبرنگاران بتوان به ترویج فرهنگ و مبارزه با فساد کمک کرد و هر آنچه تاکنون نیز انجام گرفته مرهون زحمات خبرنگاران است. 

 

مدیر موسسه فرهنگی پیام آزادگان با اشاره به‌سالروز ورود آزادگان به‌میهن از برگزاری ویژه برنامه‌هایی به‌این مناسبت خبر داد و اظهار کرد: برنامه سال جاری با سال گذشته متفاوت است و مدیریت بزرگداشت به عهده استانداری بوده که به‌برگزاری برنامه را رصد می‌کند.

 

وی با بیان اینکه حدود 33 برنامه با عنوان بزرگداشت آزادگان در نظر داریم، افزود: دهم مرداد ماه همایش روایتگری آزادگان را در حرم مطهر برگزار کردیم.

 

عرفانی متذکر شد: اسرا درد زندان را چشیدند و دوست ندارند کسی در زندان بماند، به همین دلیل پیشنهاد شد تا با کمک یکدیگر یک یا چند زندانی از جرائم غیر عمد را آزاد کنیم و همایش بنت الخمینی که فردا در ستاد دیه استان برگزار می شود برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد است.

 

مدیر موسسه فرهنگی پیام آزادگان برگزاری نشست خبری با حضور معصومه آباد که کتاب "من زنده ام" روایت خاطرات این بانوی آزاده است را دیگر برنامه مناسبتی این ایام دانست.

 

وی افزود: شب پنجشنبه از نرم افزار آزادگان که حاوی آمار واطلاعات مربوط اسرا و شهدای اسیر، اردوگاه ها، تصاویر شهدای اسارت و اطلاعات دقیق این اسرا است که کتاب آن با عنوان «مردان مقاومت» نیز برای پژوهش تالیف شده است.

 

عرفانی گفت: برگزاری همایش قبل از اسارت با همکاری بنیاد شهید در روز 24 مرداد ماه، هم چنین  فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» با حضور آزادگان توسط ارشاد در روز 25 مرداد ماه در محل سینما سیمرغ با حضور احتمالی استاندار برگزار می‌شود. 

 

مدیر موسسه فرهنگی پیام آزادگان بیان کرد: دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، روایتگری و رونمایی از کتاب «صد و هفتاد و ششمین غواص» از دیگر برنامه های این ستاد است.

 

وی خاطرنشان کرد: بازدید خادمان حرم از خانواده شهدای غریب اسارت این هفته تا آخر مرداد ماه توسط خدام انجام می شود. 

 

عرفانی اکران تصاویر شهدا و اسرا را توسط شهرداری و پخش 16 فیلم سینمایی از صدا وسیما را از دیگر برنامه های ستاد دانست و گفت: این برنامه ها در شهرستان‌ها نیز انجام می شود 

 

مدیر موسسه پیام آزادگان یادآور شد:  26مرداد ماه آزادگان متخصص پزشک و وکلا و مشاوران خانواده به آحاد مردم خدمات رایگان می دهند.

 

وی با اینکه آورده ما در این موسسه قطعه ای از تاریخ کشورمان را بیان می کنیم، یادآور شد: آزاده فردی است که در مدتی محبوس بوده و ارتباطی با عالم بیرون نداشته باشد.

 

عرفانی اظهار کرد:از دهه 50 با  زندانیان سیاسی، اسیران دست کومله و دموکرات، گرفتاران دست اشرار و اسرای دفاع مقدس که همگی آزاده بودند روبه رو هستیم و برای حفظ انقلاب اسلامی اسیر شدند.

 

مدیر موسسه فرهنگی پیام آزادگان یادآور شد: این موسسه قصد پرداخت به نیمه پنهان زندگی اسرا را دارد و این اسرا در شرایط سختی به سر می بردند و در خصوص مذاکره با دشمن و مقابله با تحریم تجربه دارند.

 

وی اولین وظیفه موسسه پیام آزادگان را ثبت، ضبط و نشر روایت آزادگان دانست و خاطر نشان کرد: خاطرات آنها در 52 دسته تقسیم بندی شده است.

 

عرفانی با بیان اینکه تکریم آزادگان، همراه با نهاد های دولتی و خصوصی است، متذکر شد: سومین بخش از رسالت موسسه آزادگان آمار و اطلاعات مربوط با شهدا، بخش بعدی طبقه بندی رنج آزادگان و آموزش روایت گری آخرین بخش رسالت ما است. 

 

مدیر موسسه پیام آزادگان اظهارکرد: از منظر آمار در خراسان رضوی 3 هزار و  245 آزاده داریم که هزار و 800 نفر در مشهد حضور دارند و سبزوار، نیشابور و تربت حیدریه بیش از 100 آزاده دارد

 

وی با بیان اینکه 58 درصد جمعیت رزمندگان ما مفقود بودند، تصریح کرد:یعنی صلیب سرخ آنها را ندیده بود و می توانستند به عنوان کشته مطرح شوند.

 

عرفانی میزان سال های اسارت آزادگان خراسان رضوی را از یک تا 20سال عنوان کرد و گفت: این افراد در شرایط سختی به سرمی بردند که حتی تا یک سال تنها با همان لباس نظامی روزگار گذراندند.

 

مدیر موسسه پیام آزادگان نحوه شهادت را به پنج دسته تقسیم کرد و افزود: تیرباران، زنده به گور، شهید ناشی از مجروحیت، بیماری جسمی و عدم رسیدگی به آنها و شکنجه از راه های شهادت اسرا و رزمندگان است.

 

وی با بیان اینکه جنگ 8 سال زمان برد اما اسارت 10 سال طول کشید، تاکید کرد: تفاوت اسرا با رزمندگان این بود که اسرا در دست و رزمندگان در مقابل دشمن بودند.

 

عرفانی با اشاره به لزوم پرداخت به تاریخ شفاهی تصریح کرد: در دنیا قهرمان می سازند اما ما قهرمان‌های خود را فراموش می کنیم و یا اسامی آنها از کتب درسی خارج می شود. 

 

مدیر موسسه پیام آزادگان افزود:افسانه جومونگ دو خط بیشتر نیست اما در 70 کشور دیده شد اما اسرای ما دیده نشدند و همه زندگی آنها نیز سرشار از غم نیست بلکه بخش شادی و طنز هم داشتند که می‌تواند به نمایش در آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار