قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی:
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه از انقلاب اسلامی تاکنون ۳۷۰ هکتار باغ متعلق به آستان قدس رضوی حفظ شده است، گفت: حدود ۱۵ تا ۲۰ مگاوات برق در حرم مطهر رضوی مصرف می‌شود اما برنامه‌ای برای استفاده از برق نیروگاه‌های برقی در مشهد نداریم.
کد خبر: ۷۷۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷ 16 August 2015
مهدی عزیزیان در نشست خبری خود با اهالی رسانه پیرامون اعلام برنامه‌های دهه کرامت در حرم مطهر رضوی در سالن اجتماعات آستان قدس رضوی اظهار کرد: آستان قدس رضوی محوریت و برنامه‌ریزی کلیه امور خود را براساس وقف انجام می‌دهد و طبیعی است که وقف‌کننده‌‌های بسیاری اموال خود را برای تولد حضرت رضا (ع) وقف کرده باشند لذا از مهم‌ترین برنامه‌های ما در دهه کرامت پذیرایی خاص از این افراد در تالار اماکن متبرکه و با حضور مقامات عالی‌رتبه آستان قدس است.

وی با اشاره به اینکه 40 برنامه محوری برای دهه کرامت توسط آستان قدس رضوی در قالب‌های مختلف جشنواره، نشست علمی، چاپ و نشر و برنامه‌های فرهنگی تبلیغاتی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: سیاست محوری آستان قدس رضوی در جشن‌های ایام میلاد، ارائه الگوی رفتاری اهل بیت (ع) به ویژه برای نسل جوان در سایه تبیین شخصیت علمی، اخلاقی و رفتاری عالم آل محمد (ص) و تمرکز در شعار واحد «همدلی و همزبانی در سبک زندگی اهل بیت (ع)» است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به برگزاری جشن‌های زیر سایه خورشید که امسال نیز مانند سال‌های گذشته اجرایی می‌شود، اشاره کرد و گفت: کاروان مبلغان و خادمان بارگاه منور رضوی در قالب جشن‌های زیر سایه خورشید در 250 شهر از 31 استان کشور و در حوزه بین‌الملل در 50 شهر از 22 کشور خارجی همچون آلمان، هندوستان، آذربایجان، روسیه، عراق، افغانستان، نیجریه، لبنان و پاکستان حضور پیدا می‌کنند تا عطر و معنویت حرم مطهر در سراسر کشور و جهان پراکنده شود.

وی همچنین به برنامه‌هایی همچون جشنواره فرهنگی و ورزشی امام رضا (ع) ، هفتمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، هشتمین جشنواره خورشید ولایت، تعویض پرچم گنبد حرم مطهر و پوشش ضریح، آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و... اشاره کرد و ادامه داد: این جشنواره‌ها به ترتیب در مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی، سازمان کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و بنیاد فرهنگی رضوی برگزار می‌شود و قرار است امسال در شب میلاد امام رضا (ع)‌ 88 زندانی جرایم غیر عمد به همت خادمان امام رضا (ع) از زندان آزاد شوند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: عیادت از بیماران، تشرف‌های گروهی در قالب طرح امام مهربانی‌ها، توزیع دعوت‌نامه مهمان‌سرا در مبادی ورودی مشهد، نخستین جشنواره دانشجویی فروغ امامت، نشست امام رضا (ع) و سبک زندگی اسلامی، حضور پررنگ شبکه‌های تلویزیونی و... از دیگر برنامه‌های اصلی آستان قدس رضوی محسوب می‌شود که همزمان با دهه کرامت در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اخذ مالیات از آستان قدس رضوی انجام می‌شود یا نه؟ اضافه کرد: براساس قانون بودجه 94 در یکی از تبصره بودجه آستان قدس قرار شده است مالیات پرداخت شود اما ما معتقد هستیم که براساس منویات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری آستان قدس از مالیات معاف است البته این موضوع در مجلس هم مورد رسیدگی قرار گرفته است.

عزیزیان درباره بدهی دولت از سال‌های خیلی قبل به آستان قدس بیان کرد: در هر دولتی بودجه‌ای درست می‌شود تا به صورت تبصره در قالب مبالغ نقدی و واگذاری سهام این بدهی‌ پرداخت شود.

عزیزیان تأکید کرد: آستان قدس رضوی بیشتر املاک خود را که در محدوده فعالیت‌های دولتی قرار گرفته و به شکلی واگذار شده یا سند به آنها تعلق نگرفته و یا بدهی‌های مربوط به حق تحریمی‌ها بوده است لذا اجازه وزارتخانه‌ها داده نشده بنابراین در قالب تبصره دولت‌های قبل در قالب رد دیون به آستان قدس به صورت خرید سهام یا به صورت نقدی پرداخت می‌گردد.

وی افزود: دولت یک طرفه تصمیم می‌گیرد و آستان قدس طبیعی است که سهام خود را، مشخص نکند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه از انقلاب اسلامی تاکنون 370 هکتار باغ متعلق به آستان قدس رضوی حفظ شده است، گفت: حدود 15 تا 20 مگاوات برق در حرم مطهر رضوی مصرف می‌شود اما برنامه‌ای برای استفاده از برق نیروگاه‌های برقی در مشهد نداریم.

وی با اشاره به اینکه شایعه خشک شدن درختان در باغ‌های آستان قدس که منجر به فروش آنها و ساختمان‌سازی باشد را کاملاً تکذیب کرد و گفت: خشک شدن درختان دلایل مختلفی دارد اما اگر باغی در واقع واگذار شده براساس قانون و زیر نظر شهرداری انجام شده بنابراین همه این مواردی که در ارتباط خشک شدن درختان برای فروش آنها و جهت ساخت برج و... بوده اشتباه است.

عزیزیان تأکید کرد: سال آینده در ابتدای دهه کرامت صحن بهسازی شده مسجد گوهر شاد تمام می‌شود و طرح کتابخانه که در حال حاضر در زیر بسط طبرسی حرم مطهر در دو طبقه در حال ساخت است سوم شعبان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار