رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار از آغاز کاوش در تپه 7 هزار ساله دامغانی‌های این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۷۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ 17 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی محمودرضا سلیمانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آغاز کاوش در تپه 7 هزار ساله دامغانی‌های این شهرستان اظهار داشت: در حال حاضر یک تیم 30 نفره از زبده‌ترین کاوشگران کشور برای شناسایی آثار مدفون در این تپه در شهرستان مستقر شده‌اند.

وی با بیان اینکه این کاوش‌ها در شعاع 300 متری این تپه انجام می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر پنج نقطه در این محل مورد گمانه‌زنی واقع شده و در لایه 6.5 سانتیمتری زمین کاوش‌ها انجام می‌شود.

سلیمانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نیاز های ما در حوزه میراث فرهنگی مسئله فرهنگ‌سازی در این زمینه است، خاطرنشان کرد: توجه به میراث فرهنگی سبب تحول جدی در حوزه اقتصادی و اشتغال شهرستان می‌شود که در آینده آن نیز موثر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تاریخی و معنوی شهرستان وجود فرهنگ غنی محلی آن است، عنوان کرد: ما امکانات لازم برای تبدیل شدن به یک مرکز توریستی فرهنگی را داریم و فرهنگ غنی معنوی سبزوار لازمه این تحول بزرگ است.

سلیمانی با بیان اینکه وظیفه داریم تا آداب و رسوم گذشتگان را زنده کنیم ادامه داد: امروز در روستاهای سبزوار مانند بهمن‌آباد، سوییز، مزینان بخش‌هایی مثل روداب و ششتمد آثاری را می‌بینیم که هر کدام یک ظرفیت مهم فرهنگی و تاریخی بوده و مهم‌ترین برنامه ما احیای این مراکز دیدنی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کار احیای مصلای تاریخی سبزوار آغاز شده است، یادآور شد: امیدواریم با همراهی و همدلی شورای شهر و شهرداری بتوانیم گام‌های موثری در این زمینه برداریم.

سلیمانی به موضوع ایجاد بازارچه‌های سنتی و صنایع دستی در شهرستان سبزوار اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر سبزوار وجود صنایع سنتی است که با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این شهر عجین شده و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم بتوانیم در هر نقطه‌ای از شهرستان که فضا و امکانات اجازه دهد این بازارچه‌ها را داشته باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار به موزه شهر سبزوار نیز اشاره کرد و افزود: سبزوار تنها شهرستان استان است که از نعمت موزه شهر بهره‌مند است و در حال حاضر بیش از 900 میلیون تومان آثار تاریخی در آن نگهداری می‌شود.

سلیمانی با بیان اینکه وجود موزه در هر منطقه‌ای به منزله سابقه و قدمت تاریخی آن شهر و استان محسوب می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته تا بتوانیم میزان بهره‌مندی مردم را از موزه بیشتر کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار