مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در سال جاری، ۶ میلیون و ۶۴۲هزار و ۷۲۵ نفر اقامت رسمی خارجی ها در واحدهای اقامتی سازمان گردشگری بوده که نسبت به سال قبل رشد ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۷۸۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸ 24 September 2019

به گزارش تابناک رضوی، ابوالفضل مکرمی فر در نشست خبری هفته گردشگری، گفت: نواختن زنگ گردشگری در مدارس و برگزاری تورهای گردشگری از برنامه‌هایی است که برای هفته گردشگری پیش‌بینی شده است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از برگزاری نمایشگاه گردشگری هم خبر داد و اظهار کرد: برپایی نمایشگاهی در چهارم مهرماه با محوریت گردشگری از برنامه‌های پیش روی ما است.

وی با بیان اینکه از میان تشکل‌های خصوصی حوزه گردشگری، سه تشکل دارای مجوز و پنج تشکل دیگر نیز در آستانه گرفتن مجوز هستند، خاطرنشان کرد: تشکل گردشگری سلامت نیز از مهم‌ترین تشکل‌های خراسان رضوی است.

مکرمی‌فر افزود: در حوزه گردشگری سلامت، سال گذشته ۲۰ هزار گردشگر خارجی برای انجام عمل‌های جراحی و ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی برای عمل‌های سرپایی داشته‌ایم که درآمد حاصل از هر گردشگر سلامت به طور متوسط پنج تا هفت برابر یک گردشگر معمولی است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به گردشگری بومگردی هم اشاره و عنوان کرد: ۹۰ حوزه گردشگری بومگردی تا کنون مجوز گرفته اند و ۷۴ حوزه بومگردی فعال است که در هفته گردشگری ۷مورد دیگر فعال می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید ماندگاری مسافر را در خراسان رضوی افزایش دهیم تا از سایر جاذبه‌های گردشگری استان نیز بهره ببرند، بومگردی را روشی جذاب و ارزان توصیف کرد و گفت: در استان‌های دیگر کشور سفر به شهرهای پیرامونی مراکز استان‌ها نیز مد نظر است.

مکرمی‌فر با اشاره به طرح ساب (سفرهای ارزان‌قیمت برنامه ریزی شده) بیان کرد: ما با استفاده از طرح ساب و به وسیله داشتن تخفیفات مختلف می‌توانیم در بخش‌های مختلف، مسافر و زائر بیشتری را به سمت خراسان رضوی و مشهد جذب کنیم.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه ۲۸۶ تاسیسات گردشگری در این استان در حال انجام است، گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی این تاسیسات ۵۰ درصد است و بدون احتساب زمین، سرمایه ۷ هزار میلیاردی نیاز است تا تکمیل شوند.

وی با بیان اینکه باید نیروی انسانی کافی برای این تاسیسات را تامین کنیم، به بحث آموزش هم اشاره و اظهار کرد: در حوزه آموزش نیز در ابتدای سال جاری ۲۵ دوره آموزشی برگزار شد و سر فصل‌هایی در تمام بخش‌های مرتبط با گردشگر و مسافر تعریف شده است. 

مکرمی‌فر افزود: در ۶ ماهه نخست سال، ۲۱۴ هزار ساعت آموزش برگزار شده است، بیش از ۸ هزار نفر فعال حوزه گردشگری در این دوره‌ها آموزش دیدند، همچنین ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کنیم.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: زمستان سال گذشته نقاطی که امکان تبدیل به فرصت برای گردشگری باشند را بررسی و در ۱۲۰ نقطه خراسان رضوی، ۱۳۰ فرصت را شناسایی کردیم تا مسافران را به ۲۸ شهرستان این استان گسترش دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه گردشگری، برای ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد شده، ۱۳۰ فرصت اشتغال‌زایی دیگر نیز شناسایی شده است و اگر بتوانیم سرمایه‌گذارانی را به این سمت جذب کنیم اتفاقات مبارکی در خراسان رضوی رقم می‌خورد.

مکرمی فر ادامه داد: بعضی نواحی تاریخی، گردشگری و ورزشی هستند که مغفول مانده اند، مثل دره ارزنه و همت آباد در باخزر که با انباشت جاذبه‌های طبیعی، آبشار و زیبایی‌های مختلفی دارند. 

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از افتتاح ۷ پروژه بومگردی و سه دفتر خدماتی مسافرتی در هفته گردشگری خبر داد و اطلاع رسانی ضعیف را نقطه ضعف سازمان گردشگری دانست.

وی با بیان اینکه ما در مشهد، هزار و ۴۰۰ اثر تاریخی داریم، گفت: ۱۶۰ اثر ثبت ملی شده اند، اما به داشته‌هایمان کمتر توجه می‌کنیم.

مکرمی فر عنوان کرد: ما برای هر شهر یک کتابچه از جاذبه‌های فرهنگی_ تاریخی به عنوان راهنمای سفر تهیه کرده‌ایم و پوستر و بروشورهایی نیز تهیه شده است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی یادآور شد: در سال جاری، ۶ میلیون و ۶۴۲هزار و ۷۲۵ نفر اقامت رسمی خارجی‌ها در واحدهای اقامتی سازمان گردشگری بوده که نسبت به سال قبل رشد ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: ما برنامه آماری که بر اساس سازمان جهانی گردشگری باشد را در کشور نداریم و آمارها بیشتر از طریق پلیس مهاجرت دریافت یا از طریق واحدهای اقامتی رسمی به ما اعلام می‌شود‌.

مکرمی فر بیشترین گردشگران خارجی خراسان رضوی را عراقی‌ها دانست و گفت: گردشگران خارجی اشتغال خوبی در واحدهای اقامتی ما ایجاد کرده اند، در حال حاضر ۱۵درصد هتل‌های ما را خارجی‌ها اشغال کرده اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد رشد دارد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به اشتغالزایی گردشگران خارجی در سایر اماکن اقامتی هم اشاره و اظهار کرد: در هتل آپارتمان‌ها نیز ۲۹ درصد را اشغال کردند که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته و همچنین در حوزه مهمانپذیرها نیز ۳۱ درصد اشتغال داشتند که نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد افزایش داشته‌ایم و این نشان از افزایش قابل ملاحظه در حضور گردشگران خارجی است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین هر ماه یک بازدید از واحدهای تحت پوشش مان داشته ایم، گفت: ۶ هزار و ۲۵۵ مورد نظارت ثبت شده است و تعداد تخلف و اخطارهایی که از سوی سازمان صادر شده است، هزار و ۵۲۹ مورد بوده که به ۱۳۴ مورد رسیدگی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار