گاز‌هایی که در سکوی نفتی فروزان هدر می‌رفتند، حالا به محصولاتی ارز آور در پتروشیمی خارک تبدیل شده‌اند.
کد خبر: ۸۲۷۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴ 01 March 2020

به گزارش تابناک سمنان: سوزانده شدن گاز‌هایی که در فرایند تولید نفت استخراج می‌شود یکی از دغدغه‌های فعالان صنعت نفت و محیط زیست است. گاز‌هایی که بدون استفاده سوزانده می‌شوند و هم به محیط زیست آسیب می‌رساند و هم موجب از بین رفتن منابع مالی می‌شود.

پتروشیمی خارک به تازگی طرحی را اجرا کرده که بر اساس آن، بخشی از گاز‌هایی که در سکوی نفتی فروزان به هدر می‌رود بازیافت، و به خوراک این پتروشیمی تبدیل می‌شود.

گاز‌هایی که هدر می‌رفتند به محصولاتی ارز آور تبدیل شدند

رئیس حفاظت محیط زیست مجتمع پتروشیمی خارک گفت: برای استفاده از گاز‌هایی که همراه نفت در منطقه نفتی خارک استخراج و سپس سوزانده می‌شود، دو طرح اجرا کردیم یکی از این طرح‌ها بازیافت گاز در بخش خشکی منطقه نفت فلات قاره بود که با ظرفیت بازیافت روزانه پنج میلیون فوت مکعب سه ماه پیش به بهره‌برداری رسید و طرح دیگر که به تازگی بهره‌برداری شده طرح بازیافت گاز همراه نفت از سکوی نفتی فروزان است.

گاز‌هایی که هدر می‌رفتند به محصولاتی ارز آور تبدیل شدند

فرزاد نیاز مهر افزود: این طرح با ظرفیت بازیافت روزانه ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز از دوم اسفند راه‌اندازی شده و برای اجرای آن چهار میلیون دلار از بودجه شرکت پتروشیمی خارک هزینه شده است.

او با اشاره به اینکه برای این کار، گاز از فاصله ۱۰۴ کیلومتری از ساحل به سمت این شرکت هدایت می‌شود، بیان کرد: برای اجرای این طرح یک سال کار شده و ضمن جلوگیری از ورود روزانه ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز گلخانه‌ای به محیط زیست، از گازی که هدر می‌رفت روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن متانول، ۶۰ تن پروپان و ۲۵ بوتان مایع تولید می‌شود.

گاز‌هایی که هدر می‌رفتند به محصولاتی ارز آور تبدیل شدند

رئیس حفاظت محیط زیست مجتمع پتروشیمی خارک تاکید کرد: این طرح ملی است و می‌تواند به عنوان یکی از اقدام‌های کشور برای کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای بر اساس تفاهم‌نامه پاریس (توافق کشور‌ها برای کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌‍‌ای) در سال ۲۰۱۵ به شمار رود.

نیازمهر گفت: نخستین بار است یک شرکت پتروشیمی در کشور، فعالیت خود را به دریا گسترش می‌دهد و تلاش می‌کند خوراکش را تامین کند.

گاز‌هایی که هدر می‌رفتند به محصولاتی ارز آور تبدیل شدند

او همچنین با اشاره به اینکه همه محصولات پتروشیمی خارک صادراتی است، بیان کرد: بر اساس برآورد صورت گرفته هزینه این طرح حداکثر در مدت چهار ماه بازگردانده می‌شود.

مجتمع پتروشیمی خارک دو واحد دارد که واحد تولید پروپان و بوتان مایع، گوگرد و نفتا سال ۱۳۴۸ راه‌اندازی شده و واحد تولید متانول از سال ۱۳۷۸ کار خود را شروع کرده است.

این مجتمع سالانه ۶۶۰ هزار تن متانول، ۱۷۰ هزار تن گوگرد، ۱۱۵ هزار تن پروپان، ۱۲۰ هزار تن بوتان مایع و ۷۰ هزار تن نفتا یا گسولین تولید و صادر می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار