گزارش تابناک یزد از طب سنتی در استان یزد:
طب سنتی با همه خاطرات نوستالژیکش این روزها سبب شایعاتی نیز شده است به طوریکه برخی از مردم معتقدند تجویز ناشاینه داروی گیاهی باعث بروز عوارضی شده است.
کد خبر: ۸۳۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹ 25 August 2015
به گزارش تابناک یزد، مردم استان یزد به دلیل شرایط اقلیم وفرهنگ و عرف حاکم علاقه شدیدی به استفاده از طب سنتی در درمان بیماری های خود دارند و این در حالی است که طب نوین و مدرن پزشکی نیز این روزها بسیار در استان جای خود را باز کرده به طوریکه گفته می شود استان یزد اینک در زمره یکی از قطب های پزشکی در کشور است و بهترین و مجرب ترین پزشکان در رشته های مختلف در یزد حضور فعال دارند. با این همه بازهم گل گاوزبان و بی بی شاطره و کنجد و عرق کاسنی سهم خود را در درمان بیمارها در خانواده یزدی ها حفظ کرده اند.
جدال بی سرانجام طب سنتی و طب مدرن در همه جای جهان وجود دارد. نزدیک دو دهه است که در غرب به خاطر انتقادات فراوانی که به عوارض طب مدرن شده است "طب مکمل" و "طب کل گرا" کم کم جایگزین طب مدرن کلاسیک شده اند و در واقع روشهای طب سنتی به کمک روشهای مدرن آمده اند تا از عوارض آن بکاهند.  اما هنوز این جایگزینی ها در ایران رایج نشده،عده ای شمشیر از رو بسته اند.
از دیگر سو طب سنتی با همه خاطرات نوستالژیکش این روزها سبب شایعاتی نیز شده است به طوریکه برخی از مردم معتقدند تجویز ناشاینه داروی گیاهی باعث بروز عوارضی شده است. همه دانستی ها درباره طب سنتی را در گفتگو با حاج مهدی شکوری از قدیمی ترین عطاری ها یزد و همچنین رییس اتحادیه عطاری های استان یزد در میان گذاشتیم.
رییس اتحادیه عطاری های استان یزد طب سنتی را با سابقه ای چندین هزار ساله معرفی کرد و طب الصادق و طب الرضا و نیز شاگردان آن حضرت که کتب آنها مبنای طب سنتی بوده و در دانشگاه تدریس می شود را سر لوحه ی تجربه و دانش داروهای گیاهی برای افراد دانست.
شکوری گفت داروهای گیاهی برداشت شده در یزد شامل مرزنجوش ، زیره سیاه ، آویشن و اوشق انغوزه بوده که به سایر نقاط ایران پخش می شود اما حنا و آغوزه و اوشق را به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، مصر ، قطر ، یمن و کویت صادر می کنیم.
این عطار باسابقه یزدی خاطرنشان کر : هر نقطه از کشور خاستگاه یک گیاه دارویی خاص است به عنوان مثال در استان خراسان گیاهانی همچون عناب ، خاکشیر و زعفران است. بابونه مختص استان فارس است و بهار نارنج در کنار سدر استان اصفهان می روید.  گل گاو زبان ، سیاوشان و فندق در استان مازندران به وفور یافت می شود اما ذکر این تکته ضروی است که این گیاهان در سایر استان ها نیز وجود  دارند اما مرغوب ترین نوع آن در استان خاستگاه خود می روید.
رییس اتحادیه عطاری های استان یزد در خصوص نحوه قیمت گذاری بر گیاهان دارویی را متفاوت دانست و گفت: قیمت گذاری داروها بر اساس شرایط اقلیمی خشکسالی یا تر سال بودن هر منطقه مشخص می شود.
وی در خصوص مجوز و روند فعالیت در این رشته گفت: مجوز این کار در حال حاضر وابسته به دانشگاه طب سنتی بوده و دانش در کنار تجربه را با هم برای افراد علاقمند لازم دانست.
شکوری افزود:  ۷۰ درصد مردم توسط همین داروهای گیاهی و طب سنتی سلامتی خود را به دست می آورند. البته اگر طب سنتی توسط افراد با تجربه تجویز شود ۱۰۰ درصد سلامتی مردم را ضمانت می کند.
وی گفت:حدود ۴۰ تا ۵۰ مکان غیر رسمی در حال حاضر مشغول این کار بوده که بدون داشتن تجربه ی خاص با نام طب سنتی کلاهبرداری کرده و دولت هیچ اقدامی جهت برکنار کردن آنها نکرده است اما در مورد افرادی که بدون مجوز و یا موردی دیگر ،از طرف مردم از آنها شکایت شده در حد امکان رسیدگی شده ولی مسؤلین احتمام جدی برای این امر را ندارند. و میزان جریمه بستگی به میزان تخلف فرد دارد.
وی در خصوص روغنهای تبلیغی از جمله روغن خرچنگ  گفت: این روغن ها هیچگونه اعتبار و ضمانتی  ندارد  مگر از مکان مشخصی و معتبر خریداری شود
این عطار قدیمی و باسابقه یزدی تاکید کرد: روغن های مالیدنی عوارض چندانی نداشته چون مالشی بوده اما خوراکی ها حتما باید دارای مجوز و زیر نظر افراد با تجربه مصرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار