جنتی:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حضور حوزه و دانشگاه در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بسیار گسترده است.
کد خبر: ۸۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱ 26 August 2015
علی جنتی در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که در سالن صبای صداو سیما برگزار شد، گفت: حضور حوزه و دانشگاه در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بسیار گسترده است.

وی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در سیزدهمین دوره خویش شاهد ارتقای برخی بخش‌ها و گسترش کمی و کیفی به ویژه در بخش دانشگاهی است، تصریح کرد: استقبال کم‌نظیر دانشگاه و دانشجویان از این جشنواره گویای نفوذ فرهنگ رضوی در قشر جوان و تحصیلکرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تجربه به ما ثابت کرده است که هرگاه رویدادی در نهاد دانشگاه پذیرفته شود و دانشجویان به آن علاقه و اشتیاق نشان دهند، افزود: این امر نشان‌دهنده انتخاب درست این مسیر است و امیدواریم جشنواره‌های دانشجویی رضوی که در سال جاری به چند برابر معمول افزایش یافته است در 23 دانشگاه ارتقا پیدا کند.

جنتی با اشاره به اینکه ارتقای کمی و کیفی بخش‌های ویژه کودکان و نوجوانان بیانگر این است که جشنواره در طول سال و به همه روزهای سال گسترش پیدا کرده است، تبیین کرد: همه طیف‌های سنی و کودکان و نوجوانان به عنوان آینده‌سازان این مرز و بوم در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

وی افزود: فرهنگ و سبک رضوی باید از طریق برگزاری جشنواره‌های امام رضا (ع) بیش از پیش ترویج و تبیین شود چرا که امروز پاشنه و نقطه آسیب‌پذیر فرهنگ همین فرهنگ عمومی و سبک زندگی است که تزلزل در بخش‌هایی از آن ما را می‌رنجاند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امروز ما بیش از پیش محتاج شناسایی گسست‌های فرهنگی هستیم، تبیین کرد: این گسست‌ها نهاد خانواده ایرانی اسلامی و آموزه‌های متعالی آن را تهدید می‌کند لذا صداقت و راستگویی، وفای به عهد، انفاق و بخشش، همدلی و همزبانی، آرامش و مدارا و... فضائلی هستند که در کوران تضاد میان سنت و مدرنیته از بین رفته است.

جنتی با ابراز خرسندی از اشتیاق تشکل‌های مردمی و نهادهای دولتی با محوریت ترویج فرهنگ رضوی در قالب جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، تأکید کرد: از ویژگی‌های بارز این رویداد فرهنگی هنری که کمتر در طول این 13 سال مورد توجه قرار گرفته است.

جنتی، توجه به جنبه‌های مردمی و خودجوش جشنواره است به طوری که براساس سنجش‌های علمی بیش از 56 درصد برنامه‌های این رویداد جنبه‌های مردمی و تنها 43 درصد در سهم بخش‌های دولتی و غیر دولتی است.

وی، حرکت خودش برخی از جشنواره‌های مردمی و استقبال از فرهنگ رضوی در دیگر کشورها را به تدریج عاملی برای جشنواره‌های موضوعی داخل کشور به سمت بین‌المللی شدن دانست و اضافه کرد: جشنواره کتاب رضوی، جشنواره دل‌نوشته‌های رضوی، جشنواره‌های شعر رضوی و شعر ترکی از جمله این موارد هستند که از گستره ملی به سطح بین‌المللی ارتقا پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: استقبال بین‌المللی از برخی بخش‌‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به گونه‌ای است که متناسب با ظرفیت‌های بومی، اقلیمی و فرهنگی کشور میزبان و مردم آن بومی‌سازی شده‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه تقویت رویکردهای علمی جشنواره با اتکا به نام مبارک عالم آل محمد (ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: طیف وسیعی از حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها پشتوانه برگزاری این رویداد فرهنگی هنری هستند و این امر سبب شده تا در سراسر کشور 562 نفر در قالب هیأت‌های علمی و 588 نفر در قالب هیأت‌های داوران با این رویداد فرهنگی هنری همکاری نزدیک دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار