تابناک: رییس قوه قضاییه با بیان اینکه مسوولان آمریکا از آن سوی دنیا برای قوه قضاییه ایران نسخه بپیچند، گفت: دولتمردان آمریکا جوسازی بیخودی و فضا را غبارآلود و آلوده نکنند.
کد خبر: ۸۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷ 31 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسوولان عالی قضایی با تبریک هفته دولت به رییس جمهور، اعضای هیئت دولت و همه مسئولان اجرایی کشور، تقدیر از فعالیتهای انجام شده از سوی دولت در حوزه­های مختلف و با آرزوی توفیق بیشتر دولت در خدمت رسانی به مردم، به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت اشاره کرد.

توجه دلسوزانه به امور فرهنگی
رییس قوه قضاییه با تاکید بر اهمیت استفاده از تمام ظرفیت­ها برای تقویت امور فرهنگی و لزوم توجه تمام دلسوزان کشور به بهبود رویه­های فرهنگی، به وظیفه قانونی دولت در بکارگیری تمام امکانات برای نیل به اهداف فرهنگی کشور منطبق با اصول و مبانی اسلامی و به استناد اصل دوم و سوم قانون اساسی تاکید کرد و افزود: مسئله فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی برخلاف دیدگاههای مارکسیستی و سکولار مسئله زیربنایی است که براساس مبانی و ارزشهای اسلامی، اصول دوم و سوم قانون اساسی و تاکیدات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری باید همواره آن را مدنظر قرار داد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه نگاه فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران با نگاههای سکولار و ماتریالیستی و مارکسیستی که اقتصاد و مسایلی از این دست را زیر بنا می دانند؛ تفاوت بنیادین دارد، تاکید کرد: ضرورت و اهمیت توجه به فرهنگ به عنوان یک اصل زیر بنایی در جمهوری اسلامی ایران آنچنان مسئله روشنی است که نیاز به بحث ندارد و همه مسئولان، از مسئولان اجرایی کشور گرفته تا تمام مسئولان خارج از دولت و مسئولان فرهنگی و دلسوزان کشور از جمله حوزه­های علمیه و مراجع تقلید باید به نحو احسن به وظایف شرعی و قانونی خود در این باره عمل کنند.

شبیخون فرهنگی را باور کنیم
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه مسئله شبیخون فرهنگی دشمن را باید جدی بگیریم و بدانیم اثر شبیخون فرهنگی در سطح جهانی هر روز ابعاد بیشتری به خود می گیرد، تصریح کرد: گسترش روزافزون کانالهای ماهواره­ای و ازدیاد شبکه های فارسی زبان، سایت های مستهجن و کتابهای ضد ارزشی قطعاً به قصد قربت انجام نمی شود بلکه هدف نهایی آن نابودی ارزشهای دینی واخلاقی جامعه و حمله به بنیان خانواده­ها است.

رییس دستگاه قضا شرط نخست مقابله با شبیخون فرهنگی را باورداشتن مسئله شبیخون فرهنگی دشمن، دانست وافزود: برای مقابله با شبیخون فرهنگی و برنامه ریزی نسبت به هجمه به کشور در عرصه فرهنگ ابتدا باید موضوع شبیخون فرهنگی را باور کنیم اما متاسفانه شاهد بودیم که در دوره اصلاحات، برخی حتی اصل مسئله شبیخون فرهنگی را باور نداشتند و طبیعی است که تا باوری ایجاد نشود مقابله­ای هم صورت نخواهد گرفت.

برخی خیابان های پایتخت بیشتر شبیه سالن مد است تا محل رفت و آمد
آیت الله آملی لاریجانی سپس به برخی مصادیق غیرارزشی و ناهنجاریهای موجود در جامعه از جمله فسادهای اجتماعی و اقتصادی، بدحجابی، توجه بیش از حد به ابزارهای ارتباطی از جمله تلفن همراه اشاره و اظهار کرد: متاسفانه گاهی احساس می شود برخی خیابانهای پایتخت به سالن مد بیشتر شبیه است تا خیابان و محلی برای رفت و آمد مردم واین موضوع باید بررسی شود که چنین وضعی چگونه و و از قِبَل چه تساهلی پیش آمده است.

رئیس قوه قضاییه افزود: متاسفانه در عرصه پوشاک که شاید به ظاهر مسئله ای جزیی به نظر بیاید فضا به سمتی پیش رفته که پوشاک مناسب برای افراد متدین جامعه به دشواری یافت می شود که این مسئله نشانه و علامتی است که باید براساس آن نسبت به شرایط فرهنگی کشور حساس شد.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: تمام برنامه ریزی ها و هجوم رسانه ای و فرهنگی غرب برای تسلط بر کشورهای دیگر مسلط ساختن نوعی فرهنگ منحط وارداتی و از جمله از بین بردن بنیان خانواده است.

رییس دستگاه قضا اظهار داشت: مسوولان کشور باید به هوش باشند و دستگاه قضایی نیز به سهم خود در کنار متولیان فرهنگی کشور در این راه قدم بر می دارد ولکن بیش از برخوردهای قضایی باید کار فرهنگی صورت گیرد.

رییس قوه قضاییه از دادستانهای سراسر کشور خواست با جرایم مرتبط با مسائل فرهنگی و مظاهر و جلوه های ترویج کننده فساد و ناهنجاریهای اجتماعی برخورد کنند.

آیت الله آملی لاریجانی خواستار نظارت بیشتر بر سریالها و فیلم های تلویزیون و سینما و پرهیز از رواج ناهنجاری در چنین فیلمها و سریالهایی شد و گفت: به هر حال باید در نظر داشت نوع پوشش، وضع مسکن، دیالوگ های رد و بدل شده و آنچه در فیلم ها و سریالها دیده می شود بار فرهنگی دارد.

رئیس دستگاه قضا گرایش بیش از حد خانواده ها به ابزارهای ارتباطی از جمله تلفن همراه و تبلت و شبکه های مجازی یکی دیگر از مسائلی دانست که باید مورد بررسی و توجه متولیان امور فرهنگی و تربیتی قرار گیرد.

رییس قوه قضاییه در این باره افزود: متاسفانه خانواده ها و حتی کودکان و نوجوانان بیش از حد با شبکه های اجتماعی و وسایل ارتباطی سر و کار پیدا کرده اند و مشغولیت با این وسایل حالتی اعتیادآور پیدا کرده است.

آیت الله آملی لاریجانی نقطه مقابل نگاه ابزاری و مادی به زندگی و پرهیز از ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی را، نگاه قرآنی و دینی به زندگی دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از ما در زندگی روزمره خود دچار غفلت شده ایم در حالی که نگاه قرآنی جور دیگری است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه نگاه قرآنی به انسان یادآور می شود که حیات دنیا مملو از لهو و لعب است افزود: خداوند متعال در قرآن همواره به انسان اخطار می دهد که حیات دنیا جز لهو و لعب نیست، جز بازیچه ای نیست و آنچه حقیقتاً حیات و زندگانی است، سرای آخرت و عالم آخرت است.

این ظاهر دنیا که پر ازکثرت است و انسان را به غفلت می کشاند این نکته ای است که در سراسر قرآن به آن توجه داده می شود. مطابق آیات ابتدایی سوره بقره «ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ الذین یومنون بالغیب» انسانی که می خواهد مفلح و رستگار شود کسی است که به حقیقت عالم باطن و به حقیقت عالم هستی و وجود انسان پی برده و ایمان بیاورد.

آیت الله آملی لاریجانی بر ضرورت بکارگیری همه ظرفیتها وامکانات از سوی مسئولان و متولیان امور اجرایی کشور برای تقویت نگاه قرآنی در جامعه تاکید کرد و گفت: مطابق اصل دوم قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران براساس توجه به ارزشهای اسلامی از جمله توحید، نبوت، معاد و سایر ارزشهاست و دولت جمهوری اسلامی مطابق اصل سوم قانون اساسی موظف است همه امکانات خود را برای تحقق این ارزشها و رشد و تعالی معنوی و اخلاقی جامعه به کار گیرد.

تلاش دولت برای بهبود وضعیت مردم
رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد فضای خشن و ظالمانه تحریم علیه ایران بر ضرورت به کار گیری رویکرد اقتصاد مقاومتی بر حسب سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دولتمردان تاکید کرد و گفت: خوشبختانه دولت تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت مردم و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام می دهد و دستگاه قضایی نیز به سهم خود و براساس وظایف قانونی اش از کمک به دولت دریغ نخواهد کرد و برای ایجاد فضای سالم و رقابتی اقتصاد و سرمایه گذاری تلاش خواهد کرد.

رسیدگی قضایی در کمال خونسردی و متانت
آیت الله آملی لاریجانی سپس به برخی ادعاهای مقامات آمریکایی در مورد رسیدگی به پرونده­های قضایی در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران برحسب روال و وظیفه قانونی خود و در کمال خونسردی و متانت پرونده­های قضایی از جمله پرونده های متهمان به جاسوسی آمریکایی را رسیدگی می کند و نیازی ندارد به اینکه مسئولان آمریکا برایش نسخه بپیچند. آنها ادعا کرده اند که رسیدگی به پرونده های متهمان مذکور ناعادلانه است و اتهامات آنان واهی است.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: اگر عدالت را بخواهیم بر مبنای قاموس دولت آمریکا معنا کنیم که از دولت غاصب صهیونیستی حمایت می کند که ابایی از کشتن کودکان بی گناه ندارد و یا به حمایت از عربستان در حمله به یمن بر می خیزد؛ در این صورت البته کار ما و رسیدگی ما به پرونده متهم به جاسوسی ناعادلانه است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: دستگاه قضایی به وظیفه خود عمل خواهد کرد هر چند دستگاه های دیگر از جمله شورای عالی امنیت ملی و مواردی چون عفو مقام معظم رهبری نیز مراحلی کاملا قانونی است و اگر تشخیصی مبنی بر مصالح امنیت ملی مطرح شود بحث دیگری است و توصیه ما به مقامات آمریکایی این است که جو سازی بیهوده نکنند.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی در خصوص رهنمودهای مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه، راجع به تربیت نیروهای متخصص و متعهد برای مناصب قضایی و اداری و نحوه اجرایی ساختن این امر صورت گرفت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار