روزنامه جوان در صفحه ی جامعه نوشت: همه گیری بیماری های واگیر در ایام حج یکی از نگرانی هایی است که هر ساله با فرارسیدن این ایام می تواند حجاج و بعد از بازگشت آنها جامعه را با خود درگیر کند به خصوص اینکه ویروس کرونا هم اکنون در عربستان شیوع یافته است.
کد خبر: ۸۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴ 03 September 2015
در این گزارش که در شماره روز پنجشنبه دوازدهم شهریور 1394 خورشیدی به قلم زهرا چیذری منتشر شد، می خوانیم: با فرارسیدن موسم حج، موج جدیدی از بیماری واگیردار «مِرس» در عربستان موجب نگرانی شده است. به خصوص اینکه از 65 هزار زائر ایرانی که برای به جا آوردن حج عازم عربستان هستند، اغلب شان افراد مسن بالای 60 سال و مستعد بیماری های تنفسی هستند. از سوی دیگر بیش از 2 میلیون زائر از کشورهای مختلف در سرزمین وحی گرد هم می آیند و همین مسئله موجب شده با توجه به شیوع ویروس کرونا و بیماری مرس در کشور عربستان نگرانی جدی شکل بگیرد، چراکه شیوع این بیماری در میان حجاج می تواند این بیماری را به عنوان سوغات سرزمین عربستان به کشورمان بیاورد، به خصوص اینکه بازگشت حجاج در پاییز یعنی فصل شیوع بیماری های تنفسی رخ می دهد. اگرچه بنا به تأکید رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تاکنون خبری از بیماری های تنفسی نبوده و از این نظر تمامی زائران در سلامتی کامل به سر می برند.

این ویروس مرگبار
ویروس کرونا نخستین بار در سال 1960 کشف شد که موجب بروز بیماری هایی مشابه سرماخوردگی در انسان و حیوانات می شود. از علایم اصلی این بیماری، تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی است و بیمار ممکن است سرفه های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است. تاکنون هیچ واکسنی برای این بیماری تولید نشده است.
خالد الفالح، وزیر بهداشت عربستان اعلام کرده وزارت بهداشت این کشور با استفاده از تمام ظرفیت خود در حال مبارزه با این ویروس است. آخرین آمار عربستان حاکی است: هزار و 172 نفر به این بیماری مبتلا شده اند که تعداد بیمارانی که در ریاض هستند 65 مورد است. 606 بیمار از کل بیماران، بهبود یافته اند و در کل 502 نفر فوت کرده اند. به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز شیوع بیماری مرس در عربستان به ویژه در شهر ریاض جدی است و تیم های پزشکی ایران برای پیشگیری از ورود این بیماری به ایران آماده باش هستند.

مرگ نیمی از مبتلایان به مرس
بنا به اظهار محمد مهدی گویا، همه گیری چشمگیر بیماری کرونا در عربستان شکل گرفته و به ویژه شهر ریاض در این کشور با شیوع بالای این بیماری مواجه است.

به گفته وی، این بیماری در بسیاری از شهرهای عربستان از جمله مدینه، مکه و جده البته با شیوع پایین تر وجود دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت می گوید: تمام افرادی که از ایران به عربستان می روند، آموزش های لازم را برای پیشگیری از این بیماری دریافت می کنند و بعد از بازگشت به کشور نیز تا دو هفته تحت نظر هستند، یک تیم فوق تخصصی نیز از طرف هیئت پزشکی حج ایران به عربستان رفته و به عنوان نماینده وزارت بهداشت، وضعیت این بیماری را در بین ایرانیان رصد می کند.

ظاهراً در ایران فقط سال گذشته شش مورد ابتلا به ویروس کرونا در استان کرمان داشتیم که چهار مورد آن انتقال بیمارستانی بود و بعد از آن موردی از این بیماری در کشور گزارش نشده است. مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ویروس کرونا وزارت بهداشت نیز با اشاره به جدی بودن شیوع ویروس کرونا در عربستان بر رعایت اصول ایمنی برای پیشگیری از همه گیری این بیماری در کشور در هنگام بازگشت حجاج تأکید می کند. به گفته وی، این ویروس بومی کشور عربستان شده و اگر نکات بهداشتی رعایت نشود، زائران ایرانی و هر کشور دیگر ممکن است به این بیماری کشنده مبتلا شوند. بنا به تأکید مردانی، مرس هنوز درمان قطعی ندارد و بیش از 50 درصد مبتلایان به ویروس کرونا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

پیشگیری ساده از ابتلا به بیماری سخت
این بیماری نیز مانند بسیاری از بیماری های دیگر با اقداماتی ساده و رعایت نکات بهداشتی کاملاً قابل پیشگیری است. به گفته مردانی، مهم ترین اقدام پیشگیرانه این است که زائران از تجمعات غیرضروری به خصوص در جایی که افرادی آبریزش بینی، عطسه یا سرفه دارند، خودداری کنند و اگر به این علایم مبتلا شدند، خود را در قرنطینه قرار دهند و اعمال حج را به تأخیر بیندازند تا سبب ابتلای دیگران نشوند.

همچنین پرهیز از دست دادن و به ویژه بوسیدن اقدام ساده دیگری است که به خصوص در هنگام بازگشت حجاج باید آن را جدی گرفت. این متخصص بیماری های عفونی به حجاج توصیه می کند به طور مداوم دست های خود را بشویند زیرا ثابت شده شست وشوی دست باعث قطع زنجیره انتقال ویروس به دیگران می شود. آخرین نکته مهم بهداشتی نیز این است که اگر زائران دچار علایمی مثل آبریزش بینی، عطسه و خلط شدند، از دستمال یک بار مصرف استفاده کنند و آن را در سطل دردار بیندازند، رعایت همین چند توصیه بهداشتی ساده تا حد بسیار زیادی از شیوع بیماری مرس پیشگیری می کند.
منبع :روزنامه جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار