یک روانپزشک کودک و نوجوان تأکید کرد:
یک روانپزشک کودک و نوجوان با اشاره به ضرورت تقابل با بحران کاهش تاب‌آوری اجتماعی، گفت: با شركت کودکان و نوجوانان در برنامه‌های جمعی آنلاين روحيه جمعي در این بخش جامعه رشد پيدا می‌کند.
کد خبر: ۸۸۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸ 19 August 2020

به گزارش تابناک به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، چند ماه اخير در تمام جهان، ويروس كرونا سايه‌ خود را بر تمام تحولات و روزمره‌ انسان‌ها به‌طور وسيعي گسترش داد و درنتیجه‌ آن روحيات هر فرد در جامعه نيز با وجود شرايط جديد به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفت؛ شهر‌ها با وجود الزام پروتكل‌هاي بهداشتي، از برگزاري مراسم‌هاي جمعي محروم شدند، همانطور که سالن‌های سینما هم در این مدت، در شرایط نیمه‌تعطیل به سر برد و با وجود اعلام باز بودن سالن‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عملا در دوران کرونایی استقبالی از فیلم‌ها در سراسر کشور صورت نگرفت.

به گفته روانشناسان زمان طولانی قرنطينه و بر هم خوردن نظم برنامه‌های جمعي مردم، باعث بروز رفتار‌هاي پرخاش‌گرايانه و كاهش تاب‌آوری شده است. از آن سو حتی پیش‌بینی می‌شود حل مشكل كرونا نيز مشخصاً به‌سرعت مشكلات رواني ایجاد شده در جامعه تحت‌تأثیر این ماجرا را از بين نبرد و زمان قابل‌توجهی تا بازگشت به شرايط روحي عادي به طول انجامد.

در این اوضاع و احوال، رجوع حرکت‌های جمعی به فضاي مجازي، به یک نسخه‌ پيشنهادي برای روزمره‌ مردم بدل شده است. نسخه‌ای که می‌تواند خلاء‌های موجود در جامعه را پوشش دهد. در همين شرايط، برگزاري جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگي مهم از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم‌های كودكان و نوجوانان يكي از امكانات لازم براي روحيه پذيري بيشتر جامعه است.

دكتر علی كريم‌زاده فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان درباره تأثیر رواني برگزاري جشنواره در شرايط كرونا گفت: چنين جشنواره‌هایی طبیعتاً تأثیر مثبتي بر ارتقای روحي جامعه دارد. این‌گونه برنامه‌ها بهتر است از نظر محتواي برگزاري هم بتواند حس مسئوليت جمعي را و این که مردم در قبال يكديگر مسئول هستند، به جامعه منتقل کند. حسی که برای تقابل با بیماری کووید-19 اهمیت دارد و به‌خصوص در اين شرايط، جايش در جامعه خالي است.

او اظهار داشت: تاب‌آوری جمعي، یک بحث روانشناسي است. وقتي چشم‌انداز كلي رویارویی با بیماری کووید-19 روشن نيست و مشكلات اجتماعي و اقتصادي وجود دارد، نتيجه عكس بر روي تاب‌آوری دارد و اگر تغيير و تحولي در اين مسائل رخ دهد، تأثیر بيشتري بر روي روحيه مردم می‌گذارد.

این متخصص روانپزشکی تأکید کرد: حداقل تأثیر برپایی جشنواره در این وضعیت، تزریق انرژي مثبت رواني است.

طبق گفته‌ دكتر كريم‌زاده، نسل جدید از قربانيان اصلی بحران‌های اجتماعی هستند و بايد با ايجاد بستري برابر براي تمامي كودكان و نوجوانان، آن‌ها را از چنين برنامه‌هایی بهره‌مند كرد.

او ادامه داد: بسیاری از کودکان تا حدودی از آنچه اتفاق افتاده است، باخبر هستند. حتی یک کودک نوپا می‌تواند به مضطرب بودن والدین خود یا تغییر کردن برنامه‌های خانواده پی ببرد. بزرگ‌سالان می‌توانند از کودکانی که برای صحبت دراین‌باره به‌اندازه کافی بزرگ هستند، بخواهند درباره چیزی که از شرایط درک کرده‌اند توضیح دهند و سپس از نگرانی‌هایی‌هایی که دارند، بپرسند. تا زمانی که ندانیم کودکان از چه چیزی نگران هستند، نمی‌توانیم به آن‌ها قوت قلب بدهیم. وقتی کودکان با شرایط بحرانی مواجه می‌شوند، اغلب ابتدا به خودشان فکر می‌کنند و ممکن است خودمحور شوند. این موضوع قابل‌انتظار است. وقتی کودک درباره چیزی که از دست خواهد داد و دل‌تنگش خواهد شد،‌ پریشان می‌شود، مثل جشن تولد یا بازی فوتبالی که برگزار نمی‌شود، بزرگ‌سالان نباید فرض را بر این بگذارند که نگرانی‌های کودکان مشابه نگرانی‌هایی است که خود آن‌ها دارند و طبیعتاً بايد كودكان خود را با چنين جشنواره‌هایی كه مختص آنان است، بيشتر سرگرم كنند.

این روان‌پزشک ادامه داد: این دوران زمان خوبی برای انجام پروژه‌های خلاقانه یا تماشای جمعی تلویزیون است. برپایی آنلاین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های كودكان و نوجوانان هم فرصتي خوب براي بهره‌مندی باکیفیت از فیلم‌های مناسب برای نسل جدید است تا آنها بتوانند از جدیدترین برنامه‌های گروه سني خودشان استفاده كنند.

او در پایان اظهار داشت: در دوران کنونی با وجود وسایلی همچون تلفن همراه و تبلت، بسیاری از کودکان با این وسایل سرگرم می‌شوند. این رفتار درصورتی‌که موجب فاصله گرفتن آنها از خانواده شود، می‌تواند منجر به گوشه‌گیری و انزوا شود اما با شركت در برنامه‌های جمعی آنلاين و يا با رعايت مسائل بهداشتي و حضور در سینماها روحيه جمعي نيز در این بخش جامعه رشد پيدا می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار