برنامه «همخوان» از سال گذشته تاکنون از سوی دفتر تخصصی نوجوان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در حال برگزاری است.
کد خبر: ۸۹۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴ 22 August 2020

این برنامه با هدف آشنایی نوجوانان با کتاب خوب برنامه ریزی شده که در این فصل به موضوع اهمیت "محیط زیست" پرداخته و کتاب هایی در این زمینه معرفی شد.
سامان امیری به معرفی کتاب «فاجعه در ساحل» نوشته «سوزان ساندرز» پرداخت. فانوس دریایی پارسونز پوینت در اقیانوس اطلس محل زندگی دانا و محل اجرای پروژه نپتون است. نپتون نام گروهی داوطلب است که پدر و مادر دانا تشکیل داده اند. این گروه برای حفاظت از محیط زیست و نجات حیوانات دریایی زخمی و بیمار مبارزه می کنند اما در سوی دیگر این مبارزه خانواده موت ایستاده که با حامیان محیط زیست مشکل دارد. سامان امیری با معرفی کتاب «فاجعه در ساحل» به قهرمانان داستانی اشاره کرد که برای حفظ محیط زیست می جنگند. به زعم سامان اولین گام برای حفظ محیط زیست خواندن این کتاب است.
اطهر ترابی هم به کتاب «روباهی به نام پکس» نوشته «سارا پنی پکر» اشاره کرد. او گفت: از وقتی که پیتر، پکس را که توله روباه کوچکی بود نجات داد جدانشدنی شدند. اما یک روز اتفاقی افتاد و روباه از پیتر جدا شد. اما پیتر بین دو انتخاب که یا روباه را فراموش کند و یا برای حیوان خانگی اش تلاش کند و راهی جنگل شود؛ دومین گزینه را انتخاب کرد. اطهر ترابی از مخاطبانش این سوال را پرسید: زندگی یعنی تصمیم گیری؛ شما بین تصمیم آسان و دشوار کدام را انتخاب می کنید؟
ابوالفضل علی بگی با معرفی کتاب «اشباح جنگل سوخته» نوجوانان را به کنار گذاشتن خرافات زندگی دعوت کرد و گفت: با خواندن کتاب «اشباح جنگل سوخته» متوجه می شویم جغد نه تنها شوم نیست بلکه برای از بین رفتن موش های موذی هم به کار می آید.
او به بخشی از خرافات رایج در روز طبیعت اشاره کرد و افزود: مراسم هایی مانند سبزه به آب دادن و سبزه گره زدن به محیط زیست آسیب وارد می کند و باید برای حذف خرافاتی که به طبیعت آسیب وارد می کنند بیندیشیم.
«دریاچه آخر دنیا» نوشته «کارولین مک دونالد» عنوان آخرین کتابی بود که در برنامه همخوان توسط مهدی بلوری نژاد معرفی شد. این کتاب که داستان معدود بازماندگان انسان روی کره زمین در سال 2025 است به سالهایی اشاره می کند که زمین با یک فاجعه محیط زیستی همراه شده است.
قهرمان کتاب «دریاچه آخر دنیا» نوجوانی است به نام هکتور که تمام عمر خود را در راهروهای زیرزمین گذرانده است. او جوان ترین فرد جامعه کوچک خود است که به کمک سگش راهی به بیرون پیدا می کند و پس از پنج روز تلاش برای نخستین بار آسمان و خورشید و درختان و جانوران روی کره زمین را می بیند.
بلوری نژاد به مخاطبانش با این سوال که اگر تخریب محیط زیست با این سرعت ادامه پیدا کند چه سرنوشتی خواهیم داشت؟ ما را به خواندن کتاب «دریاچه آخر دنیا» دعوت کرد.
گفتنی است؛ برنامه "همخوان" آخرین روزهای مردادماه در قالب برنامه ای مجازی در صفحه اینستاگرام خانه نوجوان و فرهنگسرای مجازی vcci.ir مورد توجه علاقه مندان قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار