با مجوز معاونت علمی ریاست جمهوری
نخستین مرکز نوآوری و خلاقیت حوزه‌های علمیه با مجوز معاونت علمی ریاست جمهوری، با نام اشراق در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاسیس شد. این مرکز، به دنبال حمایت از ایده‌های خلاقانه، فناورانه و نوآورانه در عرصه‌های فرهنگی و دینی است.
کد خبر: ۸۹۵۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱ 06 September 2020

به گزارش تابناک قم، مجوز مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق با موافقت معاونت علمی ریاست جمهوری در راستای حمایت و پشتیبانی از صاحبان ایده‌های نو در حوزه‌های علمیه صادر و ساختمان این مرکز تا یک ماه آینده قرار است طی مراسمی به بهره‌برداری برسد.

شناسایی ۱۷ مسئله پراهمیت اجتماعی و فرهنگی

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در جمع خبرنگاران نوآوری در عرصه دین را مسئله‌ای راهبردی برشمرد و اظهار داشت: نوآوری لازمه تحقق اهداف در حوزه علمیه و فعالیت‌های فرهنگی است و باید در عصر پرشتاب کنونی به آن توجه داشت.

حجت‌الاسلام‌ مهدی علیزاده افزود: توجه به اکوسیستم‌های نوآورانه یکی از آخرین دستاوردهای بشری است و در سال‌های اخیر در حوزه صنعت ایجاد مراکز رشد، پارک‌های فناوری و شرکت‌های ایده پرداز جدی گرفته شد، هرچند خلاقیت در عرصه فرهنگی با تأخیر زیادی مواجه است.

وی بیان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی، 17 مسئله پراهمیت اجتماعی و فرهنگی را به‌صورت تخصصی و در ابعاد آموزشی، پژوهشی و تبلیغی و رسانه‌ای در دستور کار دارد.

علیزاده تصریح کرد: ارتقای سطح فعالیت در فضای مجازی یکی دیگر آر رویکردهای مهم است چرا که با جایگاه مهم رسانه‌های جدید، باید سطح حرکت خود را در این فضا گسترش دهیم به همین دلیل معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه شکل‌گرفته است.

وی عنوان کرد: خلاقیت در آموزه‌های دین نیز موردتوجه قرارگرفته و طبق معارف دینی و احادیث معصومین، انسان نباید دو روزش مانند هم نباشد و باید با شناخت فرصت‌ها، حرکت‌هایی نوآورانه را در پیش بگیریم.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی شجره مبارکی است که به دست امام خمینی(ره) تأسیس شد و در پرتو رهنمودهای رهبری به شکوفایی رسید و موضوع نوآوری در دستور کار تبلیغ در دین قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به مسائل پربسامد حوزه فرهنگ و اجتماع و ایجاد ساختار و سامانه‌های جدید تحت عنوان قطب‌های فکری فرهنگی در دفتر تبلیغات اسلامی سبب شد تا با ایجاد میزهای تخصصی مسئله محور در عرصه پژوهش گام برداریم.

علیزاده گفت: امروز تبلیغ تخصصی متناسب با نیاز جامعه مورد تأکید دفتر تبلیغات اسلامی است و برای آن نقشه راه و نظام آموزشی و تربیت مبلغ ایجادشده است.

وی عنوان کرد: توجه به خلاقیت از عوامل مهم در تولید ثروت در سطح جهان است و براین اساس کشورهای زیادی در این مسیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ما در جهانی زندگی می‌کنیم که برای تبلیغ دین رقابت زیادی میان ادیان و مذاهب وجود دارد و روش‌هایی که خلاقانه باشد، موفق‌تر است، دراین‌باره حوزه‌های علمیه در مکتب شیعه حرکتی جدی در پیش‌گرفته است.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه پس از انقلاب در جذب نیروهای خلاق و ایده پرداز موفق بوده و در این زمینه بسترسازی برای ایجاد خلاقیت از اهداف مرکز نوآوری و خلاقیت دفتر تبلیغات اسلامی است.

وی بیان کرد: مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، سرمایه‌های ارزشمندی چون نیروهای خلاق حوزه علمیه دارد و از همه ظرفیت‌ها بهره می‌گیریم که دراین‌باره تعاملات فرهنگی و فکری خوبی شکل‌گرفته است.

علیزاده ادامه داد: شکل‌گیری ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در معاونت علمی ریاست جمهوری یکی از رویکردهای مهم دفتر تبلیغات اسلامی در زمینه خلاقیت و نوآوری است و تجربیات خوبی در این حوزه کسب شد.

وی اظهار داشت: در جهت تبلیغ تخصصی اقداماتی انجام‌شده که نشر دیجیتال با برند پژوهان ازجمله فعالیت‌های قابل‌رقابت با کتاب‌خوان‌های کشور است، ضمن اینکه مرکز ملی پاسخگویی دفتر تبلیغات اسلامی به‌طور دائم در خدمت جامعه دینی قرار دارد.

حمایت از ایده‌های نوآور شاخص

در ادامه نیز مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، اظهار کرد: نوآوری و خلاقیت از مهم‌ترین سرمایه انسانی به شمار می‌رود و در همین راستا کشور ایران با برخورداری از جوانان و نوجوانان خلاق و نوآور در عرصه بین الملل نام آور است.

حجت الاسلام محمد قطبی با بیان اینکه استفاده از این ظرفیت نیروی انسانی نو آور و خلاق در عرصه‌های مختلف می‌تواند موجب شکوفایی یک جامعه شود، تصریح کرد: شکل‌گیری مراکز رشد، پارک‌های فناوری، هسته‌های فناوری و توجه به حوزه فناوری در سال‌های اخیر در کشور بیش از بیش موردتوجه قرارگرفته است.

وی شمار شرکت‌های دانش بنیان در کشور را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: 7هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که از این شمار، 750 شرکت با عنوان شرکت خلاق در عرصه‌های فرهنگی، هنری و علوم انسانی و اسلامی فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ادامه داد: نوآوری‌های فناورانه، فرهنگی، اجتماعی و فراگیر چهار پهنه نوآوری است اما متاسفانه تنها نوآوری‌های فناورانه متولی دارد و در سه حوزه نوآوری فرهنگی، اجتماعی و فراگیر متولی مشخصی در کشور وجود ندارد که مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به دنبال توازن میان حوزه فناوری و فرهنگ است..

وی شاخص‌های حمایت از ایده‌های نوآورانه در این مرکز را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این مرکز از ایده‌هایی که دارای سه شاخص ارزش‌آفرینی فرهنگی، تاب‌آوری و تداوم است حمایت می‌شود.

قطبی با تاکید براینکه ایده‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که حداقل یک دهه توان دوام و پاسخگویی به نیازهای فرهنگی را داشته باشد، تصریح کرد: طرح «سه دال» به‌عنوان طرح ابتکاری مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق متشکل از «دهلیز خلاقیت»، «دالان فناوری» و «درگاه کسب‌وکار» نمای کلی خدمات و فرایندهای پذیرش و استقرار تیم‌های خلاقانه در مرکز ملی فناوری و خلاقیت اشراق است.

وی با بیان اینکه تیم ورزی توسعه توان، آموزش‌های نقطه‌به‌نقطه، جامعه نگری و شبکه‌سازی در سطح ملی از دیگر تمایزهای این مرکز به شمار می‌آید، گفت: مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، یک مرکز ملی است که مجوز فعالیت در سطح کشور را دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار