اولین گروه از زائران حج تمتع خراسان، امروز از فرودگاه بین المللی هاشمی‌نژاد مشهد راهی سرزمین وحی می‌شوند.
کد خبر: ۸۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴ 06 September 2015

مردم برای بدرقه حجاج به فرودگاه نروند

 اولین گروه از زائران حج تمتع خراسان، امروز از فرودگاه بین المللی هاشمی‌نژاد مشهد راهی سرزمین وحی می‌شوند. 
به گزارش شهرآرا، دو هفته بعد از آغاز عملیات اعزام زائران ایرانی به خانه خدا، امروز نوبت به پروازهای زائران خراسانی رسیده است و پرواز چهار کاروان شامل ۶۵٠ زائر خراسانی  به مقصد مدینه انجام می‌شود.

اعزام زائران خراسانی؛ از امروز تا ٢۴شهریورماه
در همین رابطه، رئیس ستاد مکه مکرمه سازمان حج و زیارت کشور و مدیرحج و زیارت استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما، اعلام کرد: ۶١هزار زائر ایرانی از اول تا بیست‌وششم شهریور به عربستان اعزام می‌شوند که از این میان ٧هزار زائر سهم خراسان رضوی است.مسعود مجردی با اشاره به آغاز پروازهای زائران حج تمتع خراسان از امروز، عنوان کرد: پروازهای زائران ایرانی تا بیست‌وششم شهریورماه ادامه خواهد داشت اما طبق زمان‌بندی پروازها، اعزام تمام زائران خراسان رضوی تا بیست‌وچهارم شهریورماه به اتمام می‌رسد.مدیرحج و زیارت استان خراسان رضوی با بیان اینکه ١٠٠درصد ظرفیت کاروان‌های استان پُر شده‌اند، تصریح کرد: تعداد کاروان‌های استان خراسان رضوی شامل۵٢ کاروان است که هم مدینه قبل و هم مدینه بعد هستند.

ازدحام جمعیت بدرقه‌کنندگان در فرودگاه
با توجه به مشکل ازدحام جمعیت خانواده‌های زائران حج تمتع در فرودگاه مشهد، مدیرحج و زیارت استان خراسان رضوی از خانواده‌های زائران تقاضا کرد که برای بدرقه و هنگام برگشت حجاج از خانه خدا، برای استقبال به فرودگاه نیایند و مراسم معنوی بدرقه و استقبال را در منازل، مساجد و... که خارج از محل فرودگاه باشد، برگزار کنند.به گفته وی، در این مدت هزارنفر در فاصله ٩روز از فرودگاه مشهد به مقصد مدینه و مکه اعزام می‌شوند که اگر برای هر کدام از این زائران به طور میانگین ٣٠نفر برای بدرقه به فرودگاه بیایند، در مجموع شاهد بیش از ٢٠هزار نفر تردد در مدت زمان اعزام زائران در فرودگاه و خیابان‌های مجاور آن خواهیم بود که علاوه بر ترافیک و افزایش هزینه‌ها، نظم کاروان‌ها را نیز بر هم می‌زند.مدیرحج و زیارت استان خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در ایام اعزام زائران به خانه خدا به طور میانگین روزانه، پرواز بین ۶۵٠ تا ٨٠٠ زائر از فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد انجام می‌شود.

بازرسی لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های زائران در فرودگاه توسط سعودی‌ها 
رئیس ستاد مکه مکرمه سازمان حج و زیارت کشور در توصیه به زائرانی که لپ‌تاپ یا تبلت به همراه خود دارند، گفت: زائران از همراه‌ داشتن لپ‌تاپ‌ و تبلت‌هایی که محتواهای خاص یا محرمانه و شخصی دارند پرهیز کنند، چراکه این لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها در فرودگاه توسط سعودی‌ها بازرسی می‌شوند و اگر این وسایل محتواهایی داشته باشد، چند روز این لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها را نگه می‌دارند.

محرومیت از سفر حج در صورت همراه داشتن مواد مخدر 
این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت همچنین با تاکید بر رعایت قوانین کشور عربستان از سوی زائران، گفت: بر اساس قوانین کشور عربستان داشتن هر گونه داروی گیاهی مشکوک و شبیه مواد مخدر، قرص روان‌گردان، ‌متادون، قرص آرام‌بخش جرم تلقی می‌شود لذا زائران از نگه‌داری و حمل هرگونه قرص و داروی مخدر و آرام‌بخش خودداری کنند.
وی با اشاره به آمار بازماندگان سفر حج تمتع سال گذشته، خاطرنشان کرد: سال گذشته ٧٣نفر از سفر حج به دلیل حمل مواد مخدر محروم شدند. امسال نیز زائرانی که اقدام به حمل مواد مخدر در سفر حج کنند، به طور قطع از سفر محروم می‌شوند.
وی تاکید کرد: آموزش و آگاه‌سازی زائران حج تمتع توسط مدیران و روحانیون در کلاس‌های آموزشی صورت گرفته است اما با این وجود هر ساله شاهد هستیم که برخی از زائران اقدام به حمل مواد مخدر می‌کنند، لذا بار دیگر نسبت به محرومیت این افراد از سفر حج هشدار می‌دهیم.

مشکلی در صدور ویزا نداریم
مجردی در پاسخ به این سوال که همکاری کنسولگری عربستان با توجه به سابقه کارشکنی‌هایی که در زمینه صدور ویزا دارد در حال حاضر چگونه است، گفت: صدور ویزا برای نیمی از ۶١هزار زائر ایرانی که به سرزمین وحی اعزام می‌شوند، در مشهد انجام می‌شود، اما در حال حاضر با توجه به زمان‌بندی سفرهای حج تمتع که تمام زائران باید در تاریخ مشخصی بتوانند در مکه برای مناسک حج حضور داشته باشند، صدور روادید به طور طبیعی انجام می‌شود.وی در ادامه افزود: تمام مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای صدور ویزای زائران حج تمتع امسال در اختیار کنسولگری مشهد قرار گرفته است.
رئیس ستاد مکه مکرمه سازمان حج و زیارت کشور همچنین در رابطه با تغییرات صورت گرفته در تعداد سفرهای مدینه قبل و مدینه بعد زائران، اعلام کرد: به منظور رفاه حال زائران امسال امکان اعزام زائران مدینه قبل ١٢درصد افزایش یافته و در ٢١استان امکان انتخاب اعزام مدینه قبل یا بعد برای زائران فراهم شده است.

بازگشت زائران خراسانی؛ از ١۶تا ٢٢مهرماه
مدیرحج و زیارت استان خراسان رضوی همچنین با بیان اینکه زائران ایرانی در عملیات حج تمتع امسال در قالب ۴۵۵ کاروان و ٢۵۵پرواز از ١٩ایستگاه پروازی در کشور به حج مشرف خواهند شد، گفت: بازگشت زائران استان نیز طبق زمان‌بندی حضور در موسم حج که حدود یک‌ماه است، از شانزدهم تا بیست‌ودوم مهرماه خواهد بود.
وی که ریاست ستاد مکه مکرمه سازمان حج و زیارت کشور را نیز بر عهده دارد در رابطه با بازگشت زائران ایرانی نیز اعلام کرد: برگشت ۶١هزار زائر ایرانی که ۵٣درصد متشکل از بانوان و ۴٧درصد شامل آقایان است، از ششم تا بیست‌وششم مهر انجام خواهد شد.
مجردی در پاسخ به سوالی در خصوص تامین امنیت زائران در طول سفر به سرزمین وحی با توجه به سابقه‌ای که سعودی‌ها در برخورد با زائران ایرانی از خود بجا گذاشته‌اند، نیز توضیح داد: سازمان حج و زیارت در سلسله نشست‌هایی که با مقامات عربستان قبل از آغاز سفرهای حج تمتع داشته، به ایجاد آرامش و تامین امنیت زائران تاکید ویژه شده است.
مدیرحج و زیارت استان خراسان رضوی همچنین با تاکید بر مراقبت‌های تیم پزشکی از زائران حج تمتع، عنوان کرد: مسن‌ترین زائر ایرانی اعزامی به حج تمتع زائر ٩٣ساله و کوچک‌ترین زائر ۶ساله است که در مجموع میانگین سن زائران حج تمتع امسال نسبت به سال گذشته یک سال‌ونیم کاهش یافته است. 

زائران نگران بیماری «کرونا» نباشند
رئیس ستاد مکه مکرمه سازمان حج و زیارت کشور در رابطه با نگرانی برخی از زائران و خانواده‌های آنان در خصوص بیماری «کرونا» در عربستان، اظهار کرد: زائران نگران نباشند، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و هیچ موردی از این بیماری در مکه و مدینه گزارش نشده است.
مجردی با بیان اینکه خدمات پزشکی در حج تمتع سال جاری ارتقا پیدا کرده است، گفت: در طول سفر حج تمتع امسال به زائران بیمار یک دستگاه موبایل و سیم‌کارت با امکان تماس با مرکز درمانی داده ‌می‌شود که زائر می‌تواند با تک شماره یک به صورت مستقیم از محل بیمارستان با پزشک متخصص مرکز پزشکی حج و زیارت ارتباط برقرار کند.
وی با تاکید بر اینکه تیم پزشکی سازمان حج و زیارت همواره مراقبت‌های لازم را از زائران به عمل می‌آورد، تصریح کرد: همچنین در عملیات حج تمتع سال جاری طرح انطباق خدمات پزشکی در مدت حضور زائران اجرا می‌شود که بر این اساس خدمات پزشکی زنان را که ۵٣درصد زائران هستند، پزشکان زن متخصص و فوق تخصص ارائه می‌دهند.
به گفته وی همچنین با تلاش شبانه‌روزی تیم راه‌انداز که از دو هفته قبل عازم مکه شده‌اند، بیمارستان هلال احمر ایران در مکه مکرمه آماده بهره‌برداری و پذیرایی از زائران حج تمتع سال‌جاری شده است. این بیمارستان در کنار ۱۴مجموعه پزشکی فعال در مکه مکرمه آماده خدمت‌رسانی به زائران است.

اعزام زائران به عربستان؛ فقط برای حج تمتع
شایان ذکر است؛ در حال حاضر اعزام زائران به مدینه و مکه با توجه به مناسک حج تمتع و موسم حج انجام می‌شود و سفر عمره از ابتدای سال جاری تا زمان شروع پروازهای حج تمتع تعلیق بوده است. کشور عربستان با وجود گذشت بیش از چهار ماه از زمانی که ایران به دلیل برخورد توهین‌آمیز دو مأمور سعودی با دو زائر نوجوان ایرانی، سفرهای عمره را متوقف کرده، هنوز این مأموران متخلف را مجازات نکرده است؛ در صورتی که شرط سازمان حج و زیارت کشور برای از سرگیری اعزام زائران عمره به سرزمین وحی، برخورد و مجازات با توهین‌کنندگان به زائران ایرانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار