سخنگویی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خبر داد:
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از ارجاع دوباره لایحه اصلاح قانون جامع امور گمرکی به مجلس خبر داد و گفت: این قانون در مجلس گذشته در صف بررسی قرار گرفت ولی نوبت رسیدگی نیافت.
کد خبر: ۹۰۷۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱ 07 October 2020

دکتر مهدی طغیانی در جلسه بررسی چالش‌ها و آسیب‌های گمرکات افزود: برگزاری اینگونه جلسات و گفت و گوها می‌تواند به اصلاح قوانین به بهترین نحو ممکن منطبق با نظرات کارشناسی و تخصصی کمک کند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون حجم زیادی از بار گمرگی در بعضی از نقاط متمرکز است و سامانه های گوناگون دخیل در امر ترخیص کالا بصورت قوی با یکدیگر مرتبط نیستند یا ارتباط آنها به شکل ارگانیک نیست.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: از سویی از ظرفیت برخی گمرکات مانند اصفهان بصورت شایسته استفاده نمی‌شود که توزیع یا بازتوزیع فرایندهای گمرکی در کشور با توجه به ظرفیت موجود باید بررسی و در باره آنها تصمیم‌گیری شود.
وی اضافه کرد: اکنون این بحث مطرح است که بین گمرکات کشور عملیات گمرکی به نحو قابل قبولی توزیع نشده است بطوریکه گمرکات مرزی کشور بیشترین حجم عملیات و بیشترین سهم را در صادرات و واردات دارند که باید با اصلاح فرایندها بتوان بخش بیشتری از بار را در گمرکات مرکزی کشور بویژه اصفهان متمرکز کرد.
دکترمهدی طغیانی، گمرک را یک نقطه گلوگاهی،حساس و راهبردی در امری واردات و صادرات توصیف کرد و گفت: در این راستا هم باید فرایند واردات و صادرات را تسهیل و هم کنترل کرد که بهترین نقطه برای انجام این کار گمرک است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: در بازدید از سامانه‌های تجاری کشور در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، نکته آزاردهنده این بود که با اینکه ما سامانه‌های تجاری متعددی داریم ولی هنوز ارتباط منطقی بین این سامانه‌ها برقرار نیست.
وی همچنین بر ضرورت بازتعریف معماری سامانه‌های تجاری تاکید کرد و گفت: تفکر واحد در طراحی این سامانه‌ها حاکم نیست و به همین لحاظ عملیات‌ چندباره در این سامانه‌ها روی می‌دهد.
طغیانی با تاکید براینکه در زمان حاضر بحث صادرات برای کشور در اولویت قرار دارد، گفت: اکنون هر دلاری که بتوانیم از طریق صادرات کسب کنیم برای کشور ما گره‌گشاست و گمرک یکی از کلیدی ترین ارکانها در این عرصه محسوب می‌شود.
این نماینده مجلس یادآور شد: برای رفع موانع صادراتی نه فقط برای گمرک بلکه برای هر دستگاهی باید کوشید و در این راستا باید ریشه مشکل را در بخش‌های مختلف از جمله بانک مرکزی، صنعت، معدن و تجارت یا هر مجموعه دیگر شناسایی و اقدام به رفع آن کرد.
وی با تاکید براینکه رویکرد کشور همواره بر توسعه صادرات استوار است، گفت: گمرک اصفهان در پنج سال اخیر بطور میانگین حدود یک میلیارد دلار سالانه صادرات داشته که رقم بسیار خوبی است.
طغیانی بر ضرورت تسهیل امکان استفاده فعالان اقتصادی برای صدور کالاهای خود از طریق گمرک اصفهان تاکید کرد و گفت: در زمان حاضر برخی از فعالان اقتصادی به‌جای استفاده از خدمات گمرکی اصفهان از خدمات گمرک مرزی و بنادر استفاده می‌کنند که باید این موضوع بررسی و مُشوق‌هایی برای ترغیب آنها در استفاده از این گمرک دیده شود.
وی تصریح کرد: ما اکنون در شرایطی قرار داریم که گمرک در بحث صادرات و ارزآوری جایگاهی ویژه دارد و حلقه اصلی ارتباطی بین فرایند تجاری کشور نیز گمرک است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار