معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد، از انتقال 10 راس گوزن زرد ایرانی طی سه مرحله از ایلام به این استان خبر داد.
کد خبر: ۹۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲ 07 September 2015

به گزارش تابناک یزد،حسن اکبری با بیان اینکه این تعداد گوزن در روزهای 28 و 27 مرداد و 13 شهریور به این استان منتقل شدند ، افزود : از این تعداد هشت راس گوزن ماده و دو راس نر است.

وی اضافه کرد : استان یزد متقاضی انتقال 12 راس گوزن به تعداد 10 ماده و 2 نر بود که استان ایلام برای حفظ تناسب جمعیت نر و ماده سایت، این درخواست را نپذیرفت.
وی اظهار کرد : گوزن های یاد شده با هدف تکثیر و تقویت جمعیت این گونه به استان صورت گرفته که به منطقه حفاظت شده جنگلهای باغ شادی شهرستان خاتم منتقل شدند.
منطقه حفاظت شده باغ شادی به مساحت 11 هزار و 660 هکتار بخشی از عرصه های جنگلی مرز استان فارس و یزد است که در جنوبی ترین محدوده یزد و در شهرستان خاتم واقع شده است.
اکبری ادامه داد: این اقدام با همکاری کارشناسان سازمان مرکزی دفتر حیات وحش و تنوع زیستی و کارشناسان اداره کل محیط زیست استان ایلام زنده گیری صورت گرفت.
وی تصریح کرد: در جریان این انتقال، تیم کارشناسی و دامپزشک سازمان تیم اعزامی از استان یزد و ایلام را همراهی نمودند.
وی اضافه کرد : این مجموعه انتقالات بر اساس تصمیمات کلان دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان و مشاوره کارشناسان IUCN انجام گرفت.
معاون فنی مدیر کل محیط زیست استان یزد یاداور شد: وضعیت گوزن های انتقالی خوب است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی ادامه داد: قبل از این انتقال ، 13 راس گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظت شده باغ شادی خاتم نگهداری می شود که از این تعداد هشت نر و چهار ماده و یک راس گوساله است.
معاون فنی مدیرکل محیط زیست یزد گفت: در حال حاضر جمعیت این گونه به 23 راس رسیده است.
معاون فنی مدیرکل محیط زیست یزد در ادامه با اشاره به اینکه اولین گونه گوزن زرد به استان در اردیبهشت ماه 85 تعداد شش راس گوزن ایرانی از دشت ناز در ساری به این استان انتقال یافت افزود: دو گونه از این تعداد تلف شدند و تنها چهار گونه زنده ماند.
اکبری با بیان اینکه گوزن زرد ایرانی، گونه ی خاصی است که فقط در ایران زندگی می کند گفت : زیستگاهای اصلی این گونه در گذشته در جنگلهای گرمسیری خوزستان و جنگل های متراکم زاگرس بود.
وی با بیان اینکه گونه یاد شده در اواخر دهه 40 جمعیت ان کاهش و گمان می رفت نسل گوزن ایرانی کاملا منقرض شده است اضافه کرد: اما در آن هنگام تعدادی از گوزن زرد ایرانی توسط ماموران محیط زیست مشاهده و زنده گیری و در دشت ناز ساری نگهداری شدند.
این مسوول اظهار کرد : تمام گوزن هایی که در حال حاضر در کشور وجود دارند از همان چند راس اولیه است.
معاون فنی مدیرکل محیط زیست یزد یاد اور شد: رهاسازی گوزن زرد ایرانی پس از تکثیر به طبیعت در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
منطقه حفاظت شده باغ شادی خاتم به دلیل جاذبه های طبیعی در تمام طول سال میزبان تعداد کثیری از مهمانان داخل و خارج از استان است که گونه هایی چون خرس قهوه ای ، رودک عسل خوار، گزار و گوزن ایرانی در این منطقه وجود دارد.
بیش از 800 گونه گیاهی، 170 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان شناسایی شده است .
60 نیروی محیط بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار