رفت و آمد هيات هاي اقتصادي اروپا به ايران براي استفاده از فضاي سياسي ايجاد شده به منظور توسعه روابط اقتصادي با كشورمان به اوج خود رسيده و تهران هر روز شاهد حضور يك هيات بزرگ اقتصادي از كشورهاي پيشرفته اروپايي است.
کد خبر: ۹۰۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ 08 September 2015
به گزارش تابناک بوشهر: به دنبال مذاكرات اخير آلماني ها و چك‌ها با مقامات اقتصادي ايران، ديروز هم هيات هاي اقتصادي اسپانيا و چک با وزراي اقتصادي كشورمان ديدار و گفتگو كردند. همچنين امروز هم هيات اقتصادي اتريش با وزراي اقتصادي کشورمان ديدار و گفتگو خواهند کرد.



همزمان با آغاز دور جديد مذاکرات نفتي ايران و اسپانيا، دو کشور به منظور صادرات و انتقال گاز پارس جنوبي از طريق محموله‌هاي ال. ان. جي در جنوب اروپا به توافق جديدي دست يافتند.

هيأت تجاري ـ اقتصادي اسپانيا متشکل از نمايندگان و مديران 70 شرکت اسپانيايي به همراه وزراي امور خارجه، انرژي و صنعت، جهانگردي و زيرساخت اين کشور اروپايي، هفته جاري به تهران سفر کرده‌اند.

بر اين اساس نمايندگان شرکت بزرگ نفتي رپسول اسپانيا هم در قالب اين هيأت تجاري و اقتصادي به تهران سفر کرده تا با مديران و مسئولان شرکت ملي نفت ايران ديدار و گفتگو داشته باشند.بيژن زنگنه در نشست مشترک با خوزه مانوئل سوريا لوپز وزير صنعت انرژي و گردشگري اسپانيا از اعلام آمادگي اين کشور اروپايي براي استفاده از پايانه‌هاي واردات گاز (ال.ان.جي) اسپانيا براي ورود ايران به بازار گاز اروپا خبر داد و گفت: مذاکرات ايران و اسپانيا در اين زمينه ادامه خواهد داشت.

وزير نفت با اشاره به اين‌که دو کشور براي تجديد روابط که به دليل تحريمها دچار مشکل شده بود، ابزار علاقه کردند، تصريح کرد: در اين ديدار امکانات و برنامه‌هاي ايران براي توسعه صنايع نفت، گاز، پتروشيمي، پالايش و ساخت تجهيزات و همچنين بهينه‌سازي انرژي براي شرکتهاي اسپانيايي تشريح شد و آنها ابراز علاقه کردند در اين زمينه بايکديگر همکاري کنند.

مهندس بيژن نامدار زنگنه وزير نفت پس از ديدار با خوزه مانوئل سوريا لوپز وزير صنعت انرژي و گردشگري اسپانيا به خبرنگاران با اشاره به ابراز علاقه دو طرف براي همکاري با يکديگر در اين زمينه، افزود: در اين ديدار تاکيد شد که شرکت هاي دو کشور بايد همکاري با هم را ادامه دهند، ضمن آنکه دولت اسپانيا هم بايد بستر را براي حضور و فعاليت اين شرکت ها در ايران فراهم کند.

زنگنه اظهار داشت: در اين ديدار همچنين ضمن تشريح تغييرات ساختاري حاصل شده در صنايع ايران و تحولات صورت گرفته در بخش پتروشيمي که توسعه آن در سالهاي گذشته به بخش خصوصي واگذار شده، تصريح شد که دولت ايران از سرمايه گذاري شرکت هاي اسپانيايي در بخش پتروشيمي ايران حمايت و استقبال مي کند.وزير نفت در ادامه از پيشنهاد ايران به شرکت هاي اسپانيايي براي ساخت تجهيزات صنعت نفت در ايران خبر داد و گفت: همان گونه که در ديدارهاي گذشته با طرف هاي خارجي اعلام شده به شرکت هاي اسپانيايي هم عنوان کرديم که آنها براي حضور در ايران نبايد تنها به بازار ايران نگاه کنند بلکه هدف بايد بازار کل منطقه براي صادرات کالا و تجهيزات باشد.مانوئل گارسيا مارگايو وزير خارجه اسپانيا هم ديروز در همايش توسعه اقتصادي دو كشور كه در محل اتاق بازرگاني ايران برگزار شد، گفت: ايران مي تواند شريک خوبي در خاورميانه براي ما و اسپانيا هم مي تواند شريک خوبي براي ايران در اروپا و آمريکاي لاتين باشد.

همچنين آقاي خوزه مانوئل سوريا وزير صنعت ، انرژي و گردشگري اسپانيا در اين همايش گفت: ما نمي خواهيم فقط کالاي تجاري به ايران صادر کنيم، بلکه مي خواهيم به صورت بلندمدت و پايدار در ايران حضور داشته باشيم و سرمايه گذاري کنيم که اين هم براي شرکت‌هاي اسپانيايي و هم براي شرکت‌هاي ايراني حالت برد - برد است.همچنين خانم آنا پاستور وزير عمران و ترابري اسپانيا در اين همايش از عقد قرارداد براي ايجاد پروازهاي مستقيم ميان ايران و اسپانيا خبر داد و گفت: پروازهاي مستقيم ميان ايران و اسپانيا روابط تجاري، اقتصادي و تبادل گردشگران را تقويت خواهد کرد.

وي گفت: طرح هاي تعريف شده براي حوزه راه آهن و ريل در ايران بويژه ساخت هزار کيلومتر راه آهن و همچنين توسعه مترو و فرودگاه مي تواند از اولويت هاي همکاري مشترک ايران و اسپانيا باشد و شرکت‌هاي اسپانيايي از اين فرصت مهم استفاده خواهند کرد. آقاي مونتينا نايب رئيس کنفدراسيون کارفرمايي اسپانيا هم با بيان اين که 2 ميليون شرکت اسپانيايي را تحت پوشش داريم، گفت: بنا داريم در ايران سرمايه‌گذاري هاي مشترک انجام دهيم.

وي با بيان اين که تا سال 2010 حجم مبادلات ايران و اسپانيا 2 ميليارد يورو بود، گفت: به دلايل مختلف از جمله تحريم ها حجم مبادلات دو کشور کاهش يافت. اما از آنجا که ايران يکي از باثبات ترين کشورهاست و از منابع غني و نيروي انساني متخصص برخوردار است، مي توانيم همکاري هاي خود را با ايران در حوزه زيرساخت ها بويژه ترن هاي باسرعت بالا ، انرژي هاي تجديدپذير، محيط زيست ، خودروسازي ، اتوماسيون ، بيوفناوري و پزشکي ارتقاء دهيم.
منبع: روزنامه اطلاعات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار