وزیر امور خارجه سوریه شامگاه ۱۶ آذر برای دیدار و رایزنی با مقامات کشورمان وارد ایران شد و در مورد مسائل منطقه گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۹۲۳۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱ 10 December 2020

به گزارش تابناک سمنان فیصل المقداد وزیر امور خارجه جدید سوریه برای اولین بار یک شنبه ۱۶ آذر به منظور دیدار با همتای ایرانی خود وارد تهران شد. او هنگام ورود به تهران در فرودگاه مورد استقبال میر مسعود حسینیان دستیار وزیر و مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقا و کارکنان سفارت سوریه در تهران قرار گرفت.

فیصل المقداد در این سفر با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رایزنی در مورد آخرین تحولات دو جانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و موضوع تدوین قانون اساسی سوریه از مهم‌ترین محور‌های دیدار این دیپلمات عالی رتبه سوری با مقامات تهران در جریان این سفر بود.

همکاری‌های مشترک تهران و دمشق گام اساسی جهت بازگشت صلح و آرامش به سوریه

در دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی و همچنین مبارزه مشترک علیه تروریسم مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت. دو طرف با اشاره به روابط گسترده و راهبردی بر اراده خود برای گسترش و تحکیم مناسبات تاکید و درباره توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه اقتصادی تبادل نظر کردند.

ظریف در ابتدای ملاقات یاد و خاطره مرحوم ولید معلم وزیر امور خارجه فقید سوریه را گرامی داشت و ضمن تبریک به فیصل مقداد، آمادگی خود برای همکاری با وزیر خارجه جدید سوریه را ابراز داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابراز خرسندی از ادامه روند سیاسی در سوریه، حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند آستانه را مورد تاکید قرار داد و برگزاری اجلاس اخیر آوارگان را مثبت ارزیابی کرد. ظریف با تشریح شرایط و تحولات اخیر منطقه، ضرورت هوشیاری و همفکری میان ایران، سوریه و سایر کشور‌ها را بیش از پیش ضروری دانست.

وزیر خارجه سوریه در ایران//

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار مراتب تسلیت بشار اسد رئیس جمهور و ملت سوریه به دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت شهید فخری زاده و همچنین سردار شهید سلیمانی را ابراز و برای این دو شهید والامقام رحمت واسعه الهی مسالت کرد.

وزیر امور خارجه سوریه با ابراز تشکر و قدردانی از حمایت‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، به اقدامات نا هنجار آمریکا در منطقه که به افزایش تنش‌ها منجر شده است نیز اشاره و آن را در چارچوب ترجیح منافع رژیم صهیونیستی بر منافع آمریکا در منطقه ارزیابی کرد.

فیصل مقداد عزم دولت سوریه برای ادامه مبارزه با تروریسم را مورد تاکید قرار داد و همکاری‌های مشترک دو کشور در این خصوص را مهم خوانده و آن را گام اساسی جهت بازگشت صلح و آرامش به سوریه دانست.

نقش موثر ایران در منطقه به رهبری مقام معظم رهبری/ رابطه تنگاتنگ ایران و سوریه در ۴۰ سال گذشته

علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل و فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه هم درباره موضوعات منطقه‌ای و روابط دو جانبه به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند. مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل در این دیدار ضمن ادای احترام به مرحوم ولید معلم وزیر خارجه سابق سوریه، با تاکید بر مقاومت و ایستادگی ملت بزرگ سوریه در برابر بدخواهان و دشمنان گفت که این مقاومت و ایستادگی موجب شد تا محور مقاومت در منطقه تقویت گردیده و طرح‌ها و خواب شوم دشمنان به ویژه برای ملت سوریه نقش بر آب شود.

مشاور مقام معظم رهبری بر توسعه روابط دو جانبه تاکید کرد و گفت که روابط راهبردی میان دو کشور روز به روز در حال تقویت هستند و این روند تامین کننده منافع دو کشور است که باید با جدیت دنبال شود. بدون تردید سوریه نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای در جبهه مقاومت دارد و برای ایفای این نقش بهای سنگینی را پرداخته، هر چند که امروز بیش از هر زمان دیگری با آگاهی نسبت به طرح‌های دشمنان، مسیر عزت و استقلال را با قدرت ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه سوریه در ایران//

ولایتی با بیان اینکه موفقیت‌های سوریه با تدبیر بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور و حمایت مردم به دست آمد، گفت که ملت سوریه با کمک سایر کشور‌های جبهه مقاومت توانسته‌اند بر توطئه‌ای بین‌المللی با مشارکت حدود ۸۰ کشور استعماری، مرتجعین منطقه و صهیونیست‌ها غلبه کنند و آن‌ها را شکست دهند و امروز ما این دستاورد‌ها را به دولت و ملت بزرگ سوریه تبریک می‌گوییم.

او همچنین به اقدام تروریستی اخیر در شهادت شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان اشاره و تاکید کرد که بدون تردید زودتر از آن چیزی که بعضی‌ها فکر می‌کنند، انتقام خون این‌ شهید والا مقام را خواهیم گرفت و نمی‌گذاریم دشمنان جمهوری اسلامی ایران راحت و آسوده باشند و به جنایاتشان ادامه دهند. رابطه ایران و سوریه در ۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته، هر روز محکم‌تر شده و با اتخاذ تصمیمات راهبردی می‌تواند در پیشبرد اهداف نیز موثرتر وعمیق‌تر ادامه یابد.

فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه هم در این دیدار با تأکید بر نقش ارزنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت و ملت سوریه عنوان کرد: ایران و سوریه روابط بسیار گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارند. وزیر امور خارجه سوریه همچنین نقش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی را در تحکیم و گسترش روابط میان دولت و ملت ایران و سوریه ستود و تاکید کرد که ایران به رهبری مقام معظم رهبری نقش موثری در منطقه ایفا کرده است.

مجامع بین المللی باید در مقابل رژیم خون آشام صهیونیستی قاطعانه بایستد

فیصل المقداد همچنین در جریان این سفر ۳ روزه خود با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره مسائل دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی با او گفت‌وگو کرد. در این دیدار دریابان شمخانی با اشاره به سطح عالی روابط راهبردی ایران و سوریه و با تمجید از نقش مهم و ممتاز این کشور در مقاومت منطقه‌ای علیه اشغالگری و توسعه طلبی رژیم صهیونیستی بر ضرورت استمرار و گسترش روابط تهران - دمشق تاکید کرد.

او با بیان اینکه آمریکا با حضور در سوریه به دنبال غارت نفت سوریه، حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و تقویت و گسترش هسته‌های تروریستی داعش در منطقه است، گفت که باید به حضور شرارت آمیز آمریکا در منطقه پایان داد.

وزیر خارجه سوریه در ایران//

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به علت وجودی و رمز بقاء رژیم صهیونیستی که توسعه تجاوز به حقوق انسان‌ها و ترور است، گفت که جامعه جهانی و مجامع بین المللی باید برای ایجاد جهانی امن و آرام در برابر اقدامات این رژیم خون آشام و ضد بشری قاطعانه بایستد. بی تردید جهان، بدون رژیم صهیونیستی امن‌تر خواهد شد. دولتمردانی که با حقارت مشغول عادی سازی روابط با رژیم جعلی صهیونیستی و کمک به اجرای نقشه‌های آمریکا در منطقه هستند فرجامی بهتر از قذافی و عمر البشیر نخواهند داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با تجلیل از مقاومت مردم و دولت سوریه در برابر تجاوز و «تروریسم عبری - داعشی» تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه ملت و دولت سوریه را در مسیر مبارزه با تجاوز گری و نابود سازی تروریسم تنها نخواهد گذاشت. خون پاک فرزندان مقاومت در ایران، سوریه، عراق، لبنان، فلسطین، یمن و همه بلاد اسلامی بنیان اشغالگری، تجاوز و تروریسم را از منطقه ریشه کن خواهد کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه سوریه نیز با قدردانی از حمایت‌های همه جانبه جمهوری اسلامی در برابر تروریسم و تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت که دولت و ملت سوریه هیچگاه خاطره جانفشانی و فداکاری سرداران و سربازان ایرانی و در راس آن‌ها شهید قاسم سلیمانی فراموش نخواهند کرد. او با اشاره به روابط خوب دو کشور در همه حوزه‌ها بر تقویت و گسترش این روابط به ویژه در حوزه‌های اقتصادی تاکید کرد.

هدف سفر وزیر خارجه سوریه به ایران چه بود؟

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر امور خارجه سوریه به ایران گفت که مرحوم ولید معلم وزیر خارجه سابق سوریه یکی از قدیمی‌ترین وزرای خارجه جهان است و با توجه به سابقه و نزدیکی که به آقای بشار اسد رئیس جمهور سوریه و مسئولیت‌هایی که در این خصوص با ایران داشت، به نظر می‌رسد که یکی از هماهنگ‌ترین وزرای خارجه با ایران بود.

وزیر خارجه سوریه در ایران//

او همچنین گفت که البته آقای فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه هم در کنار ولید معلم سال‌ها در رابطه با ایران همین سیاست را دنبال کرده و یکی از افراد در خط مقاومت است که سیاست‌های هماهنگی با ایران دارد، لذا حضور او در ایران تجدید رابطه‌ای درباره مسائل ایران و سوریه در سطح بین المللی خواهد بود.

کارشناس مسائل بین الملل همچنین گفت که با توجه به اینکه اکنون بحث قانون اساسی سوریه، آستانه و نقش ایران در بحث نظارت بر آتش بس در سوریه و مذاکرات بسیار مهم است، قاعدتا وزیر امور خارجه سوریه باید در این مورد مرتبا با ایران رایزنی داشته باشد. در واقع این فرد می‌تواند جای خالی ولید معلم را در روابط ایران و سوریه را پر کند.

 

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار