یکی از بخش‌هایی که کرونا تاثیر اقتصادی منفی بر روی آن گذاشت، اقتصاد ورزشی در سطح استان سمنان بود تا جایی که باشگاه داران این روزها بر اثر مشکلات مالی به ورطه ورشکستگی رسیده‌اند.
کد خبر: ۹۲۵۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 19 December 2020

به گزارش تابناک سمنان سعید فردوسی: معایب زیادی داشت. توانست مضرات زیادی را به اقتصاد استان سمنان برساند همچنین فرهنگ، جامعه، خدمات و دیگر بخش‌ها؛ اما ضرری که استان سمنان با تعطیلی باشگاه‌های ورزشی دریافت کرد شاید تا مدت‌ها قابل جبران نباشد.

سال گذشته در این روزها کسی فکرش را نمی‌کرد که استادیوم‌های تختی که شهرهای داستان سمنان غالباً یکی از آنها را دارند و همیشه میزبان هیاهوی جوانان و ورزشکاران بودند، این چنین سوت و کور باشند. تا جایی که فعالیت‌های ورزشی در بیشتر مقاطع سال اصلاً تعطیل شود.

تعطیلی اماکن ورزشی

استخرها هم همین گونه است مدت‌ها است که تعطیل هستند و هزینه‌هایشان جبران نمی‌شود. از سوی دیگر بسیاری از این باشگاه‌ها در مکان‌های استیجاری بوده‌اند و این روزها برای پرداخت هزینه‌هایشان دارای مشکلات عدیده هستند.

مسئولان می‌گویند با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم استفاده از مکان‌های ورزشی و ورزشگاه‌ها قطعاً در صورت ورزش نکردن، خطراتی در کمین ما خواهد بود. از سوی دیگر کارشناسان معتقد هستند که بالا رفتن آمار چاقی، چربی خون، قند و … از جمله مشکلات و بیماری‌هایی است که در صورت ورزش نکردن قطعاً به آنها دچار خواهیم شد.

با شیوع بیماری کرونا بسیار از مربیان، باشگاه داران، استخرها و … آسیب دیده و شرایط اقتصادی خوبی ندارند. چند روزی است که محدودیت‌های بیشتری در اصناف به وجود آمده و همه را نگران کرده است. اما این نگرانی برای ورزشکاران و مربیان به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است.

مربیان ضرر کردند

یکی از ناجیان غریق و مربیان شنا بانوان استان سمنان در خصوص مشکلات و تأثیر کرونا بر شغل و حرفه آنان می‌گوید: نبود بیمه برای ناجیان و مربیان را از مشکلات اصلی این حرفه است از سوی دیگر مربیگری و ناجی گری به عنوان یک منبع در آمد و شغل برای بسیاری از ناجیان به حساب می‌آید و با وجود مخاطرات بسیار زیادی که وجود دارد، هیچ پوشش بیمه‌ای برای آنان در نظر گرفته نشده است و امیدواریم که برای این مشکل راه‌حلی پیدا شود. این ناجی دلسوز در ادامه از فرصت استفاده کرده و از طرف جمعی از ناجیان و مربیان، در صدد رفع مشکلات درخواست‌های خود را بیان کرد:

این مربی بیان کرد: نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی، همه مربیان در همه رشته‌های ورزشی برای پویایی و اهمیت ورزش در سلامتی افراد و همچنین تربیت شاگردانی حرفه‌ای برای این مرز و بوم دلسوزانه وقت گذاشته‌اند اما باید گفت تاکنون افراد بسیاری از مربی‌گری امرار معاش می‌کردند حالا با شیوع کرونا بسیاری از مربیان و باشگاه داران در خانه هستند.

وی افزود: نبود قانونی برای بیمه مربیان یکی از مشکلات اصلی در این حرفه است در این شرایط کرونا، می‌توان گفت مربیان بیشترین میزان تعطیلی را داشته‌اند لذا با توجه به پیگیری‌های مسئولان تقاضا داریم نگاه ویژه به مربیان به خصوص در حوزه کرونا و مشکلات آن بیشتر مد نظر مسئولان باشد و حتی در مجلس نیز مطرح شود.

وی با بیان اینکه اداره ورزش و جوانان شاهرود باید مساعدت بیشتری نسبت به ناجیان و مربیان شنا خود داشته باشد، گفت: از زمانی که اکثر استخرها به بخش خصوصی واگذار شده در حق بسیاری از ناجیان اجحاف می‌شود و کسی هم حامی ما نیست به طور مثال استخر شهرداری شاهرود در دوره گذشته که مسئولیت آن به دست فردی بود که بدهکاری زیادی به اغلب ناجیان داشت پس از واگذاری وی، ما پیگیری‌های بسیار زیادی از شورای شهر و شهرداری برای مطالبات خود کردیم اما توقع داشتیم که اداره ورزش و جوانان نیز پشت ما باشد و این موضوع را پیگیری کرده و به نتیجه برساند.

نیاز به اخذ راه حل منطقی

این مربی گفت: اکنون نیز بسیاری از استخرها از جمله استخر سمیه شاهرود بدهکاری قبل از کرونا را به ناجیان خود دارد. این بدهکاری اصلاً برای زمان کرونا نبوده، این موضوع به راحتی می‌تواند از طرف اداره ورزش و جوانان پیگیری شود ولی متأسفانه تاکنون اقدامی شکل نگرفته است این موضوع اگر انجام می‌شد امروز بسیاری از مشکلات کرونا و تعطیلی باشگاه‌ها بر روی ارتزاق ما این چنین اثر منفی نمی‌گذاشت.

باشگاه‌های بدنسازی نیز دچار مشکلات عدیده هستند تعطیلی این باشگاه‌ها در حفظ و سلامتی مردم در برابر کرونا کمک می‌کند اما این نکات را نباید فراموش که ورزش خود، اساس ارتقای ایمنی بدن است و می‌تواند با بیماری‌ها مقابله کند لذا باید راه حل بینابین پیش گرفت تا هم مردم در امان باشند و هم باشگاه‌ها؛

سوال اساسی عموم باشگاه داران این است که مشکلات اجاره، اقساط، و امرار معاش این قشر در این دوران چه می‌شود؟ حساسیت زیاد در روزهای اول بر روی باشگاه‌ها و معرفی باشگاه‌ها به عنوان یکی از مکان‌های پر خطر باعث ترس مردم و ازدست دادن بسیاری از مشتریان باشگاه‌ها شده است. در حالی که در روزهای اول می‌شد نیروها را کم و سانس‌ها را بیشتر کرد. سلامتی ورزشکاران برای ما اولویت اول است ولی متأسفانه با معرفی نادرست و برخورد نادرست با باشگاه‌ها، مردم حاضرند هر ورزشی را در هر مکانی انجام دهند ولی باشگاه نیایند. این موضوع در آینده که به امید خدا این بیماری پیایان یابد گریبانگیر باشگاه‌های ورزشی خواهد بود.

باشگاه داران به قوانین احترام می‌گذارند

رئیس هیئت پرورش اندام استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، معتقد است: تماس‌های بسیار زیادی با ما از طرف همکاران و مربیان در سطح استان می‌شود، مشکلات اقتصادی، بدهکاری‌ها، چک‌ها و حتی اجاره خانه و سالن‌های ورزشی که دارند یک طرف، نگرانی بر سر اینکه از فردا چه می‌شود یک طرف دیگر، ما هم جلسات بسیاری را با فرماندار محترم شاهرود گذاشته‌ایم. در حق باشگاه داران واقعاً اجحاف شد ولی امیدواریم همان گونه که ما باشگاه داران رعایت می‌کنیم و به قوانین احترام می‌گذاریم، مشکلات ما هم در نظر گرفته شود و اقداماتی صورت گیرد.

وحید اسدیان در ادامه خاطر نشان کرد: جلسات متعددی با مدیر کل و معاونت ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان برگزار و پیگیری‌های هیأت بدنسازی استان با معاون سیاسی و اجتماعی استانداری و ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌های استان سمنان در این خصوص انجام شده است.

وی بیان کرد: این روزها اما شاهد بسته شدن بسیاری از باشگاه‌ها در استان و سطح کشور هستیم، در پی آن بیکاری تعداد بسیار زیادی از کارکنان این مجموعه‌ها صورت می‌گیرد به همین منظور حضور کارشناس ورزشی خبره در ستاد کرونای استان‌ها و شهرستان‌ها بسیار ضروری است، در طول ٩ ماهه گذشته باشگاه‌ها فقط ٧٠ روز فعالیت داشتند. در حالی که آماری مبنی بر ابتلای افراد در اماکن و باشگاه‌ها وجود نداشته است. چرا که ورزش باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن و افزایش روحیه افراد می‌شود. در عین حال مسئولان تلاش خود را برای رفع این مشکلات کرده و تسهیلاتی از طرف اداره کل ورزش در نظر گرفته شده ولی قطعاً پاسخگوی خسارات به وجود آمده نیست.

اسدیان افزود: با محدودیت‌های جدید ستاد ملی کرونا امیدواریم که همه مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و قطعاً عدم حضور در مراسم و تجمعات و اماکن شلوغ و رعایت مسائل ایمنی باعث جلوگیری از فراگیر شدن این ویروس است.

ضرورت حمایت از مربیان

مجتبی پیشدادیان رئیس هیئت بدمینتون شاهرود، نیز درباره مشکلات می‌گوید: یکی از بزرگترین مشکلات ما در این رشته ورزشی، در کنار کرونا بحث عدم تعیین و تکلیف سالن بدمینتون است. سالن بدمینتون به صورت امانی و حفظ و نگهداری به عهده هیئت بدمینتون است و هنوز بحث مزایده آن مشخص نشده است ما انتظار داریم که اگر قرار است واگذاری سالن به صورت مزایده انجام بگیرد و به بخش خصوصی داده شود، آن بخش هیئت باشد و آن را به ما واگذار کنند.

وی در خصوص تعطیلی سالن در ایام کرونا خاطر نشان کرد: حمایت از مربیان در دستور کار قرار گیرد، بسیاری از مربیان ما درآمدشان از این سالن تأمین می‌شود و نیازمند این است که توجه بیشتری به آنها شود.

پیشدادیان گفت: یکی دیگر از مشکلات ما بحث هزینه‌های جاری ما است هزینه سرایه دار داریم، هزینه آب و برق و گاز داریم که با توجه به تعطیلی سالن و عدم در آمد، انتظار می‌رود که این هزینه‌ها از طرف اداره ورزش و جوانان تأمین شود.

وی بالا رفتن سطح مربیان این باشگاه را یکی از ملزومات پیشرفت بدمینتون شهرستان دانست و افزود: مربیان ما هر چه سریع‌تر باید دوره‌های مربیگری درجه یک و دو را شرکت کنند و سطح خود را افزایش دهند، ما برای این موضوع مکاتباتی با هیأت بدمینتون استان داشته و امیدواریم که در اولین دوره‌هایی که برگزار می‌شود این مشکل حل شود.

چاره اساسی باید اندیشید

جلالی، سرپرست اداره ورزش و جوانان شاهرود نیز می‌گوید: مشکلات بسیاری وجود دارد که می‌توان در حال حاضر از روند ورزشگاه ۱۵ هزار نفری آنها را مهم‌تر دانست. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور به خوبی می‌دانیم که باید برای تکمیل این ورزشگاه صبر کرد. لذا بازدید زیاد از این مجموعه قطعاً باعث ساخت آن نمی‌شود.

وی افزود: امروزه دیگر فقط اداره کردن یک اداره مطرح نیست بلکه پیشنهاد، ایده و نظر درست می‌تواند کمک کند. باید به دنبال چاره‌ای اساسی باشید ما در اینجا فقط بخشی از مشکلات را بیان کردیم. به راحتی می‌توانید کارگروهی جوان تشکیل داده و با بها دادن به این کارگروه، درصدد رفع مشکلات در ورزش شهرستان باشید.

این در حالی است که سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان از اعطای تسهیلات به باشگاه داران استان سمنان خبر داد و گفت: تسهیلات ۱۲ درصدی ویژه کرونا برای باشگاه داران استان سمنان که در این دوران تعطیل و یا متضرر شده‌اند، در راستای جبران خسارات آنان تخصیص یافته است.

باشگاه‌ها وام دریافت می‌کنند

مصطفی مرادی با بیان اینکه باشگاه‌ها برای اخذ تسهیلات تا پایان ماه جاری در سامانه sd.msy.gov.ir ثبت نام کنند، گفت: برای استخر داران تا سقف ۹۶ میلیون تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است همچنین برای دیگر باشگاه داران سقف دریافت تسهیلات هشت میلیون تومان با کارمزد ۱۲ درصد و بازپرداخت دو ساله است.

وی با بیان اینکه در طرح سامانه میز خدمت نیز ۱۶ میلیون تومان به ازای هر نفر با تنفس شش ماهه به متقاضیان اختصاص می‌یابد، بیان کرد: برای استفاده از این تسهیلات نیز متقاضیان می‌بایست در سامانه ثبت‌نام کنند همچنین در صورتی که مهلت ثبت نام تسهیلات از سوی وزارت ورزش و جوانان تمدید شد، به اطلاع باشگاه داران خواهد رسید.

حال باید دید در این شرایط کرونا چه شرایطی برای ورزش استان سمنان در دوران کرونا پیش می‌آید؟ آیا تسهیلات بانکی برای ورزشکاران کفاف ضررهایی را که داده‌اند می‌دهد؟ این روزها مسئولان استان سمنان در خصوص استفاده مردم از اماکن ورزشی به چه نتیجه قطعی خواهند رسید؟

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار