تامین دارو یکی از مراحل مهم تکمیل درمان است و پزشکان داروساز نقش مهمی در تکمیل این چرخه دارند.
کد خبر: ۹۳۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸ 12 September 2015

به گزارش تابناک یزد،کمبود دارو و کاهش عرضه آن، همواره نگرانی‌هایی را برای بیماران ایجاد کرده است چرا که هر چه پزشک در تشخیص و انتخاب روش درمان حاذق باشد، اگر دارویی برای درمان یافت نشود همه مراحل درمان زیر سوال خواهد رفت. دبیر انجمن داروسازان استان معتقد است که «فعالیت داروساز، فعالیت درمانی محسوب می‌شود» به گفته «محمدرضا پورشفیعی» شاید از 200 هزار نسخه‌ای که ماهانه در داروخانه‌های استان پیچیده می‌شود، 20 مورد آن با خطا، پیچیده شود. روزنامه همشهری در خصوص چگونگی فعالیت داروخانه‌ها با دبیر انجمن داروسازان استان گفت‌وگو کردیم که در زیر می‌خوانید.

  • فعالیت انجمن داروسازان استان درچه سطحی است؟
داروسازان کشور و استان با جمعیتی اندک، حضوری موثر در سلامت و در اقتصاد جامعه ایفا می‌کنند. انجمن داروسازان ایران به عنوان بزرگ‌ترین نهاد علمی، صنفی و حرفه‌ای داروسازان استان به همت داروسازان پیشکسوت و صاحب‌نام یزدی تشکیل شد تا با اشراف به آسیب‌ها و مسائل فعالان این صنف، به ساماندهی عرضه دارو در استان اقدام کند. این انجمن کمیته‌های مختلفی شامل کمیته انضباطی، مالیاتی و آموزشی دارد که بر فعالیت داروسازان و نحوه پرداخت مالیات نظارت کرده و آموزش‌های لازم را به اعضای انجمن ارائه می‌کند.
  • اهمیت فعالیت یک داروساز در حلقه سلامت جامعه چیست؟
قشر داروساز در همه عرصه‌ها در حوزه سلامت پشتکار دارند، داروساز به عنوان یکی از اعضای اصلی و جدا نشدنی تیم درمان، برای تایید صحت نسخه و داروهای تجویز شده از سوی پزشک و همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای به پزشک و بیمار، مسئولیت‌های سنگینی بر عهده دارد. فعالیت داروساز، فعالیت درمانی محسوب می‌شود و در کنار آن، نظارت بر شرایط بهینه نگهداری دارو در داروخانه، کنترل نسخه پزشک قبل و حین تحویل دارو و ساخت داروهای ترکیبی مطابق روش‌های علمی ‌و کتب مرجع داروسازی مسئولیت‌های یک داروساز است. به طور قطع می‌توان گفت که جمعیت اندک داروسازان استان که نزدیک به 120 نفر هستند حضوری موثر در سلامت جامعه ایفا می‌کنند.
  • جایگاه داروسازان استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
باید گفت داروساز یک حلقه مهم و آخرین حلقه چرخه درمان محسوب می‌شود؛ از این رو اطلاعاتی که از سوی داروساز در اختیار بیمار قرار می‌گیرد باید در بالاترین حد استاندارد باشد. بر اساس برآوردها، داروسازان یزدی کمتر دچار اشتباه در نسخه پیچی می‌شوند و اگر اشتباهی هم مرتکب شوند، به سرعت با خاطیان برخورد می‌شود. به هر حال با کنترل شدید نسخه‌ها، خطای کمتری در استان دیده شده است و همه بیماران که بیشتر آنها نیز بیماران غیربومی هستند از عملکرد داروخانه‌ها رضایت دارند. البته نمی‌گوییم اصلا خطایی اتفاق نمی‌افتد اما اگر خطایی هم رخ می‌دهد، ناچیز است. شاید از 200 هزار نسخه‌ای که ماهانه در داروخانه‌های استان پیچیده می‌شود، 20 مورد آن با خطا، پیچیده شود. سعی و تلاش انجمن بر این است که این تعداد محدود خطا نیز به صفر برسد.
  • یکی از معضلاتی که در خصوص داروخانه‌ها در کشور عنوان می‌شود، عرضه داروی قاچاق است، آیا عرضه داروی قاچاق در داروخانه‌های استان مشاهده شده است؟
خوشبختانه با نظارت دقیق بر نحوه فعالیت داروخانه‌های استان، عرضه داروی قاچاق در داروخانه‌های استان تاکنون گزارش نشده است.
  • مهم‌ترین آسیب‌های شغلی داروسازان چیست؟
داروسازان به رغم جایگاهشان در تکمیل چرخه درمان هنوز جایگاه خوبی در بین مردم ندارند.تعرفه‌های دارویی در مقابل خدماتی که از سوی داروسازان به بیماران عرضه می‌شود، بسیار ناچیز است. همچنین نظام دریافت مالیات از داروخانه‌ها باید اصلاح شود. داروخانه‌ها یکی از شفاف‌ترین صنوف برای محاسبه مالیات هستند که به دلیل خرده‌فروشی، همواره باید مالیات‌های سنگینی پرداخت کنند که از عهده آن بر نمی‌آیند. به طور سنتی در ایران، داروخانه‌ها چه در سطوح شهری و روستایی و چه در بسیاری از بیمارستان‌های متوسط و کوچک، تنها محلی برای فروش دارو و نه محلی برای ارائه خدمات دارویی به بیماران تعریف شده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار