کد خبر: ۹۳۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴ 13 September 2015
مدیرکل هواشناسی گیلان از صدور پیش‌بینی دریایی استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان توسط رادار هواشناسی بندر کیاشهر خبر داد.
خبرگزاری فارس: پیش‌بینی دریایی استان‌های شمالی توسط رادار هواشناسی کیاشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر کیاشهر، بهمن کمانگر عصر امروز در جریان بازدید از مرکز کاوش‌های جوی و رادار هواشناسی این بندر، علم هواشناسی را پایه‌ای و کاربردی خواند و اظهار کرد: علم هواشناسی به بررسی و پایش کمیت‌های هواشناسی در لایه‌های مختلف جو و اقیانوس می‌پردازد و رابطه این کمیت‌ها با دیگر اجزای سامانه اقلیم را مشخص می‌کند.

وی به رابطه علم هواشناسی با دانش اقلیم‌شناسی، فیزیک دریا، هوانوردی، جغرافیا، کشاورزی، محیط زیست، فنی و مهندسی، ریاضی و آب‌شناسی اشاره کرد و افزود: هواشناسی نقش مهمی در زندگی و برنامه‌ریزی‌های مربوط به امور کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌ساز دارد.

کمانگر با بیان اینکه صدور پیش‌بینی‌های جوی و جاده‌ای یک، سه و شش روزه توسط اداره‌کل هواشناسی گیلان به دستگاه‌های مربوطه ارائه می‌شود، تصریح کرد: دو بار در هفته صدور توصیه‌های هواشناسی کشاورزی توسط هواشناسی استان انجام می‌شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان از صدور پیش‌بینی دریایی برای استان‌های گیلان، مازندران و گلستان توسط رادار هواشناسی بندر کیاشهر خبر داد و بیان کرد: ارائه خدمات هوانوردی به فرودگاه رشت به صورت 24 ساعته انجام می‌شود.

وی به فعالیت رادار هواشناسی در بندر کیاشهر اشاره کرد و گفت: رادار به معنای آشکارسازی و تعیین فاصله هدف به وسیله امواج رادیویی است.

کمانگر با اشاره به اینکه رادار هواشناسی با ارسال امواج الکترومغناطیس و دریافت بازتاب آن می‌تواند ویژگی‌های پدیده جوی از نظر شرایط فیزیکی ابر، قطر قطره‌های آب و ویژگی‌های میدان باد را اندازه‌گیری کند، خاطرنشان کرد: قطر ذرات معلق گردوغبار، سرعت حرکت توده هوا و برخی دیگر از کمیته‌های هواشناسی بر حسب نوع باند فرکانسی توسط رادار هواشناسی بندر کیاشهر شناسایی و تحلیل می‌شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان بهبود پیش‌بینی کوتاه‌مدت، اعلام وضعیت بحرانی، منبع داده‌های هواشناسی، اخطار سیل، تگرگ و ... را از کاربردهای رادار هواشناسی بندر کیاشهر برشمرد و یادآور شد: پیش‌بینی سیل و میزان تجمع آب در حوضه‌های آبریز به منظور مدیریت آب و تولید نیرو از جمله قابلیت‌های رادار هواشناسی بندر کیاشهر است.

وی با بیان اینکه اینکه تعیین احتمال وقوع تگرگ، مسیر توفان، زمان سم‌پاشی، برداشت محصول و ... با راه‌اندازی رادار هواشناسی بندر کیاشهر در گیلان تحقق پیدا کرده‌است، اظهار کرد: رادار هواشناسی مذکور از فناوری روز دنیا بهره‌مند است.

کمانگر متذکر شد: رادار هواشناسی بندر کیاشهر برای سنجش ذرات متوسط، ذرات جامد و مایع باران در مناطق معتدل طراحی شده و از نوع رادارهای داپلری با توان پلاریزاسیون دوگانه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار