هوشنگ بازوند:
استاندار کرمانشاه از افزایش ۱۰ درصد صادرات غیر نفتی از مرز‌های استان خبر داد و گفت: منطقه آزاد قصر شیرن فرصت ارزشمندی برای استان می‌باشد و نیازمند توجه ویژه است.
کد خبر: ۹۳۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷ 06 February 2021

رشد ۱۰ درصدی صادرات غیر نفتی از مرز‌های استان /منطقه آزاد قصر شیرین نیازمند توجه ویژه است

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه هوشنگ بازوند در نشست ستاد مقاومتی استان ضمن ارائه گزارشی از شرایط استان به معاون اول رئیس جمهور، به بیان مشکلات مردم پرداخت و اظهار داشت: مبلغی بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان بار مالی زلزله ۹۶ سرپل ذهاب بود.

وی با اشاره به وضعیت استان از نظر کرونا، تصریح کرد: در حال حاضر از ۱۴  شهرستان استان یکی نارنجی سه زرد و مابقی آبی هستند، خوشبختانه مردم در بحث پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی همکاری لازم را داشته اند. تا کنون سه پیک گذراندیم که در آخرین پیک در ۲۴ ساعت حدود ۱۸ تا ۱۹ نفر فوتی داشته ایم و ماکسیمم بستری‌ها به ۱۲۶۵ نفر رسید، در حال حاضر بستری‌ها در استان ۱۴۵ نفر و آمار فوتی‌ها روزی یک تا دونفر و برخی روز‌ها به صفر می رسد.

بازوند با اشاره به زلزله سال ۹۶ سرپل ذهاب گفت:حدود ۱۳۱ هزار خانه را بازسازی و نوسازی شده، خانه‌های خوبی ساخته و عملا بحث بازسازی تمام شده است، تنها مشکل بحث امهال وام‌ها است که تقاضا دارند یک سال دیگر تمدید و نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی برنامه و بودجه به بانک مرکزی است که ماجرا در این بین مانده است.

وی افزود: حدود ۳۱ جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل شده، همچنین ۲۴۸ پروژه اجرا شده و بسیاری از آن‌ها به اتمام رسیده، سند‌های اقتصاد مقاومتی، جهش تولید و سرمایه گذاری را تهیه کردیم و اکنون برخی شاخص‌ها مطلوب‌تر است، تقریبا از پایان سال ۹۶ نرخ بیکاری ۲۱/۶ بود اکنون به ۱۵/۷ رسید.
همچنین پاییز ۹۶، نرخ بیکاری ۲۵ درصد  بوده و در حال حاضر به ۱۲/۴ رسیده است، نرخ مشارکت اقتصادی در استان از ۴۰ درصد در پاییز ۹۶ به ۴۴ درصد در پاییز ۹۹ رسیده، به علاوه حدود ۵۹۸ واحد راکد تعطیل شده با اشتغال زایی بسیار فعال شده و واحد‌های راکد حدود ۶ تا ۱۰ سال تعطیلی داشته اند در این مدت واحد‌هایی که به ظرفیت نرسیده بودند طرح توسعه در آن‌ها ایجاد شده است.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: در رابطه با زمین‌ها یک رشد ۴۳۴ درصدی داشتیم که نشان از این است که میزان سرمایه گذاری در استان زیاد شده است.امسال علی رغم شرایط کرونایی و بسته بودن مرز‌ها حدود ۳ ماه مرز پرویز خان بسته نشد و روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کامیون و سایز مرز‌ها ۸۰۰ کامیون بحث صادرات داشتند که در ده ماهه سال ۹۹ حدود ۲ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم که نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است.
وضعیت کسب و کار در ۹۶ رتبه ۳۱ و اکنون رتبه ۱۷ را دارد. پتروشیمی کرمانشاه اروز کلنگ زنی شد، پروژه‌های میادین گازی در صورت همراهی وزیر نفت زنگنه فعال می‌شود.

این مسئول در ادامه خطاب به معاون اول رئیس جمهور به بیان درخواست‌ها و نیاز‌های مردم استان پرداخت و گفت: راه آهن غرب کشور به علت کمبود اعتبار پیشرفت زیادی ندارد در حالی که از خانقین به عراق وصل می‌شود؛ و نیازمند اعتبار است.
همچنین حمل و نقل هوایی کرمانشاه به ایلام و لرستان خدمات رسانی می‌کند، علی رغم پیگیری وزارت راه که کرمانشاه به عنوان پایه یکی از ایر لاین ها، ایران ایر، قرار می‌گیرد، تنها فرودگاهی خواهد بود که به کل غرب کشور خدمات رسانی می‌کند.

بازوند تاکیدکرد: فاضلاب شهر کرمانشاه هنوز درست نشده و رودخانه قره سو به تهدید تبدیل شده و نیازمند ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است که نیاز به کمک و توجه ویژه دارد.

وی افزود: قطار شهری نیازمند اعتبار است از طرفی بانک‌ها به نوعی درگیر زلزله و بازپرداخت وام‌ها است، درخواست می‌کنیم از بانک‌ها حمایت شود. حمل یکسره کامیون‌ها به عراق نیز نیازمند عنایت وزارت امور خارجه است. همچنین اعتبارات پروژه‌های جهش تولید ۲۹ درصد بیشتر ابلاغ نشده که امیدواریم در این زمینه مساعدت صورت گیرد. همچنین منطقه آزاد قصر شیرین که از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بازدید قرار گرفته، این منطقه می‌تواند کمک کننده به استان باشد.

جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت در ادامه‌ای نشست بیان داشت: از معاون اول رئیس جمهور نسبت به پیگیری مشکلات واحد‌های صنعتی استان پیرو بیانات مقام معظم رهبری درخواست جدی داریم.

وی به بیان مشکلات واحد‌های صنعتی موجود در استان پرداخت و گفت: از وزیر نفت بابت ارائه خدمات گوناگون قدردانی ویژه می‌نمایم، درخواست دارم زیر مجموعه‌های پتروشیمی را تعریف کنید تا سرمایه گذاران بومی و غیر بومی بتوانند در آن سرمایه گذاری کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار