در حال حاضر کنسرت های زیادی در سراسر کشور در حال برگزاری است که این حساسیت در هیچ جا به این شکل وجود ندارد.
کد خبر: ۹۳۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱ 13 September 2015

علیرضا تهرانی فر- برگزاری کنسرتها در ماههای اخیر به مسااله ای مهم درکشور بدل شده است ،عده ای لزوم تغییر نگرش ها در زمینه اجرای کنسرت وموسیقی را  خواستارند وتغییر روحیه مردم را ضروری دانسته ومعتقدند بااجرای برنامه های شاد ونشاط آور اجتماعی باید به مقابله با تنشهای روحی وروانی جامعه پرداخت زیرا نشاط اجتماعی را راهی مهم در مقابله با آسیبهای اجتماعی بیان می کنند وعده ای نیز حفظ ارزشها وساختارها را علم کرده وبر طبل مخالفت می کوبند واجرای کنسرتها رابخشی از برنامه های خزنده دشمن برای تخریب ساختارهای دینی وهنجارهای جامعه می دانند

درحالی .بگو مگو ها برسر اختلاف بر اجرا یا عدم اجرای کنسرتها دراستانهایی همچون قزوین وایلام ولرستان بین موافقین ومخالفین اجرای این برنامه ها شدت گرفته است که اجرای این برنامه ها در شهرهای بزرگی همچون تهران باحضور مسئولین کشوری وسیاسی بدون هیچگونه بحثی با شدت تمام درحال اجراست وپایان دادن به این مجادلات که اجرا یا عدم اجرای آن از ملزومات روزانه زندگی مردم تلقی نمی شود ضرورت دارد چرا که با ارائه راهکار وبرنامه هایی همچچون جلب نظر مردم این استانها برای اجرا یا عدم اجرای کنسرتها می توان به این مجادلات بی نتیجه پایان بخشید .

در پی مصاحبه اخیر آقای دکتر احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین درخصوص برگزاری کنسرت در استان  و مخالفت ایشان با تفکیک جنسیتی نمودن کنسرت های واکنش های متعددی از مراجع و مسئولین استان نسبت اظهارات دکتر احمدی نشان داده شد.

آقای دکتر احمدی در مصاحبه با سایت تابناک  قزوین  اظهار داشت که برگزار کنسرت با تفکیک جنسیتی امکان پذیر نمی باشد.وی افزود :  حرف من این است  آیا امکان دارد  در یک کنسرت از زن و شوهر  بخواهیم در دو سالن جداگانه حضور داشته باشند؟

آقای احمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کنسرت های زیادی در سراسر کشور در حال برگزاری است که این حساسیت در هیچ جا به این شکل وجود ندارد. وی همچنین تاکید کرد: ما خدمت گزاران نظام جمهوری اسلامی هستیم و با جان و دل در راه خدمت به نظام کار می کنیم از این رو به قوانین جمهور اسلامی ایران واقفیم از سوی دیگر در این قوانین برگزاری کنسرت ممنوع نیست.

در پی این اظهار نظر روشن مدیرکل ارشاد استان ، رئس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام سید مرتضی حسینی در گفت و گو با تابناک گفت: استان قزوین ظرفیت برگزاری کنسرت مختلط را ندارد و به خواست مردم باید این کنسرت ها با شرایط ویژه برگزار گردد.ایشان در ادامه اظهار داشت:امیدوارم بیش از این اقداماتی در ضد فرهنگ اسلامی صورت

نگیرد و فرهنگ ابتذال و اختلاط ترویج پیدا نکند.وی اشاره کرد که مردم از مسئولان تقاضا دارند که اسلام و ارزش ها را حفظ کنند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک گفت: مردم استان قزوین مردمی مذهبی و ولایت مدار هستند و درخواست خود مردم این بوده است که نماینده ولی فقیه در استان در این مورد وارد شوند و رای و نظر مردن را به گوش متولیان فرهنگ برسانند.

حجت الاسلام سید مرتضی حسینی هنچنین در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم در واکنش به اظهار نظر مدیر ارشاد قزوین درباره برگزاری کنسرت گفت: احمدی مدیر ارشاد اشتباه بسیار بزرگی را انجام داده که در مقابل سخنان نماینده ولی فقیه در استان قزوین واکنش نشان داده است.

وی افزود: در برگزاری کنسرت این سئوال مطرح می شود آیا اختلاط دختر و پسر در کنسرت سبب بهتر شدن برگزای کنسرت یا بهتر شدن خواندن خوانندگان می شود که مسئولان در انجام آن اینگونه ممارست به خرج می دهند. ایشان همچنین در ادامه به درخواست های متعدد مردم مبنی بر جلوگیری از اختلاط در کنسرت ها اشاره نمود.

در ادامه واکنش به اظهارات مدیرکل ارشاد استان قزوین نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم گفت: نظر مدیر ارشاد قزوین درباره کنسرت ها برخلاف مبانی اسلام است.

ایشان درباره اختلاط افراد در کنسرت ها و نظر آقای احمدی مدیرکل ارشاد قزوین در این رابطه، گفت: آقایی که در مورد مسائل اسلامی تخصصی 
ندارد، برای حفظ صندلی خود صحبت هایی را می کند که بر خلاف اسلام و دین است.

آیت الله اسلامی به خبرنگار تسنیم گفت: نزدیک به 300 هزار نفر از جوانان، زنان و مردان این کشور به شهادت رسیدند، از ارزشها دفاع کرده و اهداف مقدسی را ارائه دادند تا جامعه از فساد، تباهی ، ابتذال و فرهنگی بی بند و باری فاصله بگیرد.

آقای اسلامی با اشاره به اینکه مردم از مسئولان تقاضا دارند ارزش های اسلامی حفظ کنند، بیان کرد: آیا این گونه برنامه ها، اختلاط ، بی بند و باری ، از بین بردن حریم نوامیس جز خواسته های اسلام و اهداف مردم است که در انجام آن ها این گونه پیگیر هستند.

وی با اشاره به اینکه چقدر خوب بود که برخی از مسئولان به جای ترویج ابتذال به فکر مردم بودند، گفت: امیدوارم بیش از این اقداماتی در ضد فرهنگ اسلامی صورت نگیرد و فرهنگ ابتذال و اختلاط ترویج پیدا نکند.

موضوع کنسرت به یکی از موضوعات حساس و مهم برای برخی از مسئولین استان تبدیل شده است برخود لازم دانسته نکاتی را در خصوص اظهار نظر دکتر احمدی و واکنش های مختلف به این اظهار نظر بیان نمایم:

1-در ابتدا باید گفت که هیچ جای اسلام بیان نگردیده شادی برای مردم نا مناسب است و باید از شاد بودن مردم جلوگیری نمود. بی شک شرایط اقتصادی مردم در وضعیت مناسبی قرار ندارد و این باعث ایجاد فشار و دغدغه برای آنها می گردد در طول روز یا هفته ممکن است فشارهای متعددی بر مردم وارد شود که از لحاظ
روانی آنها را افسرده و غمگین کند آن هم به صورت ناخوآداگاه . حال در شهری که پارک ها و مکان های تفریحی نعداد آنها کم است برگزاری یک کنسرت می تواند در آرامش روحی و روانی مردم تاثیر بسزایی بگذارد. دانشمندان بارها اظهار داشته اند که موسیقی برای آرامش روح و روان مناسب است آیا آرام نمودن مردم و ایجاد کردن فضای شاد در سطح شهر برای آنها امری نامناسب و برخلاف مبانی اسلام است؟

2-در حالی که در اکثریت شهرهای کشور کنسرت به صورت مختلط برگزار می گرددو حساسیتی هم ایجاد نگردیده و خوشبختانه مشکلی هم پیش نیامده است. مسئولین در واکنش های خود برگزاری کنسرت را مصداق بی بندو باری، ابتذال، ضدیت با ارزش های اسلام و انقلاب دانسته اند! آیا قوانین کشور در شهرهای مختلف متفاوت است؟ چطور می شود کنسرت در یک استان مصداق ابتذال و بی بندوباری و ضدیت با ارزش ها باشد و در استان دیگر فرصتی برای ایجاد فضای شاد و آرام بخش برای خانواده ها؟ اگر برگزاری کنسرت به صورت مختلط مصداق از بین رفتن ارزشها است چرا در سراسر کشور به این شکل برگزار می گردد و هیچ یک از ارزشهای اسلام و انقلاب در میان مردم از بین نرفته است و بیشتر هم شده است نمونه آن حضور باشکوه آنها در مراسم 22 بهمن و روز قدس و انتخابات است! آیا این تفسیر سلیقه ایی و شخصی از اسلام نیست که مسئولین استان قزوین ارائه می کنند. در یکی از واکنش های بیان گردید دختر و پسر اگر به صورت مختلط باشند ابتذال شکل می گیرد! آیا این مصداق توهین به شعور مردم و عین بی اعتمادی به آنها نیست! مردم قزوین مردمی مومن و مذهبی هستند و نباید اینگونه نسبت به آنها بی اعتماد بود چرا به جوانان خود اعتماد نداریم و فکر می کنیم هر جا که مختاط شوند به ابتذال کشیده می شوند!

3- بنظر می رسد نمایندگان محترم هیچوقت خود در کنسرتهایی که تا بحال در استان یا جاهای دیگر برگزار شده اند، حضور پیدا نکرده اند و تنها بر اساس شنیده ها و گزارش های افراد قضاوت می کنند. آیا اینگونه قضاوت ها در خصوص فضای کنسرتها واقعی است؟ همچنین بیان کردند که مدیرکل ارشاد برای حفظ صندلی اینگونه اقدام می کند؛ آیا شخصی که دم از حفظ ارزش های اسلامی می زند اینگونه قضاوت کردن و بدنام کردن شخصی امری پسندیده است!! بی شک از نظر مبانی اخلاقی و اسلامی اینگونه اظهارنظرها صحیح نیست. افرادی که به مسئولین گزارش میدهند بی شک در گزارشهای خود اغراق می کنند و اطلاعات نادرست به مسئولین ارائه می دهند

4- درصورتی که متولی فرهنگی در استان مدیرکل ارشاد می باشد و ارشاد نیز در خصوص ارائه مجوز تصمیم گیرنده نهایی است اینگونه دخالت ها مصداق تضعیف نمودن تفکیک قوا در کشور و تضعیف مردم سالاری است. بر طبق قانون اساسی کشور سه قوا در امور مربوط به خود مستقل هستند و هیچکدام از قوا حق دخالت در امور دیگری را ندارند. مدیرکل ارشاد به عنوان نمایند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت در استان مستقل هستند و هرکاری انجام می دهند بر خواست عمومی است زیرا رای به دولت روحانی یعنی رای اعتماد به تمامی این اعتقادات اجرایی و رد تمام اعتقادات ضدیت با آن.

5- مسئولین محترم بارها در واکنش های خود اظهار داشته که عدم برگزاری کنسرت یا جلوگیری از اختلاط خواست عمومی مردم از نماینده محترم ولی فقیه است. پرسش از این مسئولین این است که منظور ایشان کدام مردم است. مردم دقیقا کی و به چه صورتی درخواست کردند کنسرت برگزاری نگردد. مدیرکل ارشاد خواست و مطالبه مردم را بیان کرد زیرا مردم سال 92 این دولت راانتخاب کردند تا اینگونه مشکلات و افراطگریها را از جامعه را دور نمایند و فضای اعتدال و اعتماد را جایگزین نمایند.

در صورتی که ادعا می کنند برگزار نکردن کنسرت خواست مردم است آنهم به صورت مختلط پیشنهاد می گردد یک نظرسنجی طرح شود و نظر واقعی مردم را مشاهده نمایند.

6- و آخر نماینده محترم ابراز نمودند آقای دکتر احمدی در مورد اسلام تخصص ندارند نظری هم بیان نکنند ،در پاسخ باید گفت دکتر احمدی نظر فقهی یا تفسیری را بیان نکردند ایشان در خصوص قوانین جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که قانونی مبنی به ممنوع بودن برگزاری کنسرت وجود ندارد که واقعا قانونی در این خصوص وجود ندارد. همچنین نماینده محترم که در مورد موسیقی و هنر تخصصی ندارد چطور در خصوص تاثیر حضور مخاطب به صورت مختلط در کیفیت اثر هنری نظر می دهد. برگزاری کنسرت در استان قزوین تبدیل به یک فرانید پر پیچ وخم شده است که حساسیت های متعددی در مورد آن شکل گرفته است. هنرمندان بسیار هستند که زندگی آنها بستگی به این کنسرتها می باشند. مدیرکل ارشاد استان تنها پی گیر به رسیدن به مطالبه مردم ، هنرمندان و جامعه هنری استان است. کنسرت ها و مسئله برگزاری آنها مستقیم به خود مردم ربط دارد آیا بهتر نیست که خود مردم را در این مورد مشارکت داد و نظر آنها را جویا شد. پیشنهاد می گردد نظرسنجی در میان مردم از طریق سایت ها یا خبرگزاریها در خصوص برگزاری یا عدم برگزرای کنسرت به صورت مختلط برگزار گردد و نظر واقعی خود مردم را دریافت نمایم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار