رئیس دانشگاه فردوسی در افتتاحیه رویداد ملی آب مطرح کرد
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه تکنولوژی به جای اینکه در حفظ و حراست از منابع آب کمک کند، در واقع به تاراج آن کمک کرده است، گفت: امروز روزی است که باید برگردیم و از تکنولوژی برای حفاظت از آب و برگرداندن کسری‌هایی که وجود دارد، استفاده کنیم.
کد خبر: ۹۴۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲ 15 February 2021

تکنولوژی به جای حراست از منابع آب، به تاراج آن کمک کرده است

 

به گزارش تابناک سمنان دکتر محمد کافی امروز ۲۷ بهمن ماه در افتتاحیه نخست رویداد ملی آب مشهد که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: امروز روزی است که تکنولوژی به کمک ما می‌آید که اگر صرفه‌جویی انجام می‌شود از این صرفه‌جویی مجدد استفاده نشود و افتخار ما نباید این باشد که سیستم آبیاری را تغییر دادیم و سطح زیر کشت را از A به B رساندیم. بلکه باید به این افتخار کنیم که سیستم آبیاری را تغییر دادیم و این حجم از آب را ذخیره کردیم و به مخزن برگرداندیم و باید این موضوع شعار ما باشد. به شدت مدیون هستیم؛ چراکه این زمین و طبیعت خداست و حق نداریم بیشتر از آن استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه فردوسی بیان کرد: مشهد یکی از نمادهای شهرهای سرسبز است و هنوز نشده که سفر دانشمندان خارجی به این شهر را داشته باشیم و از فواره‌ها و سرسبزی مشهد تعجب نکنند.

وی با بیان اینکه باید با تمام وجود احساس کنیم که با بحران کم آبی مواجه هستیم، گفت: مادامی که همه در رفاه باشیم به آب بها نمی‌دهیم و این موارد مطالبی است که باید برای سیاست‌گذاران و مدیران تبیین، تحلیل و اشاعه دهیم. امیدوارم که این رویداد حلقه وصلی باشد و کمک کند که بتوانیم در این اقلیم خشک و ویژه مدیریت منابع آب را به خوبی انجام دهیم.

کافی اظهار کرد: بسیار خرسند هستم که در واپسین روزهای سال جاری، افتخار میزبانی این رویداد به دانشگاه فردوسی مشهد داده شد. این دانشگاه به دلیل موقعیت جغرافیایی، سوابق تخصصی و خاستگاهی که مدیران به صورت تخصصی و زادگاهی دارند، دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه اکثر مدیران این دانشگاه در کویر زاده شدند و رشد کردند و به این دلیل قدر آب را به خوبی می‌دانند، افزود: مدیران این دانشگاه افرادی هستند که این رشته و تخصص را دارند و با افتخار اعلام می‌کنم که در طول این ۸ سال خدمت بنده؛ دانشگاه همیشه یک معاون با تخصص آب داشته است. اگرچه کارنامه را نگاه کنیم، اینکه واقعا چقدر توانستیم سیاست‌های مدیریتی، کنترل بهینه و بهره‌وری آب را رعایت کنیم، جای خود دارد. اما آب و محیط زیست برای دانشگاه بسیار مهم است و اگر این دانشگاه تمام ماموریت خود را بر این امر مهم متمرکز کند، واقعا در آن زمان می‌توان گفت که مسئولیت‌پذیری اجتماعی به خوبی به انجام رسیده است.

رئیس دانشگاه فردوسی عنوان کرد: ما این افتخار را داریم که شرکت آب منطقه‌ای خراسان، آبفا و دیگر دست‌اندرکاران مانند محیط زیست، جهادکشاورزی و به ویژه بهره‌برداران و کشاورزان دست به دست هم دادند که مصرف بهینه آب و بازچرخانی در حوزه مصارف مختلف را سرلوحه کار خود قرار دهند. اگرچه هنوز در ابتداء راه هستیم اما امیدوار هستم که این رویداد مهم و دیگر اتفاقاتی که در کنار آن رخ می‌دهد را، جامه عمل بپوشانیم. حوزه‌های مختلف مربوط به آب هر چه همگراتر باشد، نتیجه بهتر خواهد بود و خوشحال هستم که در این رویداد چندین اتفاق تجمیع شده و با هم برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: هرچند مشکلات موجود مانع از این شد که ما به صورت فیزیکی و حضوری کنار هم قرار بگیریم اما امیدوار هستم دل‌ها و عزم‌ها جذب شود و بهتر از آب حفاظت و نگهداری کنیم و اینکه باور کنیم که امانت‌دار هستیم و واقعا در دهه‌های اخیر به این امانت خیانت کردیم و باید در این خصوص جوابگو باشیم. تکنولوژی به جای اینکه در حفظ و حراست از منابع آب کمک کند، در واقع به تاراج آن کمک کرده است. امروز روزی است که باید برگردیم و از تکنولوژی‌ برای حفاظت از آب و برگرداندن کسری‌هایی که وجود دارد، استفاده کنیم. 

دکتر رضا مکنون رئیس انجمن منابع آب، در ادامه این رویداد خاطرنشان کرد: بسیار خوشحال هستیم که انجمن مهندسی آب شامل افراد دانشگاهی و متخصصان کشور است. این همبستگی باعث شد که نگاه جامع‌تری به این مسائل و در بخشی هم کاربردی داشته باشیم. ما عمدتا در این چند سال نگاه‌مان به نگرش‌های آب و اکوسیستم با هم بوده است. اگر اکوسیستمی نداشته باشیم و این زمین‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها پایدار نمانند، ایرانی نخواهد بود که بخواهیم برای آن الگوی توسعه بدهیم.

وی بیان کرد: اکنون این بستر طبیعی باید پایدار بماند و اگر طول تاریخ خود را مشاهده کنیم، عمدتا در بحث منابع آب از دوره‌ مشروطه تا دورانی که قانون آب تصویب شد عمدتا مدیریت آب، محلی و با قنات و مشارکت مردم بوده است. ما مشکلات چندانی به جز خشکسالی نداشتیم و هنوز هم خشکسالی جزء آمارهای ما است. دور دوم که مقداری اختیارات متمرکز شد، پروژه و طرح‌ها از مشارکت مردمی کمتر شد و اکنون بعد از انقلاب اسلامی وارد دور جدید شدیم.

رئیس انجمن منابع آب افزود: اولین کنفرانس ما در سال ۸۳ بوده است. کنفرانس‌های ما بسته کاملی از محیط زیست و اجتماع است. انجمن بر پایداری اکوسیستم، مدیریت جامع منابع آب، مدیریت چرخه منابع آب، ارتقاء نقش ساختار حاکمیتی در مدیریت آب، مدیریت عرضه و تقاضا، مدیریت حوادث حدی، ارزش اقتصادی آب، ردپای آب و آب مجازی ورود پیدا کرده‌ است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار