یک متخصص دندانپزشک گفت: آفت دهان معمولا به شکل زخم‌های سفید و خاکستری با حاشیه قرمز رنگ است که در خانم‌ها به علت اختلالات هورمونی بیشتر از آقایان شایع‌تر است.
کد خبر: ۹۴۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶ 14 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس، آفت دهان یکی از بیماری‌های است که همه ما حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌ایم که به صورت ضایعه‌ای دردناک چندروزی با آن درگیر هستیم که افشین کاوسی، متخصص دندانپزشک آن را به سه صورت مانور، ماژور و شبه تبخالی توشیه داد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مردم به آفت خفیف مبتلا می‌شوند، اظهار داشت: آفت دهان معمولا به شکل زخم‌های سفید و خاکستری با حاشیه قرمز رنگ است که بیشتر قسمت‌های نرم و متحرک دهان مثل زبان، کام نرم، لب، گونه و لثه را درگیر می‌کند.

این متخصص دندانپزشک اضافه کرد: کمتر از ۱۰ درصد به آفت ماژور مبتلا می‌شوند که در این صورت سایز آفت بزرگ و دیرتر هم خوب می‌شود.

کاوسی در خصوص علل وقوع آفت، گفت: در این رابطه مقالات متعددی منتشر شده که مهمترین علل آن را می‌توان در ضربه یا تروما، اختلالات سیستم ایمنی، استرس کمبود اسید فولیک، آهن، B۱۲، استفاده از خوراکی‌های محرک، مشکلات گوراشی و روده برشمرد.

وی عوامل ژنتیکی را در قالب یکی از علل مهم بروز آفت بیان کرد و افزود: زمینه بوجود آمدن آفت می‌تواند ارثی باشد به طوری که در برخی از خانواده‌ها وقوع آن زیاد است.

کاوسی با اشاره به اختلالات هورمونی در ایجاد آفت دهان، تصریح کرد: آفت در خانم‌ها بیشتر از آقایان شایع است که بیشتر به اختلالات هورمونی که در بانوان بیشتر است، برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه وقوع آفت شبه تبخالی بسیار کم است، ادامه داد: معمولا آفت باید ۱۰ تا ۱۴ روز خوب می‌شود، البته دوسه روز اول آن همراه درد است که اگر بیشتر از این طول بکشد باید توسط پزشک بررسی شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار