شهر یک کالبد همواره تغییر و رو به رشد است، شهر تاریخی بلاد شاپور توسط شاپور اول ساسانی پسر اردشیر بنا و در اواخر دوره صفویه تجدید بنا شد.
کد خبر: ۹۴۹۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶ 16 March 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید محمد سعیدی فعال فرهنگی کارشناس ارشد مهندسی عمران و کارشناس رسمی دادگستری ، طی یادداشتی نوشت : شهر یک کالبد همواره تغییر و رو به رشد است، شهر تاریخی بلاد شاپور توسط شاپور اول ساسانی پسر اردشیر بنا و در اواخر دوره صفویه تجدید بنا شد. با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی شهر ،که در مسیر کوتاهترین راه میان بنادر جنوبی و اصفهان مرکز حکومت صفویان قرار داشت، زمانی که این شهر رونق اقتصادی تجاری داشته خیلی از شهرهای کنونی در حد یک روستا و یا اصلا بنا نشده بودند،ولی اگر مقایسه ای داشته باشیم نسبت به توسعه و زیباسازی فضای شهرها دیگر، شهر دهدشت که روزی بنام بلاد شاپور رونقی داشت در موارد زیر مورد بی مهری قرار گرفته است:
۱- عدم فضای سبز یا کمبود فضای سبز شهری:
بر اساس مطالعات و بررسیهای وزارت مسکن و شهر سازی سرانه متعارف و قابل قبول فضاهای سبز شهری در شهرهای ایران بین ۷ تا ۱۲ متر مربع برای هر نفر می باشد که در مقایسه با شاخص تعیین شده از سوی محیط زیست سازمان ملل رقم کمتری خواهد بود، چنانچه بخواهیم بطور تقریبی سرانه فضای سبز شهر دهدشت را پیش بینی کنیم رقمی خیلی کمتر از سرانه فضای استاندارد می باشد.
۲- عدم تجهیز فضاهای عمومی شهر:
با توجه به توسعه و پیشرفت شهرها و کیفیت فضای شهری، شهر باید به گونه ای باشد که از نظر مطلوبیت عملکرد و زیبایی در بهترین حالت خود باشد،واقعیتی که تا کنون به درستی درک نشده است که متاسفانه در تجهیز فضاهای عمومی و ارتقای کیفیت محیط فضاهای عمومی در شهر دهدشت اقدام موثر و هوشمندانه ای صورت نگرفته است که در این زمینه می طلبد مسئولان امر جدیت بیشتری به خرج دهند.
۳- عدم روشنایی و ورودیهای شهر:
در گذشته اولین نشانه بصری که از شهر در ذهن مسافران آن نقش می بست دروازه ورودی شهر بود ،ورودی شهرها، یکی از نقاط مهم شهر به حساب می آیند که می تواند تصویر ذهنی خوشایندی برای مسافران ایجاد کند.در مسیر ورودیهای به شهر دهدشت و مدخل آن جایی که عرصه شهر باید خود را به تازه واردین و بازدیدکنندگانش معرفی کند نشانه ای از معماری ،ساخت و سازه های هنرمندانه، فضاهای صمیمی و دلنشین و روشنایی به چشم نمی خورد.
۴- عدم زیباسازی شهر :
جنبش زیباسازی شهری رویکرد پیشرفته ای است که نه تنها به خاطر زیبا کردن بلکه ترجیحا به معنای ابزار کنترل اجتماعی از طریق راضی نگهداشتن جمعیت شهری و پاسخگویی به نیاز آنان مورد مطالعه قرار می گیرد و امروزه به مفهوم زیباسازی و یادمان سازی در فضای شهر به کار می رود. کیفیت و زیبایی پیاده روها، بلوارها،آسفالت خیابانها و کوچه ها و نمای ساختمانها به عنوان عواملی در کیفیت فضای شهر می باشند،متاسفانه در شهر دهدشت اکثر خیابانهای آن آسفالتی غیر استاندارد و پر از چاله و چوله داشته که تاثیر منفی روی زیبایی فضای شهر ایجاد کرده است.همچنین مسکن مهر که بعنوان نمای شهری و مجتمع مسکونی در زیبا سازی شهرها بنا شده اند در شهر دهدشت از روی بی تدبیری جایی خارج از دید احداث و بنا شده اند که تاثیری در زیبای شهر ایجاد نکرده است.
۵-عدم توسعه طرح جامع شهری:
طرح جامع برنامه ای است که به صورت راهنما ی جامع عمل میکند و مشی کلی سیاست های توسعه شهری را تعیین میکند، در واقع محل استقرار و توزیع کاربری های شهری عمده ،تراکم های جمعیتی ،حدود حریم ها، محدوده شهری و مسیر توسعه آینده شهر در این طرح مشخص شده است، شهر دهدشت چندین سال است که به علت عدم اجرای کمربندی سوم توسعه شهری نداشته است.
الان که زمان پا به عرصه گذاشتن کاندیدای شورای شهر می باشد امیدوارم کسانی وارد این میدان شوند که به فکر خدمت به شهر و شهروندان و مشکلات ذکر شده شهر باشند، نه به فکر سکوی پرتاپ خود از آرای مردمی فهیم و انقلابی که در همه صحنه ها جز سرآمدترین مردم انقلابی بوده اند باشند.
در پایان بعنوان یک شهروند از نماینده محترم مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی، استاندار محترم و معاون عمرانی استاندار،مدیرکل محترم راه و شهرسازی ، فرماندار محترم،شهردار محترم و اعضای شورای شهر دهدشت عاجزانه تقاضا دارم که نسبت به زیباسازی و مشکلات مطرح شده جهت احیای روح شهر دهدشت کوتاهی نداشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار