رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: در این طرح زوجهای جوان کالاها را ۲۰ درصد گرانتر خریداری می کنند و در کنار این افزایش قیمت مجبور هستند ۱۸ درصد هم سود بدهند که این امر منطقی نیست.
کد خبر: ۹۶۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 18 September 2015
وام 10 میلیونی طرحی بود که دولت برای حمایت از زوج های جوان پیش بینی کرد که البته می توانست به رونق تولید در کشور کمک کند. اما این طرح ظاهرا با استقبال روبرو نشده است.
به گزارش تابناک یزد، محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی و عباس هاشمی مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را در شبکه خبر بررسی کردند.

محمد طحان پور درباره این طرح حمایتی دولت در قالب وام 10 میلیون تومانی گفت: بانکها برای ارائه تسهیلات به مشترکین خود 24 درصد سود دریافت می کنند اما در این طرح هر یک از فروشگاهها و یا تولید کنندگان حق دارند ماهی یک و نیم درصد و در سال 18 درصد سود بگیرند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در ادامه گفت: در این طرح زوجهای جوان کالاها را 20 درصد گرانتر خریداری می کنند و در کنار این افزایش قیمت مجبوراند 18 درصد هم سود بدهند که این امر منطقی نیست.

وام ده میلیونی

وی در ادامه گفت: به نظر من در حال حاضر کشور دچار رکود نیست زیرا خانواده ها تنها نیاز روزمره خود را تامین می کنند اما از سوی دیگر زمانی که ما صادراتی گسترده به کشورهای مختلف نداریم چرا باید این همه کارخانه لوازم خانگی در کشور داشته باشیم.

طحان پور با اشاره به تقلبهای احتمالی در این زمینه گفت: متاسفانه با ارتباطاتی که صورت گرفته  افراد می توانند با فاکتورسازی به اصل پول درست یابند این در حالیست که این عمل به فروش صنایع داخلی کمکی نمی کند  در حالی که هدف ما به فروش رساند کالاهایی است که کیفیت بالایی دارند ما تقل کرده ایم که زوجین با این مبلغ بتوانند یک تلویزیون 32 اینچ، ماشین لباسشویی 6 کیلویی، گاز فردار و یخچال و فریز تهیه کنند.

وی در ادامه گفت : این طرح اصلا مناسب نیست زیرا زوجین با این پول می توانند کالای بهتر و با قیمت مناسب تری تهیه کنند در حالی که با این طرح زوجین مجبوراند که کالای مورد نظر را با قیمتی بیشتر و البته با سود 18 درصد تهیه کنند، پیشنهاد ما این است که زوجین پس از ثبت نام در بانک برای ما پیش فاکتور بیاورند و کالا را دریافت کنند و ظرف یک هفته بانک نیز پول را به حساب تولید کننده واریز کند تا گردشکاری صورت بگیرد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در ادامه گفت: حرف حساب ما این است که چرا بانکها باید 24 درصد سود بگیرد اما فروشندگان 18 درصد، آیا واقعا هدف ما کمک به زوجین است؟  هدف ما حمایت از کالاهای باکیفیت داخلی است نه حمایت از کارخانه هایی که حاضراند اقلامشان را بصورت اقساط به مشتریان بدهند.

 

عباس هاشمی دیگر میهمان برنامه درباره اعطای این وام به زوجین گفت: در تبصره 26  فروش اقساط لوازم خانگی به دلیل پر کردن خلا خرید کالا از تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است، هدف از این طرح حمایت از تولید کنندگان داخلی است تا خریداران واقعی بتوانند با خرید اقساطی لوازم مورد نیازشان را خریداری و از طرف دیگر چرخه تولید نیز به گردش درآید.

مشکلات اجرای طرح وام 10 میلیونی

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره نحوه دریافت این وام گفت: فرایند دریافت وام 10 میلیون تومانی به این صورت است که متقاضیان به سایت مرکزی مراجعه و با انتخاب طرح تسهیلات کالا و ثبت کد ملی حواله ای دریافت می کند و بعد با مراجعه به سایت وزارت صنعت و آشنایی با فروشگاه های ارائه دهنده کالا نسبت به دریافت کالا اقدام می کنند، در این شرایط دولت با تولیدکنندگان طرف است و پولی بین خریداران و فروشندگان مبادله نمی شود.

وی در ادامه گفت: ما دو طرح را در نظر گرفته ایم که در طرح 10 میلیون تومانی ما نمی خواهیم تا زوجین با اعتبارات بانکی از این تسهیلات استفاده کنند و از طرف دیگر می خواهیم جلوی تقلب و فاکتورسازی را بگیریم.

هاشمی در ادامه گفت: درست است که زوجین سالی 18 درصد سود می دهند اما در بین لیست فروشندگان افرادی هم هستند که همین سود را هم نمی گیرند، به هر حال این قانونی است که تصویب شده است و اگر کسی نمی خواهد از این تسهیلات استفاده کند می تواند از وام 8 میلیون تومانی که مستقیما به اتحادیه طرف است استفاده کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار