مدیر پایگاه تاریخی محور ساسانی کرمانشاه از ایجاد راه دسترسی و محوطه‌سازی برای گوردخمه 2500 ساله دکان داوود در شهرستان سرپل‌ذهاب خبر داد.
کد خبر: ۹۸۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰ 08 August 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا امین قهرمانی بااشاره به اتمام عملیات احداث راه دسترسی به بنای تاریخی دکان داوود، اظهار کرد: این بنای تاریخی مهم یکی از گوردخمه‌های بزرگ دوره مادی در ایران است که سالهاست گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.

وی تصریح کرد: علیرغم اهمیت تاریخی این گور دخمه، متاسفانه هیچگونه راه دسترسی مناسب و در خور شانی نداشت و گردشگران برای دیدن آن با دشواری هایی مواجه می شدند.

مدیر پایگاه تاریخی ساسانی افزود: در این راستا از سال گذشته اعتباراتی را برای این گوردخمه اختصاص دادیم تا علاوه بر ایجاد راه دسترسی، یک ساماندهی و محوطه سازی نیز در اطراف آن داشته باشیم.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی این پروژه از اواخر سال گذشته آغاز شد و خوشبختانه پس از چهار ماه توانسته‌ایم تحولات خوبی را در اطراف این گوردخمه تاریخی بوجود آوردیم.

قهرمانی گفت: احداث بیش از 100 متر راه دسترسی سنگفرش شده با پله هایی سنگی و ایجاد سکو و دیوار چینی با مصالح بومی منطقه از اقدامات مهمی است که در محوطه این بنای تاریخی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه این اقدامات با استقبال خوب گردشگران مواجه شده، افزود: گوردخمه دکان داوود با قدمت 2500 سال دومین بنای تاریخی با پیشینه بالا پس از آنوبانی نی 4000 ساله در سرپل ذهاب است که هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند.

مدیر پایگاه  تاریخی ساسانی اضافه کرد: پس از انجام کار ساماندهی و محوطه سازی این بنای تاریخی، در گام بعدی نقشه برداری و مستندنگاری و تعیین عرصه و حریم آن را انجام خواهیم داد.

گوردخمه دکان داوود در سه کیلومتری جنوب شرقی شهر سرپل ذهاب قرار دارد که بسیاری از باستان شناسان آن را آرامگاه ابدی "ایشتوویگو" می دانند. ایشتوویگو" چهارمین و آخرین پادشاه مادها بود که توسط نوه دختری‌اش یعنی کوروش کبیر از سلطنت برکنار شد تا حکومت 128 ساله مادها هم به پایان برسد.

هرچند برخی از باستان شناسان دیگر براین باورند که این گوردخمه مربوط به یکی از پادشاهان دوران هخامنشی است، اما نقش برجسته ای که در فاصله هشت متری زیر گوردخمه قرار دارد و فردی را با لباسی مخصوص قوم ماد نشان می دهد که در یک دستش گیاه مقدس "برسمی" قرار دارد و دست دیگرش را به نشانه نیایش بالا گرفته، نشانی از آن می دانند که این گوردخمه مربوط به  دوره مادها است و فرد در حال نیایش هم احتمالا نوه "ایشتوویگو" است که برای آمرزش پدربزرگ خود دست به دعا برده است.

مقبره "ایشتوویگو" که با عنوان "دکان  داوود" شهرت دارد و مردم محلی هم به آن "که‌ل داو" یا "داود که‌و سوار" می گویند، هرساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار