صرف1میلیون تن آسفالت برای نگهداری معابر

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت : با توجه به هزینه های زیادی که سالانه برای تعمیر و نگهداری معابر انجام می شود سامانه مکانیزه تعمیر و نگهداری معابر یک ضرورت است.
کد خبر: ۱۲۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹ 31 October 2015
اقبال شاکری با اشاره به اهمیت کیفیت روسازی معابر در سطح شهر گفت: یکی از موارد اساسی که همواره مورد بحث و اعتراض شهروندان بوده موضوع بهبود انجام تعمیر و نگهداری در معابر شامل پیاده راه، جداول، پل ها و آسفالت و حتی کانال های جمع آوری آب های سطحی بوده که همواره حجم بسیار زیادی از آسفالت را در بر می گیرد به گونه ای که سالانه یک میلیون تن آسفالت تنها صرف تعمیر و نگهداری معابر می شود.

وی ادامه داد: این اتفاق در حالی رخ می دهد که شهروندان از چند اتفاق هم گله مندند یکی کیفیت آسفالت ها و یکی هم دوباره کاری ها در تعمیر و نگهداری ها و نیز انجام تعمیرات یا اقدامات عملیاتی نگهداری که لزومی نداشته ولی انجام شده است.

شاکری افزود: از این رو نیاز به سامانه ای که این اطلاعات را جمع آوری کند تا نشان دهد هر معبری در چه وضعیتی است و چه نیاز دارد و سال بعد باید چه اقدام ضروری در آن انجام شود تا از دوباره کاری ها جلوگیری کند. این سامانه از یک سال و نیم پیش شروع شده و امروز شبکه معابر بزررگراهی نیز به آن پیوسته است.

رییس کمیته عمران اظهار داشت: با استفاده از این سامانه هر ۲۵ متر به ۲۵ متر معابر بزرگراهی دارای شناسنامه خواهند بود و وضعیت آن ها به طور مرتب رصد می شود همانند معابر غیر بزرگراهی، اطلاعات این سامانه همچنین تحلیل می شود و بر اساس این تحلیل ها است که مشخص می کند در سال بعد چه نیازی و چه چه اقدامی باید در شبکه های معابر انجام شود. بر این اساس بودجه بندی مناطق بر اساس تحلیل های اطلاعاتی این سامانه انجام خواهد شد.

اقبال شاکری همچنین خاطر نشان کرد: اتفاق دیگری که در این حوزه صورت خواهد گرفت لزوم اجرای قراردادهای عملکرد محور است. بدین ترتیب که اجرا و تعمیر و نگهداری معابر در طی پریود زمانی ۳ تا ۷ سال بر عهده یک پیمانکار باشد و پرداخت هایی که به آن پیمانکار می شود بر اساس کیفیت معابر باشد. این گونه قراردادها در دیگر کشور های نظیر برزیل و آرژانتین هم انجام شده و بازخورد های موفقیت آمیزی هم داشته است.

وی افزود: ما امیدواریم با استفاده از این سامانه شلاخص کیفیت پی اس آی روسازی و بهسازی معابر به بالای ۸۰ برسد.

رییس کمیته عمران همچنین گفت : با به کار گیری این سامانه در قرارداد های تعمیر و نگهداری معابر شاهد انقلابی در بودجه ریزی سال ۹۵ خواهیم بود.

شاکری در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه تامین آسفالت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شهرداری تهران ۴ شرکت آسفالت سازی دارد که ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال آسفات تولید می کنند اما احراز شرایط استاندارد کیفی یکی از نکاتی است که هم شرکت های وابسته به شهرداری تهران و هم شرکت های خصوصی باید به آن پایبند باشند. به بیانی میزان سنجش و به کار گیری آسفالت برای تعمیر و نگهداری کیفیت آن خواهد بود.
وی در ادامه یاد آور شد : استفاده از روکش های بتنی و اسفالت سرد که کاهش آلاینده های زیست محیطی را در پی دارد نظیر "ار سی سی" توصیه می شود چرا که هم ماندگاری آن زیاد است و هم تبعات زیست محیطی کمتری دارد.

شاکری گفت : به کار گیری این نوع آسفالت ها و بتن ها سبب می شود تا کانال تاسیسات مشترک شهری زودتر محقق شود، امروزه نبود این کانال مشترک یکی از دلایل دوباره کاری در معابر می شود و ما امیدواریم بعد از تحقق شبکه جمع آوری آب های سطحی و تعمیر و نگهداری مکانیزه معابر کانال مشترک تاسیسات شهری نیز محقق شود.

شاکری در پایان ابراز امیدواری کرد با به کار گیری سامانه مکانیزه تعمیر و نگهداری معابر و قراردادهای عملکرد محور دوباره کاری ها در معابر و انسداد معابر و اختلال در تردد کمتری را شاهد باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار