مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی بانک مسکن در گفت و گو با تابناک:

بالا رفتن قیمت مسکن در تهران کاذب است/رکود بازار مسکن را تهدید می کند

تابناک تهران- «بالا رفتن قیمت مسکن در تهران کاذب است، چرا که ملاک، قیمت معاملاتی ست، مسکنی در تهران A ریال است و کسی آن را نمی خرد اما در زمان معامله قیمت این خانه کمترخواهد شد و ملاک همین قیمت معاملاتی ست. دلیل این که قیمت مسکن با توجه به رکود موجود پایین نمی آید،قیمت تمام شده آن است.»
کد خبر: ۲۰۹۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶ 09 April 2016
مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی بانک مسکن در گفت و گو با تابناک در خصوص شرایط بازار مسکن در سال جدید در تهران می گوید: الگوی خاصی برای تحول و تغییرات بازار مسکن در تهران قابل تعریف نیست، فقط تهران با توجه به حجم و شاخص هایی که دارد می تواند یک پیشرو باشد.هر تغییر قیمت و تغییر معامله ای در سطح کلان اقتصاد مسکن قرار است اتفاق بیفتد می تواند از تهران شروع شود چرا که تاثیر بیشتری در بازار مسکن در کل کشور دارد.

شهریاری در ادامه افزود: باید برای بررسی بازار مسکن پارامترهای خاصی را بررسی کرد که آیا در این پارامترها تحول و تغییری ایجاد شده تا بتوان بر اساس آن بازار مسکن را بررسی کرد یا نه؟

وی ادامه داد: اول عرضه و تقاضاست. تقاضا نسبت به سال های گذشته در کشوربیشتر از عرضه ست واگربه بعد خانوار نگاه کنیم به عدد یک نزدیکتر می شود، یعنی در ازای هر خانوار ایرانی یک مسکن وجود دارد و این بازار مسکن را تهدید می کند که مهمترین عامل در تغییر شرایط مسکن است و همیشه هم نادیده گرفته می شود، به عنوان مثال درهمین تهران تعداد خانه های خالی و بدون سکنه و عرضه مسکن بیشتر از تقاضاست.

کارشناس ارشد مسکن ابراز داشت:نکته دوم مساله نقدینگی ست. اگردنبال افزایش معاملات در بازار مسکن هستیم و یا قیمت ها تغییر کند نیازمند نقدینگی ست و این نقدینگی باید پشت آن تقاضای سرمایه ای باشد نه تقاضای مصرفی. نقدینگی که بانکها در قالب تسهیلات ایجاد می کنند خوب است اما سبب تغییر در قیمت مسکن نمی شود، چرا که مصرف کننده را برای خرید مسکن که وجود دارد تحرک می کند اما تقضای سرمایه ای برای سرمایه گذاری وجود ندارد. یعنی سبب تولید نمی شود.

شهریاری بیان کرد: نکته سوم،اقتصاد کلان است. آیا در سایر بازارها، تفاوت خاصی ایجاد شده؟ نقدینگی وارد شده یا اوضاع نفت و بانکی بهتر شده؟ اگر بهتر شده باید در بازار مسکن خود را نشان دهد که هنوز چیزی دیده نمی شود.درست است تحریم ها برداشته شده، سوییفت راه افتاده و پول ها نیز وارد شده همه در حد گمانه زنی ست و به قول مقام معظم رهبری چیزی روی زمین دیده نمی وشد و همه چیز در حد حرف است.

مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی بانک مسکن در پایان می گوید: این سه عامل سبب می وشد که بازار مسکن همین گونه است یعنی در حال رکود است و اگر مسئولان مسکن امید برای بهبود شرایط می دهند حتما برای بهبود این سه عامل کارهایی انجام می دهند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار