چه افرادی به آنژيوپلاستي نياز دارند؟

یک متخصص قلب با بیان اینکه آنژيوپلاستي سبب بازشدن سرخرگ هاي دچار انسداد می شود و جريان خون را به عضلات قلب بر مي گرداند گفت: افراد دچار انسداد در سرخرگ هاي قلبي، چنانچه احساس ناراحتي زيادي در قفسه سينه كنند يا انسداد سرخرگ هاي قلبي، آنها را در معرض خطر حمله قلبي يا مرگ قرار بدهد، نياز به آنژيوپلاستي دارند.
کد خبر: ۴۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 31 May 2015
دکتر مرتضی ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا  با اشاره به اینکه ممكن است سرخرگ هاي قلب متعاقب رسوب كلسترول، سلول ها و ساير مواد دچار گرفتگي شوند گفت: اين امر سبب كاهش جريان خون به قلب می شودو در نتيجه احساس ناراحتي در قفسه سينه رخ مي دهد.

وی گفت: گاهي ممكن است يك لخته خون به شكل ناگهاني ايجاد و يا بدتر شود و به طور كامل جريان خون را قطع کند كه اين امر منجر به حمله قلبي مي شود.

ابراهیمی گفت: آنژيوپلاستي سبب بازشدن سرخرگ هاي دچار انسداد می شود و جريان خون را به عضلات قلب بر مي گرداند که يك روش مداخله كرونري از طريق پوست (PCI) است نه يك روش جراحي، كه پزشک پس از وارد کردن سیم باریک از طريق يك سوراخ كوچك به داخل سرخرگ پا يا دست تلاش می کند تا سیم را وارد سرخرگ های عروق قلب (عروق کرونر) کند و سپس پس از دست یابی به داخل رگ مورد نظر سیم را از داخل پلاکی که مجرای رگ را منسدد کرده عبور می دهد.

 وی اضافه کرد: سپس یک بالن که در ابتدا خالی از هوا است از طریق این سیم به داخل پلاک وارد و از طريق بادكردن این بالن كوچك موجود، سرخرگ قلبي دچار انسداد را باز مي کند. در صورتی که نیاز باشد در این مرحله ممکن است استنت (فنر) نیز در این محل قرار داده شود.

این متخصص قلب گفت: افراد دچار انسداد در سرخرگ هاي قلبي، چنانچه احساس ناراحتي زيادي در قفسه سينه كنند يا انسداد سرخرگ هاي قلبي، آنها را در معرض خطر حمله قلبي يا مرگ قرار بدهد، نياز به آنژيوپلاستي دارند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: سالانه افراد بسيار بيشتري تحت آنژيوگرافي كرونري قرار مي گيرند. انجام این روش سبب درد بسيار كمي مي شود. پزشك محلي كه كاتتر وارد مي شود را بيحس مي كند. ممكن است هنگامي كه كاتتر وارد مي شود، بیمار اندكي احساس فشار كند.

وی افزود: ممكن است جهت آرامش بيشتر به بیمار دارو داده شود. ممكن است آنژيوپلاستي از 30 دقيقه تا چندين ساعت بسته به نوع انسداد و تعداد انسدادها به طول انجامد. ممكن است محل واردشدن كاتتر زخمي شود و كبود شدگي نيز شايع است. اگر متوجه خونريزي يا افزايش درد يا تورم بشويد، به پزشك خود اطلاع بدهيد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار