سال تحصیلی جدید در حالی در استان‌ها و مناطق محروم کشورمان آغاز شد که دانش‌آموزان این مناطق با گام نهادن در مدارس جدید و مجهز به مناسب‌ترین امکانات آموزشی، تحصیل در محیطی آرام و زیبا را تجربه می کنند.
کد خبر: ۱۰۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷ 26 September 2015

به گزارش تابناک یزد،تجربه‌ای‌که به برکت وجود بنیاد «برکت» وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و با فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه و گسترش مدرسه‌سازی در مناطق محروم کشور تحقق یافت و شیرینی این اتفاق مبارک را دانش‌آموزان این مناطق حس کردند.

بنیاد برکت در آستانه‌ سال تحصیلی جدید در مراسمی به‌طور هم‌زمان ۱۴۰ مدرسه برکت با ۸۴۴ کلاس درس را در سراسر کشور افتتاح و به آموزش و پرورش تحویل داد. و مصمم است در اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت ۱۰۰۰ مدرسه در ۱۰۰۰ نقطه‌ محروم کشور،‌ این مهم را تا پایان سال ۱۳۹۶ به انجام رساند.

ساخت ۷۳۰ مدرسه برکت با اعتبار ۲۶۲۰ میلیارد ریال

رئيس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور با اشاره به برنامه‌ی ساخت ۷۳۰ مدرسه با ۳۶۵۰ کلاس درس و پوشش حدود ۸۲ هزار دانش‌آموز مناطق محروم از سوی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سراسر کشور می‌گوید: اعتبار در نظر گرفته‌شده توسط بنیاد برکت برای ساخت این مدارس بالغ بر ۲۶۲۰ میلیارد ریال است.

دکتر مرتضی رئيسی در گفتگو با خبرنگاران با تقدير از تلاش‌ها و زحمات مسئولين ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) و بنياد بركت در ساخت‌وساز مدارس و فضاهای آموزشی كشورمی افزاید: مسئولين اين ستاد و بنياد بركت به كمك تعليم و تربيت و رفع تنگناهای موجود كشور آمده‌اند و حضور آن‌ها سبب شده تا كمك‌های خيرين و ساير نهادها افزايش يابد و سرمايه‌گذاری بيش‌تری در این خصوص انجام گيرد.

رئيس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور تاکید می کند: اقدمات بنياد بركت به‌ویژه در زمينه ساخت مدارس براساس فرمايشات و دستور مقام معظم رهبری انجام گرفته و قابل تقدیر است و احداث مدارس در مناطق محروم كشور و روستاها، مکان‌یابی مناسب، رعايت آخرين استانداردها، دقت در كيفيت و نظارت بر ساخت آن‌ها از ويژگي‌های اين مدارس است.

وی ماندگاري جمعيت و دانش‌آموزان را از ملاك‌های اصلي ساخت مدارس در مناطق محروم برشمرده و می گوید: اقدام بنياد بركت وابسته به ستاد اجرايی فرمان حضرت امام(ره) شور و شادی را در مناطق محروم و بین دانش‌آموزان ايجاد كرده و به نياز نونهالان، نوجوانان و جوانان كشور و دانش‌آموزان پاسخ داده است.

۶ مدرسه‌ برکت در منطقه زلزله‌زده ارسباران  

مدیرکل نوسازی مدارس استان آذربایجان شرقی در این باره می‌گوید: هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید، شش باب مدرسه با ۴۷ کلاس درس که توسط بنیاد برکت در روستاهای محروم این استان احداث شده است، به بهره‌برداری رسید.

محمدرضا عيدي می‌افزاید: با بهره‌برداری از این مدارس، تعداد مدارسی که از سال ۱۳۸۷ تاکنون توسط بنیاد برکت در روستاهای آذربایجان شرقی ساخته و به بهره‌برداری رسیده، به ۲۹ مدرسه با ۱۵۶ کلاس درس می‌رسد.

به گفته وی بنیاد برکت ساخت ۳۲ مدرسه با ۱۷۵ کلاس درس را با اعتباری بالغ بر ۸۴ میلیارد و ۸۴۸ میلیون ریال در برنامه داشت. از این تعداد، ۲۹ مدرسه تحویل آموزش و پرورش داده شده و عملیات ساخت ۳ مدرسه با ۱۹ کلاس درس در جریان است.

عيدي با اشاره به این‌که مدارس جديد برکت در منطقه زلزله‌زده ارسباران احداث شده است، تأکید می‌کند: اجراي پروژه‌هاي مدرسه‌سازي در مناطق محروم استان موجب ارتقای سطح دانش و آگاهي مردم و گام مؤثری در راه استقرار عدالت در جامعه و كمك به ريشه‌كني محروميت در اين مناطق است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان آذربایجان شرقی وجود محروميت را ناشي از بي‌سوادي و يا كم‌سوادي دانسته و می‌گوید: افزايش سطح سواد در مناطق محروم و روستايي در نهايت به توسعه همه‌جانبه كشور مي‌انجامد.

دانش‌آموزان خوزستانی هم محروم نماندند

هم‌چنین ۹ مدرسه برکت با ۵۴ کلاس درس در مناطق محروم استان خوزستان، پذیرای بيش از هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز در سال جدید تحصیلی شد.

رضا رضايي مديركل نوسازي مدارس استان خوزستان نیز با بیان این خبر می‌گوید: بنیاد برکت قراردادی را برای ساخت ۸۹ مدرسه با ۴۲۵ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۳۴۵ میلیارد و ۲۴۸ میلیون ریال در مناطق محروم  استان خوزستان منعقد کرده است که از این تعداد، تاکنون ۶۱ مدرسه با ۲۴۳ كلاس درس تكميل و به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است. از مجموع این ۶۱ مدرسه، ۹ مدرسه با ۵۴ کلاس درس در مراسم افتتاح سراسری ۱۴۰ مدرسه‌ برکت در ۲۴ شهریور ماه و در آستانه سال تحصلی جدید به بهره‌برداری رسیدند.

وي می‌افزاید: در حال حاضر،  تعداد ۲۸ پروژه مدرسه‌سازي در قالب ۱۸۲ كلاس درس از سوي بنياد بركت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)در مناطق محروم استان خوزستان در دست اجراست.

رضایی با اشاره به آثار به جای مانده از ۸ سال جنگ تحمیلی در مدارس استان خوزستان، می گوید: بسياري از فضاهاي آموزشي در سطح استان فرسوده شده‌اند و علاوه بر آن، وجود مدارس دو نوبته و يا استيجاري مشكلات عديده‌اي را پيش روی خانواده‌ها و آموزش و پرورش قرار داده است.

ساخت مدارس ضدزلزله در استان چهارمحال و بختیاری

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری نیزاز ساخت مدارس ضدزلزله در مناطق روستایی این استان و ناحیه کوهستانی زاگرس با مشارکت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خبر می‌دهد.

ابوالقاسم علي ياري‌می‌گوید: با آغاز سال تحصيلي جديد، بيش از یک هزار دانش‌آموز روستايي در استان چهارمحال و بختياري به مدارس برکت، که مقاوم در برابر حوادث و بلاياي طبيعي هم‌چون زلزله هستند، مشغول به تحصیل شدند.

وی تأكيد می‌کند: در ساخت این مدارس، بالاترين استانداردها براساس ضوابط و مقررات ملي ساختمان و مقررات مربوط به زلزله به كار گرفته شده است و همه‌ مدارس جديد در برابر زلزله و ساير حوادث طبيعي از مقاومت لازم برخوردار هستند.

وي افزود: هم‌چنين بنياد بركت در مشاركت با سازمان نوسازي مدارس استان بر لزوم به‌كارگيري مقررات و آيين‌نامه‌هاي فني ساخت و اتمام و تحويل به موقع پروژه‌ها تأکید دارد.

کمک به ارتقای سطح سواد در خراسان جنوبی   

مدیرکل نوسازی مدارس استان خراسان جنوبی هم از ساخت، تحویل و بهره‌برداری از ۲۵ مدرسه با ۱۳۵ کلاس درس از سوی بنیاد برکت به مردم و مسئولان مناطق محروم این استان شرقی کشور خبر داد.

محمدرضا بيكي می‌گوید: بنیاد برکت ساخت ۲۵ مدرسه با ۱۳۵ کلاس درس را با اعتباری بالغ بر ۱۰۷ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال در مناطق محروم استان خراسان جنوبی در برنامه خود دارد که بهره‌برداری از آن‌ها، بیش از سه هزار و ۳۷۵ دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی می افزاید: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، تاکنون ۱۸ مدرسه را با ۸۶ کلاس درس در نقاط مختلف استان تحویل داده، که از این تعداد ۲ مدرسه با ۱۲ کلاس درس در آستانه‌ی سال تحصیلی جدید به بهره‌برداری می‌رسد. این در حالی است که تعداد ۷ مدرسه نیز با ۴۹ کلاس درس در مرحله ساخت قرار دارد و در آینده نزدیک به اتمام می‌رسند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان جنوبی با بیان این‌که اقدامات بنیاد برکت موجب بهبود و ارتقای سطح سواد در مناطق محروم این استان شده است، خاطرنشان می کند: اجراي پروژه‌های مدرسه‌سازي در مناطق محروم استان با افزايش فرهنگ اجتماعي ساكنان همراه است و به توسعه عمومی کشور نیز کمک بسیاری می‌کند.

گام نهادن دانش‌آموزان سمنانی در مدارس برکت

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان هم با اشاره‌ به مشاركت بنياد بركت  در امر مدرسه سازی در این استان می‌گوید: ۹ پروژه‌ مدرسه‌سازي با ۴۸ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۳۸ میلیارد و ۷۷۷ میلیون ریال در استان سمنان در برنامه قرار گرفته بود كه از این تعداد، ۵ مدرسه با ۲۳ کلاس تا قبل از شهریور ماه ۱۳۹۴ به بهره‌برداري رسيد و در اجراي پروژه‌هاي مدرسه‌سازي در استان سمنان، تمامی ضوابط و مقررات مربوط به مهندسی ساختمان و ویژگی‌های موردنظر نظام تحول آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته و رعایت شده  است.

ابوالفضل دربانی با اشاره به وسعت ۹۸ هزار كيلومتري این استان اظهار می‌کند: استان سمنان به معناي واقعي كلمه داراي نقاط محروم و پراكنده‌ی زيادي است، به نحوي كه برخي از نقاط آن، ساختمان مدرسه تنها از روي پرچم آن تشخيص داده مي‌شود و علاوه بر آن، بسياري از مناطق محروم روستايي فاصله‌ زيادي با مركز شهرستان دارند.

وي بر لزوم تخصيص اعتبارات استاني به منظور بازسازي و تعمير برخي از مدارس سمنان تأكيد كرده و می افزاید: مدارسي در استان وجود دارد كه داراي شكاف‌هاي عميق در جداره‌ی ديوارها هستند؛ به طوري كه سبب وحشت دانش‌آموزان مي شود. برخي ديگر از مدارس هم فاقد مقاومت در برابر زلزله و آتش‌سوزي بوده و یا بافت فرسوده به شمار می‌روند که باید هرچه سريع‌تر نسبت به تخصيص اعتبارات استاني براي تعمير و نگه‌داري آنها اقدام شود.

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است که از ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۸۶ در زمینه محرومیت‌زدایی و کمک به توسعه‌ی مناطق محروم از طریق توانمندسازی اقتصادی، انجام امور زیربنایی، مدرسه‌سازی، ارایه خدمات سلامت و بیمه و ... به ساکنان آن‌ها فعالیت می‌کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار