به گفته مسئولان محلی تعداد گردشگرانی که از این دروازه وارد ترکیه شدند روز به روز در حال افزایش است و هتل‌های وان صد درصد پر شده است.
کد خبر: ۱۰۱۲۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳ 28 November 2021

به گزارش تابناک رضوی به نقل از روزنامه آفتاب یزد، یکی از حوزه‌هایی که باعث افزایش اشتغال، درآمد ارزی و به طور کلی توسعه اقتصادی هر کشوری می‌شود، گردشگری است. حوزه‌ای که از زمان حضور کرونا تا به الان به واسطه محدودیت‌های کرونایی، بیشترین ضرر‌ها را به خود دید. حالا که کمی از سرعت کرونا در جهان کاسته شده است، بسیاری از کشور‌ها مترصد جبران ضرر‌های متحمله به صنعت گردشگری‌شان هستند.

لیر ارزان شد و «وان» ترکیه مملو از ایرانی‌ها

به این صورت که با توجه به کرونا خدمات و امکانات ویژه‌ای برای گردشگران در نظر می‌گیرند. یکی از این کشور‌ها که می‌توان آن را جزء محبوبترین مقاصد گردشگران ایرانی هم دانست، ترکیه است که از مدت‌ها قبل به دنبال بازگشایی مرز زمینی خود با ایران بود تا بتواند از این رهگذر بار دیگر گردشگری‌اش را رونق ببخشد که موفق هم شدند. چرا که به دنبال بازگشایی دروازه مرزی ایران که به دلیل اقدامات پیشگیرانه در مقابله ویروس کرونا بسته شده بود، گردشگران ایرانی دوباره وارد مرکز استان وان ترکیه شده و بازار این شهر را رونق دادند. دروازه مرزی کاپی‌کوی استان وان که وسیع‌ترین مرز را با این کشور دارد، با افزایش شیوع کرونا از روز ۲۴ مارس ۲۰۲۰ بسته شد، روز ۱۷ سپتامبر بار دیگر باز شده و شهر وان شاهد حضور تعداد زیادی از گردشگران ایرانی است.

به گفته مسئولان محلی تعداد گردشگرانی که از این دروازه وارد ترکیه شدند روز به روز در حال افزایش است و هتل‌های وان صد درصد پر شده است. فوزی چلیک‌تاش، نایب رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی و صنعت وان (VATSO) با بیان این‌که ایرانیان پس از وقفه‌ای طولانی بار دیگر به این استان می‌آیند، اظهار داشت: «همه ما تحت تاثیر منفی ویروس کرونا بودیم که موجب قرنطینه‌های طولانی و بسته شدن مرز‌ها شده بود.

لیر ارزان شد و «وان» ترکیه مملو از ایرانی‌ها

اکنون با بازگشایی مرز و حضور گردشگران شاهد رونق بازار در وان هستیم.» به گزارش فرارو، وی تصریح کرد: «اکثرا گردشگران را ایرانیان تشکیل می‌دهند. فقط در یک روز ۳ هزار و ۲۰۰ گردشگر وارد استان شدند و همه هتل‌ها پر شده است. وان یکی از امن‌ترین شهر‌های ترکیه است و مکان‌های تاریخی و توریستی زیادی دارد. گردشگران می‌توانند آزادانه شبانه‌روز در خارج از خانه به تفریح و گردش بپردازند.»

ما هم می‌توانیم اما..

این در حالی است که کشور ما هم می‌تواند از آنجایی که از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و گسترش گردشگری (جاذبه‌های تاریخی، باستانی، تفریحی و...) برخوردار است از این فرصت استفاده کند و پذیرای گردشگران بسیاری چه داخلی و چه خارجی باشد، اما مدیریت‌های غلط مسئولان باعث شده از این مهم غافل شویم.

لیر ارزان شد و «وان» ترکیه مملو از ایرانی‌ها

جالب اینجاست که ضرغامی به عنوان وزیر گردشگری و میراث فرهنگی که وعده‌های رنگارنگی برای پیشرفت و گسترش صنعت گردشگری در ایران داده است، به جای تلاش برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری، شرط عجیبی را برای سرمایه گذاران این حوزه که می‌خواهند کمکی به گردشگری کشور کنند، می‌گذارد و می‌گوید: «با کسانی که بخواهند بالای هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنند، شخصا جلسه برگزار می‌کنم» و بدتر آنکه معتقد است که واقعا حال گردشگری خوب نیست و می‌گوید: «گردشگری همچون مریضی در حال احتضار است که باید به‌سرعت درمان شود.

این بیماری نیست که از آن بگذریم و نسبت به مرگ آن بی‌تفاوت باشیم، زیرا این بیماری است که از تخت بلند شود، کشور را نجات می‌دهد.» همین چند روز پیش رئیس اتاق بازرگانی ایران به ایسنا گفته بود: «بی‌توجهی به ظرفیت‌های عرصه گردشگری در کنار مشکلاتی که تحریم و کرونا به وجود آورده‌اند، باعث شده بسیاری از فعالان صنعت گردشگری ایران در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند.» غلامحسین شافعی اظهار کرد: «ایران از نظر ظرفیت‌های بالقوه گردشگری شرایط بسیار مطلوبی دارد و در صورت استفاده از این ظرفیت‌ها، ما می‌توانیم در میان اصلی‌ترین مقاصد گردشگری منطقه قرار بگیریم، با این وجود متاسفانه تاکنون به ظرفیت‌های این بخش توجه چندانی صورت نگرفته است.

لیر ارزان شد و «وان» ترکیه مملو از ایرانی‌ها

شورای جهانی سفر و گردشگری در آخرین ارزیابی خود اعلام کرده که سهم گردشگری از اقتصاد ایران حدودا ۴.۲ درصد است که این عدد نسبت به بسیاری از کشور‌های منطقه نیز بسیار پایین است. در همین گزارش اعلام شده که سهم گردشگری در اقتصاد ترکیه پنج درصد، در عربستان سعودی ۷.۱ درصد و در قطر ۷.۵ درصد بوده است. در شاخص رقابت‌پذیری گردشگری، از میان ۱۴۰ کشور جهان، ایران در رده ۸۹ قرار داشته که نشان می‌دهد ما مقدمات لازم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه را نیز فراهم نکرده‌ایم.» وی با بیان اینکه گردشگری ایران برای احیا نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد، بیان کرد: «استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود در کشور، عملا یک ثروت ملی را به فراموشی سپرده است.

بخش خصوصی معتقد است برای استفاده از این ظرفیت باید یک برنامه دقیق ارائه شود. عدم استفاده از ثروت‌های ملی در عرصه گردشگری باعث شده تاثیر تحریم و کرونا نیز در این بخش بسیار زیاد باشد و همین موضوع فشاری جدی بر فعالان این صنعت وارد کرده است. ما امیدواریم با فعال کردن دوباره این بخش، شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در گردشگری و بهره بردن تمام اقتصاد ایران از توانایی‌های این بخش باشیم.»

واکنش کاربران

اکنون حضور گسترده گردشگران در وان ترکیه مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را درپی داشته است.

لیر ارزان شد و «وان» ترکیه مملو از ایرانی‌ها

یکی از کاربران دراین باره نوشته است: «نهاد‌های تجاری وان، مدت‌ها در تلاش بودند تا برای مقابله با رکود ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، اجازه بازگشایی دروازه‌های مرزی با ایران را از دولت دریافت کنند که توانستند».

کاربر دیگری گفته است: «در جریان مناسبت تجاری موسوم به جمعه سیاه که با تخفیف‌های مختلف تولیدکنندگان کالا همراه است، گروه کثیری از گردشگران ایرانی، به شهر‌های مرزی ترکیه آمدند و به بازار‌ها و هتل‌های این شهر‌ها به خصوص شهر وان، رونقی دوباره بخشیدند. دستشون درد نکنه».

دیگری نوشت: «با بازگشایی مرز کاپیکوی که برای ماه‌ها به خاطر تدابیر مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا بسته بود، خیل عظیمی از مسافران ایرانی، از این دروازه مرزی، راهی ترکیه شدند. ایران هم می‌تواند در حوزه گردشگری موفق باشه، اما نمی‌دونم چرا کم به حوزه گردشگری توجه می‌کنند».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار