دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر می گوید استفاده از ۳۰ درصد ظرفیت سالن های نمایشی در ایام برگزاری این رویداد، حتما برگزارکنندگان را دچار مشکل می کند.
کد خبر: ۱۰۲۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱ 31 January 2022

به گزارش ایسنا، نشست خبری چهلمین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز، دوشنبه یازدهم بهمن ماه با رونمایی از لوگویی درباره شهر تاریخی یزد که امسال میزبان افتتاحیه این رویداد هنری است، در تالار رودکی برگزار شد.

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر می گوید استفاده از ۳۰ درصد ظرفیت سالن های نمایشی در ایام برگزاری این رویداد، حتما برگزارکنندگان را دچار مشکل می کند و به احتمال قوی بلیت فروشی در سالن های کوچک برای عموم تماشاگران منتفی خواهد شد.

مسافر آستانه در این نشست توضیحاتی درباره بودجه این دوره از جشنواره، رویکرد غالب آثار شرکت‌کننده، بازبینی‌های دوباره بعضی از آثار نمایشی ارایه کرد.

این برنامه با سخنان مهران فاطمی، استاندار استان یزد که امسال میزبان افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر است، آغاز شد.

فاطمی با ابراز خرسندی از برگزاری بخشی از برنامه‌های جشنواره تئاتر فجر در یزد گفت: افتخار داریم برای اولین بار میزبانی این دوره از جشنواره را بر عهده بگیریم. اتفاق بزرگی است که رویدادهای هنری در خارج از تهران برگزار شوند و اعتماد کردن به استان‌ها را به فال نیک می‌گیریم.

او تاکید کرد: در استان یزد، فرهنگ و هنر و محیط زیست را به عنوان امام جماعت استان و در صدر برنامه‌های خود تعریف کرده‌ایم و تمام امکانات را به کار می‌گیریم که جشنواره به بهترین شکل برگزار شود.

در ادامه لوگویی که به مناسبت همکاری استان یزد با جشنواره تئاتر فجر طراحی شده، با حضور قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی و حسین مسافر آستانه، دبیر جشنواره رونمایی شد و لوح تقدیری هم به استاندار یزد اهدا شد.

سپس حسین مسافر آستانه، توضیح داد که این دوره جشنواره در ده بخش برگزار می‌شود که ۶ بخش آن اجرایی است و بقیه، بخش‌های هدف‌مندی است که شامل مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایشگاه اسناد چهل دوره جشنواره است. ضمن اینکه خروجی جشنواره در بخش پژوهش، در قالب نمایشگاه اسناد ارایه می‌شود.

به گفته او، رادیو تئاتر ، اجراهای صحنه‌ای، خیابانی، ملل، دیگرگونه‌های اجرایی و ... شش بخش اجرایی جشنواره امسال هستند.

او ادامه داد: محور دوم برنامه‌های ما برگزاری فاز اول تاریخ شفاهی است. همواره یکی از مشکلات ما کم‌کاری در زمینه تدوین تاریخ شفاهی است که فاز اول آن همزمان با جشنواره چهلم تئاتر فجر در تلویزیون تئاتر ایران آغاز می‌شود.

به گفته او، ترجمه و انتشار کتابی درباره جشنواره‌های مهم جهانی، از دیگر برنامه‌های این دوره از جشنواره است. این کتاب دربردارنده اطلاعات جشنواره‌های تئاتری مهم جهان است که از سوی دانشگاه کمبریج منتشر شده است.

مسافرآستانه با یادآوری برگزاری بخش فجر استانی در بعضی دوره‌های جشنواره فجر ادامه داد: امسال این بخش بعد از مدتی وقفه، احیا شده است تا گستره جشنواره از تهران خارج شود و دیگر شهرها هم میزبان آثار جشنواره باشند. در همین راستا در این دوره تعدادی از اجراهای صحنه‌ای و خیابانی را در یزد و اجراهایی هم در رشت خواهیم داشت.

او با ارایه توضیحاتی درباره بخش‌ بین‌الملل افزود: امسال بخش ملل داریم که به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود. در این بخش با توجه به شرایط کنونی تئاتر در دنیا فرصت را مغتنم شمردیم که تمرکزمان را بر آثار منطقه بگذاریم. بسیاری از کشورهای اروپایی در این مقطع تولید تئاتر نداشتند و تصمیم گرفتیم نگاه‌مان را به دلیل اشتراکات فرهنگی، به کشورهای منطقه معطوف کنیم. در این بخش تمرکز ویژه‌ای بر تئاتر تاجیکستان داریم و علاوه بر دو نمایش این کشور که میزبان‌شان هستیم، جلساتی را درباره تعامل فرهنگی با این کشور خواهیم داشت.

به گفته او، در این دوره از جشنواره، نمایش‌هایی از آذربایجان، الجزایر، عراق، دو کار مشترک از ایران و افغانستان، ایتالیا، ارمنستان و نمایشی هم درباره زندگی فردوسی از بلغارستان خواهیم داشت.

مسافر در عین حال با اشاره به افزایش چشمگیر سویه امیکرون کرونا تاکید کرد که هر برنامه‌ای به دلیل شرایط موجود و گسترش سویه امیکرون، ممکن است دستخوش تغییر شود.

او اضافه کرد: سه گونه برنامه‌ریزی داشتیم؛ برگزاری جشنواره با بهره‌گیری از ظرفیت صدر درصدی سالن‌ها، استفاده از 30 درصد ظرفیت سالن‌های میزبان و برنامه‌ریزی سوم هم کاملا مبتنی بر فضای مجازی است.

به گفته او، در این دوره از جشنواره، مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر، تالارهای مولوی، حافظ و وحدت میزبان آثار شرکت‌کننده هستند.

ضمن اینکه برنامه‌های دیگری در تماشاخانه «سنگلج» و برج آزادی برگزار می‌شود و بخش رادیو تئاتر هم در تالار انتظامی میزبان تماشاگران است.

مسافر سپس توضیحاتی درباره رویکرد آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره ارایه کرد و افزود: در بررسی و انتخاب آثار، موضوع خاصی را مشخص نکرده‌ایم چون جشنواره فجر موضوعی نیست و ملاک انتخاب آثار هم کیفیت آنها بوده است ولی در خروجی متوجه شدیم ۱۷ درصد آثار به مضامین مرتبط با مقاومت می‌پردازند. ۴ نمایش به سردار سلیمانی و دو نمایش به موضوع شهدا پرداخته‌اند. سه نمایش درباره مدافعان سلامت داریم و سه نمایش دیگر هم به مقاومت‌های ضد استعماری توجه داشته‌اند، سه نمایش به آیین‌های ایرانی و9 نمایش هم به موضوعات خانوادگی می‌پردازند. ضمنا دو نمایش به مشکلات ناشی از مواد مخدر توجه داشته‌اند و یک نمایش هم درباره جهان پهلوان تختی است.

دبیر جشنواره تئاتر فجر در ادامه درباره بودجه جشنواره امسال گفت: با توجه به اضافه شدن بخش ملل و افزایش کمک هزینه‌ها، بودجه پیش‌بینی شده برای امسال ، ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پیشنهاد دادیم که در دیدار اخیر وزیر ارشاد از دبیرخانه جشنواره، مصوب شده است و بخشی از آن هم تخصیص داده شد. هرچند این بودجه، حداقلی است و امیدوارم در دوره‌های بعدی ارتقا پیدا کند.

او درباره سر و سامان دادن به وضعیت ناخوشآیند پیرامون مجموعه تئاتر شهر بخصوص تامین امنیت این مجموعه با توجه به قمه‌کشی اخیری که در فضای بیرونی آن رخ داده است، توضیح داد: در مورد تئاتر شهر همه نگرانیم و مسئولان هم مدام مشغول‌نامه نگاری هستند. البته در خانواده تئاتر مخالفت‌هایی برای تعیین حریم وجود دارد که اگر مغرضانه نباشد، ناآگاهانه است. زیرا محدوده هر مکان فرهنگی باید متناسب با اتفاقات درون آن باشد و عجیب است این حساسیت در مورد این مکان وجود ندارد و محل گذر کسانی است که هیج تناسبی با تعریف این مجموعه ندارند.

مسافر با اشاره به سخنان اخیر شواری شهر مبنی بر اینکه طرحی برای تعیین حریم تئاتر شهر از سوی این مجموعه به آنان ارایه نشده، ادامه داد: مساله، ارایه طرح نیست بلکه باید برای ساماندهی این مکان احساس مسئولیت کنند. در حال حاضر نامه‌نگاری‌هایی با شهرداری منطقه شده که در طول برگزاری جشنواره، امنیت برقرار شود.

در همین زمینه وحید لک، مسئول روابط عمومی این دوره از جشنواره هم توضیح داد: درباره وضعیت تئاتر شهر از اردیبهشت جلساتی با شهرداری داشته‌ایم. همزمان با برگزاری جشنواره، شاهد تغییراتی در وضعیت بیرونی این مجموعه خواهیم بود. البته قرار نیست دستفروش‌ها به طور کامل پاکسازی شوند ولی در موقعیت دیگری قرار می‌گیرند تا بتوانند به امرار معاش خود ادامه بدهند.

سپس مسافر درباره تفاوت ظرفیت میزبانی جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر توضیح داد: پیش فروش بلیت‌های جشنواره فیلم پیش از دستورالعمل ۳۰ درصدی، آغاز شد ولی ما هنوز پیش فروش را آغاز نکرده بودیم که با این دستورالعمل رو به رو شدیم . از آنجاکه ظرفیت سالن‌های ما بسیار محدود است، ۳۰ درصد حتما ما را دچار مشکل می‌کند و به احتمال قوی ناچاریم فروش را در سالن‌های کوچک بسیار محدود کنیم.

او درباره برگزاری برنامه در فضای باز و اینکه چه لزومی داشت در این شرایط حتما افتتاحیه برگزار شود، توضیح داد: افتتاحیه در فضای باز نیست بلکه کاروانسرایی قدیمی است با مساحت بزرگ. ضمن اینکه برگزاری افتتاحیه و اختتامیه برای هر رویداد هنری بسیار لازم است زیرا آنچه از آن رودیداد می‌ماند، تاثیر همین برنامه‌هاست. نداشتن افتتاحیه در بعضی دوره‌های جشنواره تئاتر فجر که عموما به دلیل بودجه یا نبود برنامه‌ریزی بوده است ، به معنای خوبی آن نیست. ضمن اینکه امسال در افتتاحیه نتیجه داوری سه بخش جشنواره اعلام می‌شود و بزرگداشت‌ها را هم خواهیم داشت.

مسافر در پاسخ به پرسشی دیگر که چرا در این مقطع دشوار، مدت زمان برگزاری جشنواره این چنین طولانی شده است، توضیح داد: برای برگزاری جشنواره فجر واقعا ده روز کم است. بزرگترین رویداد تئاتری کشور است که حداقل باید یک ماه زمان داشته باشد اما الان دچار محدودیت هستیم. اگر زمان بیشتری می‌داشتیم، رویدادهای بسیار بهتری رخ می‌داد.

او درباره همزمانی جشنواره‌های فیلم و تئاتر نیز گفت: این همزمانی به جشنواره تئاتر ضربه‌ای نمی‌زند مگر در بعد رسانه‌ای چون معمولا رسانه‌ها بیشتر به جشنواره فیلم گرایش بیشتری دارند اما برای سالن‌های نمایشی ما این همزمانی خیلی بهتر است. تجربه‌های قبلی که در همزمانی جشنواره داشته‌ایم، نشان داده که جشنواره فیلم بر مخاطب جشنواره تئاتر تاثیر چندانی ندارد.

او درباره سخنی که پیش از این مطرح کرده بود مبنی بر اینکه امسال از هیچ هنرمندی برای حضور در جشنواره دعوتی نکرده است، نیز تصریح کرد: در این دوره کسی را دعوت نکردم چون نیازی نبود. گروه‌هایی متقاضی بودند که در بخش مهمان باشند و از سهمیه من استفاده کنند. تعداد این گروه‌ها از سهمیه دبیری من هم بیشتر بود بنابراین نیازی به دعوت از طرف من نبود.

مسافر درباره افزایش سانسور در این دوره از جشنواره و بازبینی‌های مجدد نیز توضیح داد: تمام آثاری که روی صحنه رفته‌اند، برای اجرای دوباره در سالنی دیگر، نیازمند مجوز دوباره هستند و همه نمایش‌هایی که اجرا شده‌اند، برای حضور در جشنواره نیازمند مجوز دوباره‌اند.

در ادامه این نشست، اتابک نادری، قائم مقام دبیر جشنواره که پیش از این مدیریت مجموعه تئاتر شهر را بر عهده داشته، درباره وضعیت این مجموعه گفت: تئاتر شهر حریمی دارد که جزو ملک آن است ولی بعضی نمی‌خواهند این حریم را بپذیرند. زمانی این حریم حفاظ داشت که در دوره حضور کرباسچی در شهرداری، برداشته شد. هر برنامه‌ای در حریم تئاتر شهر باید با مجوز این مجموعه برگزار شود. اما هنوز برای جداسازی مجموعه، از جانب خود هنرمندان، مقاومت‌هایی هست که مدیران شهری هم از آن استفاده می‌کنند.

در ادامه نشست، مهدی دوایی که طراحی هویت بصری جشنواره را برعهده دارد و لوگوی همکاری با یزد را هم طراحی کرده، توضیحاتی درباره عناصر به کار رفته در این لوگو ارایه کرد.

در پایان هم حسین مسافر یاد و خاطره دو کارگردان فقید تئاتر را که آثارشان در این دوره از جشنواره اجرا می‌شوند، گرامی داشت؛ ساشا کشوادی، کارگردان فقید نمایش «اتاق» و علی سلیمانی که نمایشش با نام «خاموشان» در این دوره از جشنواره حضور دارد.

سالاری معاون هنری وزارت ارشادو قادرآشنا مدیر کل هنرهای نمایشی نیز دقایقی برای اهدای تقدیر نامه به استاندار یزد و رونمایی از لوگو در برنامه حضور داشتند.

چهلمین جشنواره تئاتر فجر چهاردهم تا بیست و ششم بهمن ماه برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار