مردم یزد تلاش‌های شهید آیت‌الله صدوقی برای اجرای خط اول انتقال آب به استان را فراموش نمی‌کنند و انتظار دارند که خط دوم نیز با پیگیری مسئولان امروز استان، با جدیت و سرعت بیشتری دنبال شود. این در حالی است که خط دوم انتقال آب به استان در حال حاضر 5 درصد پیشرفت دارد و انتقال آب از خلیج فارس نیز هنوز در فاز مطالعاتی است.
کد خبر: ۱۰۳۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵ 30 September 2015

به گزارش تابناک یزد،خط اول انتقال آب به استان یزد در دهه 70 به بهره‎‎برداری رسید و طعم و مزه واقعی آب را به مردم یزد چشاند اما با توجه به رشد جمعیت و کاهش منابع آبی زیرزمینی، پیش‌بینی بحران‌های آتی آب در استان وجود داشت و امروز این پیش‌بینی‌ها به واقعیت نزدیک شده و لب‌های تشنه کویرنشینان در انتظار منابع دائمی تامین آب شرب است.

در این شرایط، منابع داخلی که بخشی از نیاز آبی مردم استان را تامین می‌کرد در اثر خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، فقیر شد و کیفیت خود را از دست داده به طوری که شاهد غلبه آب‌های شور به آب‌های شیرین زیرزمینی در کنار کاهش میزان آب استحصالی هستیم. اجرای خط دوم انتقال آب به استان در این شرایط بسیار لازم و ضروری بود و حتی در سفر مقام‌معظم‌رهبری به استان نیز مورد تاکید قرار گرفت اما شهروندان از سرعت اجرا رضایت چندانی ندارند.

اجرای 50 کیلومتر از خط دوم در سال جاری
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان این‌که خط دوم آبرسانی به استان از بهشت‌آباد و از انتهای حوزه آبریز شهرکرد اجرا خواهد شد، از پیشرفت 5 درصدی اجرای این خط خبر داد.
«حسین غفوری» با اشاره به پیشنهاد دادن اجرای این مسیر از سوی مسئولان استان و شورای تامین استان و تصویب آن در وزارت نیرو، ادامه داد: قرارداد اجرای این خط 2 سال پیش با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) منعقد شد.
وی با بیان این‌که طول خط دوم انتقال 455 کیلومتر است که بنا به قول وزیر نیرو در نماز جمعه شهر یزد، قرار است 50 کیلومتر از طول این خط، امسال اجرا شود.
غفوری ادامه داد: تا پایان سال گذشته تقریبا 85 میلیارد تومان برای اجرای این خط هزینه شده است.
این مسئول با اشاره به نیاز 3500 میلیارد تومانی برای تکمیل این خط، بر ضرورت تامین اعتبار مورد نیاز از طریق فایناس تاکید کرد و افزود: وزارت نیرو با توجه به محدودیت‌های اعتبارات دولتی، پیگیر تامین اعتبار اجرای خط دوم از طریق فاینانس است.
وی با بیان این‌که اعتبار سال جاری خط دوم انتقال آب به استان 30 میلیارد تومان است، ادامه داد: با اجرای این خط سالانه 150 میلیون مترمکعب آب از سرچشمه‌های کارون به استان منتقل خواهد شد.
این مسئول با اشاره به افزایش ظرفیت آب انتقالی به استان در مجموع 2 خط به 248 میلیون مترمکعب در سال افزود: این آب تنها برای تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
غفوری با بیان اینکه، شورای عالی آب، تخصیص آب به استان یزد از بهشت‌آباد را مصوب کرده است، ادامه داد: با توجه به تاثیر خشکسالی بر کمیت و کیفیت آب استحصالی از منابع داخلی آب، امیدواریم خط دوم به سرعت برای تامین نیاز امروز مردم استان، ایجاد شود.
وی با اشاره به فعالیت پیمانکار برای اجرای خط دوم انتقال، اضافه کرد: عملیات مطالعات مرحله دوم سد بهشت‌آباد نیز در دست اقدام است و قرار است تونل انحراف سد نیز امسال شروع شود.

وضعیت انتقال آب خلیج فارس به استان
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان درباره انتقال آب خلیج فارس به استان نیز گفت: خط انتقال آب خلیج فارس به استان به طور کامل از سوی بخش خصوصی اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: مطالعات فاز یک انتقال آب از خلیج‌فارس به استان آغاز شده و بخش خصوصی در حال دریافت مجوزهای زیست محیطی است.
غفوری گفت: میزان تخصیص آب از طرح آب انتقالی از خلیج فارس در مرحله اول 250 میلیون مترمکعب در سال است که در نهایت به 500 میلیون مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت.
وی افزود: مطالعات این خط آغاز شده اما هنوز اقدامی برای اجرا آغاز نشده است.
غفوری با تاکید بر این‌که آب مورد نیاز صنایع استان در حال حاضر از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، ادامه داد: انتقال آب خلیج فارس به استان برای تامین نیاز صنایع ضروری است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان با تاکید بر این‌که اجرای خط دوم انتقال آب به استان برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم استان ضروری است افزود: قرار است 90 درصد اعتبار مورد نیاز اجرای خط دوم انتقال آب به استان به صورت استانی تامین شود، اما در تلاش هستیم که اعتبارات ملی بیشتری را برای اجرا جذب کنیم.

نقش موسسه کوثر برای تامین اعتبار خط دوم انتقال آب به استان
به گزارش همشهری،مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان این‌که خط دوم انتقال آب به استان به صورت مستقیم از انتهای حوزه آبریز شهرکرد به استان، منتقل خواهد شد، ادامه داد: موسسه کوثر یکی از موسسات استانی است که قرار است در تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای این خط تلاش کند.
«حسین غفوری» با اشاره به این‌که این موسسه تاکنون 20 میلیارد تومان برای اجرای خط دوم انتقال آب به استان هزینه کرده است، افزود: موسسه آب کوثر یزد، متولی تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای خط دوم انتقال آب به استان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار