هوشمند سای مدارس چند سالی است که به طور جدی در کشور پیگیری می شود طرحی که از همان ابتدا تلاش شد تا امکانات مورد نیاز آن به طور متعادل در بین شهرها و روستاها توزیع شود اما فارغ از آن که بخش زیادی از الزامات اجرایی شدن این طرح در روستاها فراهم نیست.
کد خبر: ۱۰۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰ 30 September 2015
به گزارش تابناک از قزوین، به گفته بسیاری از کارشناسان هوشمند سازی مدارس گامی بزرگ در مسیر رسیدن به توسعه و پیشرفت در آموزش و پرورش کشور است، طرحی که می تواند آینده روشنی را برای دانش آموزان در این مسیر مشخص تعیین کند.

با پیشرفت علوم و توسعه تکنولوژی استفاده از این ظرفیت عظیم در مباحث آموزشی در کشور شکل تازه ای به خود گرفت تا جایی که برای اولین بار موسسات خصوصی دست به نوعی هوشمند سازی زدند اما آموزش و پرورش کشور نیز به عنوان بزرگترین متولی آموزشی در کشور بعد از مدتی به این خیل عظیم پیوست.

اما اولین نشانه های هوشمند سازی در کشور با نرم افزارهای آموزشی که ابتدای سال به همراه کتب درسی به دست دانش آموزان رسید برای خانواده ها قابل رویت بود، نرم افزارهایی که اگرچه از نظر محتوایی بسیار تاثیر گذار و مفید هستند اما مشکلاتی را برای دانش آموزان مناطق محروم ایجاد کرده اند.

بر اساس آمار ها معاون پژوهشی، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان درباره تعداد مدارس استان  گفت: اکنون بیش از 2028 مدرسه در استان فعالیت می‌کنند که بالغ بر 10 هزار کلاس درس را برای تحصیل 220 هزار دانش آموز ایجاد کرده است.

اما از این تعداد دانش آموز آمار بسیار بالایی در مناطق روستایی زندگی می کنند

این مسئول با اشاره به مدارس روستایی استان ادامه داد: اکنون 1648 کلاس در مقطع ابتدایی با 30 هزار دانش آمور در مناطق روستایی استان فعالیت می‌کنند.

رحمانی بیان کرد: در مقطع متوسطه اول 500 کلاس درس آماده ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان روستایی سراسر استان است.

با همه این موارد آموزش و پرورش از ابتدا در تلاش بود تا همه ابعاد طرح در روستا و شهر اجرایی باشد و از این رو تا کنون در قزوین به گفته مدیر کل نوسازی مدارس استان قزوین نزدیک به 800 کلاس درس هوشمند سازی شده است طرحی که برای هر کلاس نزدیک به 10 میلیون تومان هزینه داشته  است.

جوانبخت در این باره گفت: در سال جاری نیز ۵۰ کلاس درس هوشمند سازی شده و امیدواریم با کمک خیرین بتوانیم در توسعه این مدارس حرکت پر شتاب تری را آغاز کنیم.

این هوشمند سازی ولی در روستا تبدیل به سنگ بزرگی در مسیر تحصیل دانش آموزان روستایی شده است، به طوری که استفاده از این نرم افزارهای آموزشی نه تنها باری از روی دوش خانواده های روستایی برنداشته است بلکه تا حد زیادی سبب افت نمرات در روستاها شده.

علیپور از بانوانی است که فرزند او در مدارس روستایی تحصیل می کند او می گوید: بسیاری از معلمان بخشی از تدریس را به خانه و استفاده از نرم افزار می سپارند در حالی که در روستای ما شاید فقط 2 دانش آموز رایانه شخصی دارد و بچه های دیگر افت نمره بسیار زیادی دارند.

وی می گوید: تا امروز هزینه زیادی برای استفاده از کافی نت ها داده ام تا دخترم بتواند نرم افزارهای آموزشی کتاب هایش را ببیند اما دولت باید فکری به حال دانش آموزان محروم ما هم داشته باشد.

البته در این خصوص آموزش و پرورش مدعی است که در مدارس باید رایانه هایی در اختیار دانش آموزان قرار داشته باشد که در این خصوص نیز یکی از مدیران روستایی که نخواست نام وی فاش شود گفت: ما امکانات زیادی نداریم شاید بتوانیم تنها یک رایانه در اختیار این کودکان قرار دهیم که اصلا برای آموزش از روی نرم افزار کافی نیست از طرف دیگر ما ملزم به استفاده از این نرم افزارها و سیستم های هوشمند هستیم.

اقای رحمانی از والدین دیگر دانش آموزان روستایی است او می گوید: سال گذشته هزینه بسیار زیادی صرف این میشد که معلمان از دانش آموزان ما ارایه پاورپوینت می خواستند و وقتی ما کامپیوتر در خانه نداریم باید از بیرون از پاورپوینت های آماده خریداری می کردیم که می توانم به راحتی بگویم برای هر هفته هزینه ای نزدیک به 5 هزار تومان خرج خرید پاورپوینت می شد به عبارتی ما نمره دانش آموزان خود را می خریم.

اگرچه شکی در بهینه بودن هوشمند سازی مدارس نیست و تاثیر آن در نظام آموزشی کشور بررسی شده است اما نیاز است تا تدابیری در این خصوص بر ای کودکان روستایی اندیشیده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار