همزمان با سومین روز فروردین؛
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: امسال همزمان با نوروز، جشن نوروزگاه در چندین مکان از جمله آرامگاه فردوسی با رنگ و بویی منحصر به فرد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱ 21 March 2022

سید جواد موسوی با بیان این مطلب اظهار کرد: این جشن همزمان با سومین روز فروردین در محل آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود و یکی از ویژگیهای برگزاری این نوروزگاه گستراندن سفره‌های نورزوی ملل فارسی زبان از جمله تاجیکستان و افغانستان است تا مردم هرچه بیشتر با ابعاد برپایی این جشن باستانی آشنا شوند.

وی ادامه داد: اجرای همنوایی ۴۰ مرشد خوان توسط مرشدهای هیات ورزشهای پهلوانی و زورخانه‌ای شهرستان مشهد و با شرکت همزمان ورزشکاران ۱۰۰ ورزشگاه هیات ورزشهای زورخانه‌ای و پهلوانی مشهد از دیگر برنامه‌های برجسته و منحصر به فرد در این مراسم است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: اجرای نقالی و مرشدخوانی توسط گروه توان‌یابان و نقالی گروه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از جمله برنامه‌های جذاب این روز خواهد بود.

موسوی با تاکید بر این که برگزاری این جشن و برنامه‌های متنوع آن بر پایه شاهنامه، اثر سترگ حکیم ابوالقاسم فردوسی تدارک دیده‌ شده است افزود:این برنامه‌ها رنگ و بویی حماسی، اسلامی و میهن دوستانه دارند.

وی ادامه داد:شاهنامه یکی از ارجمندترین حماسه‌ نامه‌های بشری است که نه‌ تنها در قلوب ایرانیان جای دارد که در سراسر دنیا احترام برانگیز و حاوی مفاهیم والایی است که با توحید نظری و ستایش پروردگار آغاز می‌شود و به موضوعاتی همچون خردورزی، وطن دوستی، فتوت و جوانمردی می‌پردازد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: ورزش باستانی نماد خداپرستی، وطن دوستی و سلحشوری ایرانیان از هزاران سال پیش بوده است و با ورود اسلام به فلات ایران ورزش های پهلوانی الگوی جاودانی خود را یافتند و امیر مومنان حضرت علی بن ابیطالب (ع) مقتدا و الگوی ورزشکاران و پهلوانان شیعی مذهب شد و ورزشکاران و پهلوانان ایرانی رفتار و کردار امام نخست شیعیان را سر لوحه اعمال خویش قرار دادند و آیینهایی متناسب با شخصیت والای آن امام همام به گود زورخانه‌ها راه یافت.

موسوی در خصوص ارتباط فردوسی و شاهنامه با فرهنگ علوی افزود: بر اساس مستندات تاریخی حکیم توس از پیروان مذهب شیعه و از ارادتمندان امیرالمومنین (ع) بوده است.

وی ادامه داد:آیین‌های پهلوانی و زورخانه ای ترکیبی خردورزانه از فرهنگ قومی و کهن ایرانیان با الگوهای شیعی اند و از این نظر حائز اهمیتی توصیف ناپذیرند.

وی درباره اهمیت جهانی آیین های پهلوانی افزود:آیین های پهلوانی و ورزش های باستانی و زورخانه ای در سپهر تمدن بشری چنان ارزشمندند که این آیین ها در ۲۵ آبان ۱۳۸۹ مطابق با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار