در حاشیه همایش استانی تیزهوشان یزد مطرح شد؛
مشاور تحصیلی و مدرس کشوری ضمن خدمت ریاضی و هوش از کاهش مهارت روخوانی و درک مطلب در دانش‌آموزان به عنوان مهمترین آسیب دوران کرونا در حوزه آموزش یاد کرد و گفت: باید دانش‌آموزان را با درک مطلب آشنا و ارزش مهارت یادگیری را به آنها یادآوری کنیم.
کد خبر: ۱۰۴۸۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰ 06 June 2022

«محمدرضا فاتحی نسب» امروز در نشست با خبرنگاران که در حاشیه برگزاری همایش استانی تیزهوشان در یزد برگزار شد، دغدغه جامعه فرهنگی استان یزد بابت اعتلای سطح آگاهی دانش آموزان یزدی که به سخت‌کوشی شهره هستند را مایه‌ی مباهات خواند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس گزارش یونسکو، بزرگترین آسیب کرونا به حوزه آموزش وارد شده است، هر چند که یکسری مواهب مانند آشنایی مردم کشورمان با سیستم آموزش مجازی را نیز به همراه داشت.

فاتحی‌نسب گفت: هرچند پذیرش فرهنگ استفاه از فضای مجازی از سوی مردم لازم بود ولی قطعاً آسیب‌های زیادی از ناحیه فضای مجازی متوجه نسلی که قرار نبود تبلت و موبایل به دست بگیرد، وارد شد.

وی آسیب های اجتماعی، آموزشی، جسمی و بعضاً روحی و روانی فضای مجازی به دانش‌آموزان اشاره و تصریح کرد: بررسی‌های علمی بیانگر این نکته است که بزرگترین آسیب هنگام مشاهده صفحه موبایل یا تبلت بر هم خوردن تمرکز فرد است و اهمیت این آسیبها به حدی است که استانداردهای جهانی حداکثر بازه زمانی مشاهده صفحه سیستم‌های مجازی توسط دانش‌آموزان زیر ۱۶ سال را ۱۵ تا ۱۶ دقیقه عنوان می‌کند و بیش از این را منجر به آسیب مغزی می‌داند.

این مدرس ریاضی و هوش پایه‌های ششم تا نهم تحصیلی، کلید رفع تمام این آسیب‌ها و ترمیم مشکلات پیش آمده را در وهله نخست شناخت این آسیبها که بزرگترین و مهمترین آنها کاهش مهارت روخوانی و درک مطلب در دانش‌آموزان طی این مدت بوده است، ذکر کرد و گفت: باید دانش‌آموزان را با درک مطلب آشنا و ارزش مهارت یادگیری را به آنها یادآوری کنیم.

وی از تهیه پلتفرمی برای آماده‌سازی معلمان دوره دوم ابتدایی مدارس در جهت ارتقای سطح درک مطلب دانش‌آموزان خبر داد و گفت: امیدواریم با ایجاد این بسته اموزشی در برخی مدارس شاهد راه‌اندازی کلاسهای هوش و مهارت باشیم.

فاتحی‌نسب در ادامه نیز به برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنلاین جهت مهارت‌افزایی معلمان در این خصوص طی ایام کرونا، گفت: خوشبختانه کرونا فرصتی فراهم کرد تا از طریق فضای مجازی بالغ‌ بر ۵۰۰ نفر از همکارانمان در سراسر کشور را بیشتر با این مهارت‌ها آشنا کنیم و امروز نیز در قالب همایشی با حضور ۲۰۰ نفر از دانش‌آموزان یزدی متقاضی ورود به مدارس خاص تلاش داریم آنها را با مهارتهای لازم در این خصوص که شامل هوش کلامی، هوش تصویری و هوش ریاضی است، یاری کنیم.

به گفته‌ی مولف کتاب‌های سه گانه هوش، مدارس ملی پرورش استعدادهای درخشان(سمپاد) تلاش دارد با شناسایی، تربیت و آموزش دانش‌آموزان نخبه سراسر کشور، نسل جدیدی از دانشمندان نخبه را به فضاهای علمی و صنعتی کشور وارد کند ولی یکی از مشکلات در این حوزه فقدان این مدارس در ۴۰ درصد از شهرهای کشور و اندک بودن ظرفیت این مدارس است.

وی خاطرنشان کرد: آزمون مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه با حضور ۱۹۰ هزار متقاضی و در دوره متوسطه دوم با حضور ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ نفر برگزار خواهد شد که به ترتیب ۱۰ و ۱۳ درصد از متقاضیان پذیرش خواهند شد و بسیاری از دانش اموزان مستعد از ورود به این مددارس باز می مانند.

فاتحی نسب به برخی موازی‌کاری و تناقضات در این حوزه که دانش‌آموزان را با مشکلاتی مواجه می‌کند، اشاره و عنوان کرد: در حالی ارزشیابی در مدارس ابتدایی به صورت کیفی است و برگزاری هر نوع آزمون تستی در این مدارس از سوی آموزش و پرورش ممنوع اعلام شده، که در آزمون مدارس خاص دوره اول آزمون چهارگزینه‌ای با نمره منفی برگزار می‌شود و این یک تناقض بزرگ در حوزه آموزش و پرورش است.

این مدرس کشوری ضمن خدمت ریاضی و هوش بر لزوم هم‌پوشانی برنامه‌های آموزش و پرورش،‌ سازمان سمپاد و سازمان سنجش تاکید کرد و گفت: متاسفانه بروز برخی سردرگمی‌ها به دلیل نبود برنامه‌ای منسجم و مدون در برگزاری آزمون‌های آموزش و پروش، اهمیت اطلاعرسانی دقیق‌تر در این حوزه به منظور پیشگیری از بروز استرس و اختلال در امر درس خواندن دانش‌آموزان متقاضی حضور در آزمونها را دوچندان می‌کند و این پیشنهاد در مورد سازمان سمپاد معرفی یک سخنگو در این سازمان است که امیدواریم مسئولان مربوطه به آن اهتمام کنند.

«علی محمد عرفانی‌نسب» دبیر برگزاری این همایش و مشاور سمپاد استان نیز با اشاره به تعدد و تنوع مدارس در کشورمان، برگزاری آزمون‌های مدارس سمپاد در پایه‌های ششم و نهم تحصیلی را یاداور شد و خاطرنشان کرد: ورود به مدارس سمپاد بدون منظور کردن یکسری استانداردها و اموزش‌ها و از سوی دیگر محدودیت ظرفیت مدارس استعدادهای درخشان، باعث میشود تا بسیاری از دانش‌آموزان مستعد کشورمان از ورود به این مدارس بازبمانند.

وی ادامه داد: در همین راستا با برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌هایی مشابه برنامه امروز تلاش داریم ضمن تقویت بنیه دانش آموزان متقاضی ورود به این مدارس با آموزش هوش‌های سه‌گانه، انها را با مقاطع تحصیلی بعدی در انتظار آنها، رشته‌های موجود در دبیرستان دور دوم برای انتخابی هوشمندانه و منطقی براساس توانمندی‌هایشان آشنا کنیم.

عرفانی‌نسب هدف از برگزاری این همایش را هل دادن پایانی دانش آموزان با توجه به قرار گرفتن در آستانه آزمون ذکر کرد و گفت: امیدواریم دانش اموزان با تسلط کافی در این آزمون شرکت کنند و موفق به ورود به این مدارس شوند.

وی به ظرفیتها و استعدادهای دانش اموزی در استان و کشورمان اشاره و تاکید کرد: نباید اهتمام مسئولان آموزش و پرورش تنها مختص کنکور سراسری باشد، بلکه باید به پتانسیل دانش اموزی در سطوح ابتدایی و متوسطه نیز توجه داشته باشند و این مهم با شناسایی، تربیت و آموزش دانش‌آموزان نخبه در قالب مدارس سمپاد محقق خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار