مدیرکل دیوان محاسبات یزد با اشاره به اهمیت ثبت تحولی تازه در دیوان محاسبات، گفت: امسال برای نخستین بار گزارش های خاص تحلیلی به تفریغ بودجه سالانه کشور پیوست شد.
کد خبر: ۱۰۵۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳ 26 July 2022

سهراب شکربیگی، مدیرکل دیوان محاسبات یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از این استان، با بیان این‌که امسال برای اولین بار طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در پایان تیرماه آماده شده است،‌ اظهار کرد: امسال این مهم با ثبت رکوردی بی‌سابقه، شش ماه پیش از موعد مقرر قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

وی با بیان این‌که گزارش تفریغ بودجه در راستای اقدامات تحولی در برخط رسانی این نهاد نظارتی صورت گرفته، افزود: علاوه بر ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه ماده واحده و تبصر‌ه‌ها، گزارش‌های تحلیلی موضوعات خاص در ۱۹ سرفصل بودجه‌ای و گزارش تحلیلی آسیب‌های ساختار نظام بودجه ریزی کشور نیز به پیوست، تهیه و ارائه شده است.

شکربیگی در ادامه گفت: تغییر رویه اعمال شده در بحث تفریغ بودجه در حقیقت بسترساز تدوین و تصویب بودجه‌ای کارآمدتر و موثرتر برای سال آتی را ایجاد کرده و نمایندگان مجلس، اعضای دولت، دستگاه‌های اجرایی، نخبگان و عموم مردم می‌توانند با ارزیابی بهتر و مناسب تر نسبت به تدوین ساختاری اقتصادی کشور اقدام کنند.

مدیرکل دیوان محاسبات یزد در بخشی دیگری از سخنان خود تأکید کرد: از بین ۵۰ مورد احکامی که باید برای آنها ابلاغ نامه، دستورالعمل، سازوکار اجرایی و شیوه نامه پرداخت، تهیه می‌شده است، طبق آیین نامه برای ۱۴ مورد در موعد مقرر قانونی تصویب، ۲۸ مورد خارج از مهلت مقرر قانونی تصویب و ۸ مورد نیز تصویب نشده است.

شکربیگی خاطرنشان کرد: بررسی ماهیت احکام بودجه سال ۱۴۰۰ نیز نشان می‌دهد که تعداد ۲۲۰ مورد یعنی ۵۴ درصد از ۴۰۵ حکم، جزء و تبصره های این قانون، ماهیت بودجه‌ای و تعداد ۱۸۵ مورد یعنی ۴۶ درصد از آنها ماهیت غیر بودجه‌ای داشته‌اند.

وی افزود: همچنین حدود ۱۹ درصد(۷۶ مورد) از احکام قانون بودجه، اجازه‌ای، ۷۹درصد(۳۲۱ مورد) تکلیفی یا وظیفه ای و دو درصد(هشت مورد) دارای ممنوعیت بوده است.

مدیرکل دیوان محاسبات یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که تعداد ۶۲ شرکت دولتی در دو بخش «اقتصادی» و «فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری» و بخش بانک‌ها تحت عنوان شرکت‌های زیان‌ده درج شده، اظهار کرد: این در حالی است که در عمل ۱۴۰ شرکت در سال ۱۴۰۰ زیانده بودند و به این شرکت‌ها مبلغ ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بابت کمک‌زیان از محل منابع عمومی دولت پرداخت شده است.

شکربیگی در پایان خاطرنشان کرد: ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه موجب اثر بخش نمودن تصمیمات قانونگذاران و عارضه یابی زود هنگام نظام بودجه ریزی، سنجشی قابل اعتماد برای اثربخشی تبصره های قانون بودجه ونحوه اجرای قانون بودجه و ارقام مندرج در آن است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار