مسئول مرکز تشخیص زود هنگام سرطان یزد گفت: طرح رایگان غربالگری و خودارزیابی پیشگیری از سرطان پستان از امروز در یزد آغاز و تا 28 مهرماه ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۷۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴ 15 October 2022

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی علوم پزشکی شهید صدوقی، دکتر نسیم بهنیافرد با اشاره به این‌که ماه اکتبر ماه اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی در مورد سرطان پستان است، اظهار کرد: مرکز تشخیص زودهنگام سرطان استان یزد مستقر در بیمارستان شهید صدوقی به عنوان اولین و تنها مرکز تخصصی و فوق تخصصی در این زمینه، اقدام به انجام طرح غربالگری سرطان پستان کرده است.

وی افزود: پس از انجام معاینات اولیه تشخیصی و آموزش‌های لازم به مراجعان در این خصوص، در صورت نیاز به اقدامات تشخیصی بیشتر، افراد به مراکز تصویربرداری جهت انجام ماموگرافی و سونوگرافی ارجاع داده خواهند شد و مراجعان می‌توانند از خدمات کمک تشخیصی نیز با استفاده از تعرفه دولتی در بیمارستان شهید صدوقی بهره‌مند شوند.

مسئول مرکز تشخیص زود هنگام سرطان یزد گفت: سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان ایرانی است و به همین منظور بانوان ۳۰ سال به بالا می توانند برای انجام معاینات و غربالگری از ۲۳ تا ۲۸ مهرماه به کلینیک پیشگیری و ارتقای سلامت امید واقع در بیمارستان شهید صدوقی یزد مراجعه کنند.

دکتر بهنیا فرد تصریح کرد: این طرح با هدف توانمند سازی افراد جامعه، افزایش سطح سلامت جامعه، خود مراقبتی و پیشگیری از بیماری‌ها با حضور پزشکان متخصص جراحی عمومی با همکاری کادر پرستاری با تعرفه دولتی برای مراجعه کنندگان انجام می شود.

وی تاکید کرد: سرطان سینه ۴۰ درصد قابل پیشگیری و کنترل است و با تشخیص زودهنگام و غربالگری، سرطان سینه ۳۵ تا ۴۰ درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش می دهد.

رئیس گروه بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت استان یزد نیز با بیان اینکه استان یزد در رتبه سوم ابتلا به سرطان پستان قرار دارد، اظهار داشت: عوامل ژنتیکی و وراثت، عوامل محیطی، آلاینده‌ ها و سبک زندگی، مصرف الکل و دخانیات، چاقی، نژاد و قومیت و نوع تغذیه از عوامل مهم و تاثیر گذار در ابتلا به سرطان‌ها به شمار می‌آید.

دکتر اوزی نژاد ادامه داد: سن شروع و بروز این بیماری در ایران نسبت به کشور‌های اروپایی یک دهه زودتر و در گروه سنی زیر ۴۰ سال شیوع و بروز بالاتری در بین خانم‌های ایرانی دارد.

وی با اشاره به روش‌های تشخیص سرطان پستان افزود: بانوان ۲۰ سال به بالا ماهانه توسط فرد معاینه صورت گیرد و تا سن ۴۰ سالگی سالانه سونوگرافی و هر دو سال یک بار ماموگرافی توسط پزشک انجام شد و بعد از سن ۵۰ سالگی ماموگرافی سالانه توصیه می‌شود.

دکتر اوزی نژاد تصریح کرد: معاینات منظم پس از ۴۰ سالگی، مصرف میوه و سبزیجات، کاهش استرس و تحرک بدنی از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه است.

منبع: فارس
برچسب ها: غربالگری ، سرطان ، یزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار