سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد:
سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با اشاره به اینکه یزد توانمندی حضور فعال در بازارهای ارمنستان و مجارستان را دارد، فولاد، کاشی و سرامیک و فرش را سه صنعت جذاب یزد برای ارمنستان و مجارستان دانست.
کد خبر: ۱۱۱۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸ 10 July 2023

محمد رضا پاکدل عصر امروز در نشست مشترک هیئت اعزامی یاسبرین مجارستان و گیومری ارمنستان با اعضای اتاق بازرگانی استان یزد، اظهار داشت: نگاهی که امروز در سطح کلان در ایران وجود دارد این است که ما تفاهم‌نامه‌ها را از سطح کاغذی به سمت اجرایی شدن هدایت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه آمادگی ارتباط و تعامل گسترده یزد با شهرهای خواهرخوانده وجود دارد، گفت: طبیعتا ظرفیت خواهرخواندگی امکان تعامل بسیار گسترده بین شهرها را به وجود می‌آورد اما در سال‌های گذشته به این موضوع کمتر توجه شده است.
سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با بیان اینکه این موضوع باید در سال‌های آینده بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و قطعا این نشست زمینه آغاز این تعاملات اجرایی را بسیار بیشتر می‌کند.
پاکدل گفت: اگر به صورت ویژه بخواهیم خروجی مناسبی از این نشست داشته باشیم، باید تمامی تصمیمات این نشست به اقدامات عملی منجر شود و تعاملات شهرهای خواهرخوانده با یزد را توسعه ببخشیم.
وی ادامه داد: یزد در حوزه صنایع دستی جزو استان‌های شاخص ایران است و توانمندی‌های بسیار بالایی دارد و فرش یزد جزو صنایعی است که بازارهای بسیار بالایی دارد و کالایی بسیار ارزشمند به حساب می‌آید و در ارمنستان و مجارستان هم امکان تعامل در این حوزه وجود دارد.
وی بیان کرد: استان یزد دومین استان معدنی کشور است و یکی از بهترین نقاط کشور در حوزه توانمندی‌های معدنی است و همین موضوع هم نقش بسیار مهمی در توسعه با کشورها و شهرهای مختلف جهان را ایجاد می‌کند.
پاکدل افزود: همچنین یزد از قطب‌های فولاد و صنعت نساجی ایران است و ظرفیت‌های بسیار خوبی هم در این حوزه وجود دارد و بیش از ۵۰ درصد از کاشی و سرامیک ایران هم در همین استان تولید می‌شود که ظرفیت بسیار خوبی در حوزه تجارت مصالح ساختمانی بین ایران و ارمنستان و مجارستان ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: شرکت‌های پیشتازی در حوزه مواد غذایی هم وجود دارند که می‌توانند وارد بازارهای اروپایی شوند و حتی این امکان وجود دارد که ما متناسب با بازارهای بین‌المللی بحث برندینگ و توسعه این شهرها را به وجود آوریم.
سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد تصریح کرد: در حوزه علمی هم تفاهم‌ و ارتباط بسیار خوبی با یاسبرین مجارستان داشتیم و به صورت ویژه در حوزه تبادل دانشجو اقدام شده و این موضوع هم می‌تواند همچنان ادامه داشته باشد.
پاکدل با بیان اینکه ما با کشور ارمنستان در حوزه تامین دام ارتباط بسیار خوبی داشتیم و در حوزه خرید دام و محصولات پروتئینی تعامل ایران و ارمنستان خوب بوده و همچنان هم می‌توانیم در این حوزه بهتر و بیشتر عمل کنیم، افزود: ظرفیت بسیار بالایی در حوزه توریست هم می‌تواند بین یزد و شهرهای خواهرخوانده ایجاد شود چرا که یزد یکی از استان‌های با ظرفیت بسیار بالای گردشگری در ایران است.
وی ادامه داد: آمادگی اعزام هیئت‌های تجاری برای بررسی و رصد بازارهای ارمنستان و مجارستان وجود دارد و این اقدام می‌تواند به توسعه هرچه بیشتر تعامل اقتصادی با این کشورها شود.
سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد ادامه داد: ما نمایشگاه‌های بین المللی خیلی خوبی در استان یزد برگزار می‌کنیم و آمادگی داریم از ظرفیت نمایشگاهی یزد برای معرفی محصولات دو کشور استفاده کنیم و همچنین بالعکس این آمادگی را داریم که محصولاتمان را در ارمنستان و مجارستان و دو شهر خواهرخوانده معرفی کنیم.
پاکدل تصریح کرد: حتی می‌توانیم یک پاویون دائمی در نمایشگاه‌های یزد، یاسبرین و گیومری ایجاد شود و به صورت رایگان در اختیار تجار یزد و این دو شهر قرار دهیم.
وی افزود: با توجه به اینکه ما به دلیل تحریم‌هایی که بعضا درگیر آن هستیم، ظرفیت بسیار خوبی می‌تواند وجود داشته باشد که به وسیله پیمان‌های خواهرخواندگی به تولید و عرضه در این کشورها بپردازیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار