مدیر طرح مرحله ۱۱ پارس جنوبی، از صرفه‌جویی بیش از ۴۰۰ میلیون دلاری در راه‌اندازی نخستین سکوی این مرحله خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۲۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸ 27 August 2023

به گزارش تابناک بوشهر و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، اجرای طرح توسعه مرحله ۱۱ پارس جنوبی، به‌عنوان آخرین بخش دریایی این میدان مشترک، به حدود ۲۰ سال قبل باز می‌گردد. در آن زمان، شرکت‌های ایرانی به‌عنوان پیمانکارانی در کنار شرکت‌های خارجی حضور داشتند. این مرحله، اما در این سال‌ها به سرانجام نرسید و تنها در چند قرارداد بین شرکت‌های ایرانی و خارجی دست به دست شد.

حالا این طرح در آستانه بهره‌برداری قرار دارد و به گفته مدیر آن، بخش نخست آن، ساخت و راه‌اندازی دو سکوی سرچاهی هریک به ظرفیت برداشت روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش، حفاری ۲۴ حلقه چاه در دو موقعیت دریایی A و B، لوله‌گذاری دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی به طول تقریبی ۱۴۰ کیلومتر به همراه خطوط لوله ۴.۵ اینچ تزریق منواتیلن گلایکول و تأسیسات اتصال به پالایشگاه مرحله ۱۲ پارس جنوبی واقع در منطقه پارس دو (کنگان) را شامل می‌شود.

علی ندیران با تشریح کار‌هایی که پیمانکار و بهره‌بردار طرح توسعه مرحله ۱۱ پارس جنوبی انجام داده است، افزود: در اجرای این مرحله برخی کار‌ها به عنوان نخستین تجربه در کشور به ثبت رسید؛ مانند اتصال خط لوله جدید به خط لوله موجود ۱۲ C در بستر دریا و برچیدن و جابه‌جایی سکوی سنگین‌وزن ۱۲ C بوده که با موفقیت به پایان رسیده‌اند.

او ادامه داد: بر اساس قول پیمانکار به شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت، قرار بود تا پایان مرداد تولید گاز از مرحله ۱۱ پارس جنوبی آغاز شود، اما بیستم مرداد عملیات راه‌اندازی آغاز شد و به فاصله دو روز چاه‌های این موقعیت در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند.

مدیر طرح مرحله ۱۱ پارس جنوبی با بیان اینکه هم‌اکنون گاز غنی و میعانات گازی تولیدی از سکوی ۱۱ B به پالایشگاه مرحله ۱۲ پارس جنوبی منتقل می‌شود، افزود: با حفاری و تکمیل باقی چاه‌های این موقعیت، به مرور سکوی ۱۱ B به ظرفیت کامل تولید خواهد رسید.

به گفته ندیران، با جابه‌جایی و نصب سکوی موقعیت ۱۲ C به ۱۱ B افزون بر صرفه‌جویی در زمان و پر کردن خلأ ناشی از ساخته نشدن سکوی جدید که حدود سه سال به طول می‌انجامد، هزینه‌های این بخش از توسعه ۲۲۲ میلیون دلار کاهش یافت و با هزینه‌ای حدود ۳۰ میلیون دلار اجرایی شد.

او ادامه داد: افزون بر این، با بهره‌گیری از بخشی از خط لوله موجود ۱۲ C در این طرح، هزینه پیش‌بینی‌شده ساخت خط لوله ۱۳۵ کیلومتری مشابه افزون بر ۲۴۰ میلیون دلار در این بخش با هزینه واقعی ۳۰ میلیون دلار اجرا شده است، از این رو صرفه‌جویی ارزی ناشی از این اقدام‌ها تا این مرحله از توسعه مرحله ۱۱ پارس جنوبی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

مدیر طرح مرحله ۱۱ پارس جنوبی برداشت گاز از مرحله ۱۱ پارس جنوبی را جبران‌کننده بخشی از بحران ناترازی گاز در ماه‌های سرد سال دانست و گفت: همزمان با تکمیل فعالیت‌های باقیمانده، برنامه‌ریزی شده تا حفاری دو حلقه چاه نیز تا پایان امسال در موقعیت ۱۱ B انجام شود و به‌ترتیب عملیاتی شوند.

ندیران همچنین درباره مرحله دوم از بخش نخست توسعه این طرح ادامه داد: مرحله دوم از توسعه فاز نخست این طرح به‌صورت همزمان پیگیری می‌شود و به این منظور مراحل طراحی، ساخت و نصب پایه سکوی ۱۱ A و طراحی، ساخت و نصب سکوی فراساحلی موقعیت ۱۱ A در دو شرکت داخلی آغاز شده است.

او در تشریح بخش دوم طرح توسعه مرحله ۱۱ پارس جنوبی، به موضوع افت طبیعی فشار مخزن پس از دو دهه از آغاز تولید از این میدان اشاره کرد و افزود: اجرای طرح فشارافزایی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در میدان مشترک پارس جنوبی به‌شمار می‌رود. طراحی، ساخت و نصب این تأسیسات نخستین تجربه در کشور به‌شمار می‌رود که با افتخار در بخش دوم طرح توسعه مرحله ۱۱ پارس جنوبی به‌دست متخصصان صنعت نفت اجرا خواهد شد.

مدیر طرح مرحله ۱۱ پارس جنوبی شرح کار این مرحله را شامل طراحی، ساخت و نصب سکوی فشارافزایی برای حفظ و نگهداشت تولید گاز، سکوی مسکونی، خط لوله دریایی و کابل‌گذاری دانست و گفت: مناقصه انتخاب پیمانکار مهندسی پایه این بخش در حال انجام است تا به‌زودی و با انتخاب مشاور مهندسی، وارد مرحله اجرایی شود.

برچسب ها: بوشهر ، پارس جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار