سرپرست مدیریت شعب بانک توسعه تعاون خراسان رضوی گفت: بانک توسعه تعاون خراسان رضوی که در سال ۱۳۸۸ راه اندازی شده است، تنها بانک تشکیل شده بعد از انقلاب اسلامی و ۱۰۰ درصد دولتی است، تمام سرمایه این بانک توسط دولت تامین می شود.
کد خبر: ۱۱۲۳۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰ 28 August 2023

به گزارش تابناک رضوی، رئوف احمدی با بیان این مطلب اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون میزان رشد منابع در این بانک هشت درصد، اما میزان رشد مصارف ۱۲ درصد بوده است، نسبت به ۹۰ واحدی که باید از محل سپرده های مردم در قالب تسهیلات پرداخت می شده، فقط ۲۸ درصد انحراف وجود داشته است.

وی اظهار داشت: بانک توسعه تعاون خراسان رضوی که در سال ۱۳۸۸ راه اندازی شده است، تنها بانک تشکیل شده بعد از انقلاب اسلامی و ۱۰۰ درصد دولتی است، تمام سرمایه این بانک توسط دولت تامین می شود.

سرپرست مدیریت شعب بانک توسعه تعاون خراسان رضوی اظهار داشت: بانک توسعه تعاون یک تکلیف اساس نامه ای در حوزه پرداخت تسهیلات دارد، به طوریکه باید ۷۰ درصد از پرداخت تسهیلات خود را به بخش تعاون اختصاص دهد که این میزان شامل اتحادیه های سراسری و مرکزی و شرکتهای تعاونی و اعضای آنها می شود و جمعیت انبوهی را در کل کشور دربرمی گیرد.

وی بیان کرد: بانک توسعه تعاون در خراسان رضوی ۲۳ شعبه و یک مدیریت شعب با هزار و ۹۹۴ کارمند اعم از قراردادی، پیمانی و شرکتی دارد و امسال سه باجه این بانک در شهرستانهای مشهد، مه ولات و درگز تبدیل به شعبه شده اند.

احمدی با اشاره به اینکه این بانک در دولت سیزدهم بعد از چند سال زیان به سود رسیده و سرمایه آن افزایش یافته است، گفت: در پنج ماه گذشته از سال جاری، ۱۰ میلیون و ۷۳ هزار و ۷۳۷ دلار کد حوالجات ارزی در دو شعبه از این بانک در مشهد صادر شده که همه آن مربوط به واردات مواد اولیه به کشور بوده است.

وی به شاخص "مانده مطالبات غیرجاری" بانک توسعه تعاون خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: خوشبختانه با تلاش کارکنان در استان این شاخص نسبت به پایان سال گذشته ۱۸ درصد کاهش دارد و خراسان رضوی در این بخش نخستین استان کشور در کاهش میزان مطالبات غیرجاری بوده است.

سرپرست مدیریت شعب بانک توسعه تعاون خراسان رضوی شاخص ریسک اعتباری بانک توسعه تعاون استان را کمتر از پنج درصد ذکر و بیان کرد: "ریسک اعتباری" نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی است که میزان آن در ابتدای سال جاری ۱.۴ درصد بوده اما در ابتدای شهریور ماه به یک درصد رسیده است.

وی صدور ۶۱۵ فقره ضمانت نامه بانکی به مبلغ سه هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال معادل ۱۰۳ درصد از تحقق برنامه امسال و صدور ۲۵ فقره اعتبار اسنادی "ال.سی" به مبلغ ۲ هزار و ۱۷ میلیارد ریال معادل ۱۳۸ درصد از تحقق برنامه امسال را از دیگر اقدامات این بانک در سال جاری در خراسان رضوی برشمرد.

جذب ۱۰۰ درصد بودجه مشاغل خانگی در خراسان رضوی

سرپرست مدیریت شعب بانک توسعه تعاون در خراسان رضوی تسهیلات بخش جز ۴ بند ب تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور در سال ۱۴۰۲ را متعلق به دستگاه های کمیته امداد، بهزیستی و مشاغل خانگی دانست و گفت: از بودجه ۶ ماهه ابتدای امسال از محل بند قانونی مزبور، ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات به ۹ فقره از متقاضیان، تسهیلات پرداخت شده در حالی که بودجه این مدت ۵۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بوده است.

وی اظهار داشت: از محل بودجه ۶ ماهه امسال بانک توسعه تعاون خراسان رضوی، ۴۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به متقاضیان بهزیستی با میزان تحقق ۶۸ درصد از برنامه سال در این بخش و ۵۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به متقاضیان کمیته امداد با میزان تحقق ۸۹ درصد از برنامه سال در این بخش پرداخت شده است.

احمدی خاطر نشان کرد: پارسال اعتبارات مشاغل خانگی بانک توسعه تعاون ۴۳۰ میلیارد ریال بود که ۱۰۰ درصد جذب شد، سهم ۶ ماهه نخست امسال استان از این بخش ۱۹۸ میلیارد ریال است که از این میزان ۱۰۵ میلیارد ریال جذب شده است.

وی میزان پرداختی بانک توسعه تعاون از محل بودجه ۶ ماهه ابتدای سال در حوزه ازدواج را ۸۱۹ میلیارد ریال به ۳۹۲ متقاضی، در حوزه فرزندآوری، ۳۶۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به ۵۵۲ متقاضی، در حوزه ودیعه مسکن، ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ۱۷ متقاضی ذکر کرد.

سرپرست مدیریت شعب بانک توسعه تعاون خراسان رضوی با بیان اینکه هنوز اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال به بانک توسعه تعاون ابلاغ نشده است، خاطر نشان کرد: پارسال از این محل در بخش صنعت ۱۴۴ درصد، در بخش کشاورزی ۱۰۸ درصد، در بخش تعاون ۳۶ درصد و در بخش گردشگری ۲۶ درصد از برنامه محقق شده است.

وی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون بانک توسعه تعاون خراسان رضوی موفق شده است ۹۵ درصد از تکلیف خود در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی معادل هزار و ۹۹۶ میلیارد ریال را به هزار و ۲۰۷ متقاضی روستایی محقق کند.

سرپرست مدیریت شعب بانک توسعه تعاون خراسان رضوی با بیان اینکه این بانک وارد بازارهای تامین مالی جدیدی شده است، از جمله این بازارها تامین مالی جمعی و انتشار اوراق در بورس بوده است که در این راستا تاکنون ۶ فقره به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال تامین مالی جمعی در استان انجام و به واحدهای تولیدی پرداخت شده است، یک فقره هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی انتشار اوراق در بورس انجام گرفته است.

احمدی اضافه کرد: بانک توسعه تعاون در حوزه بازارهای تامین مالی محدودیت عملیاتی ندارد، شرکتهای تعاونی به تازگی وارد این بازار شده اند و بانک از آنها حمایت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه تعداد از تعاونی ها در بانک توسعه تعاون حساب دارند، گفت: آمار مشخصی در این زمینه در دست نیست اما همه تلاش بانک به همراه اتاق تعاون و اداره کل تعاون خراسان رضوی آن است که تعاونی ها جذب این بانک شده زیرا یکی از تکالیف این بانک پرداخت تسهیلات به تعاونی ها و اتحادیه هاست و آمادگی ارایه خدمات به آنها را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار