استاندار گلستان از آغاز مذاکرات تعامل تجاری و اقتصادی بین استان گلستان و عشق آباد در ترکمنستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۸۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹ 27 September 2023

به گزارش تابناک گلستان، علی محمد زنگانه امشب در حاشیه سفر به ترکمنستان در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم توسعه روابط و تعامل با کشور‌های منطقه بخصوص کشور‌های همسایه است که با توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم، سند یادداشت تفاهم با کشور ترکمنستان در حضور رئیس جمهور دو کشور و سفیر ترکمنستان و بنده امضا شد.

استاندار گلستان افزود: به دنبال امضای این سند، هیئت بلندپایه‌ای از استان در کشور ترکمنستان به ویژه استان بالکان حضور یافتند که در آنجا محور‌های ذیل سند یادداشت تفاهم بررسی شد.

وی ادامه داد: در این تفاهمنامه مقرر شد که راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب، تسهیل صدور روادید بین ایران و ترکمنستان از مرز اینچه برون، بازسازی و احداث جاده جدید اینچه برون به بندر ترکمن باشی، راه‌اندازی بازارچه مشترک در اینچه برون و حسن قلی در دستور کار قرار بگیرد.

زنگانه گفت: همچنین با توجه به جمعیت ۷۰۰ هزار نفری اهالی ترکمن در استان گلستان ایجاد سرکنسولگری ترکمنستان در استان گلستان مورد تقاضا و مد نظر دو طرف قرار گرفت.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه تمامی موارد تفاهمنامه و موارد پیشنهادی دیگر در سفر فعلی به کشور ترکمنستان مورد پیگیری و مذاکره قرار خواهد گرفت، بیان کرد: فراهم کردن تهاتر کالا و مبادلات با پول ملی دو کشور، برقراری پرواز‌های مستقیم با عشق آباد، تسهیل امورات صنعت گردشگری و رفت و آمد‌های توریستی از دیگر مسائل ذکر شده در این سفر است.

زنگانه تاکید کرد: موضوعات محیط زیستی و مقابله با ریزگرد‌ها و ایجاد کمربند سبز با توجه به وجود صحرای «قره قوم» در مرز ایران و ترکمنستان و بیابان زدایی از دیگر همکاری‌های مشترک مطرح شده در این سند است که در این سفر مورد پیگیری و مذاکره قرار خواهد گرفت.

استاندار گلستان تاکید کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی، توسعه اقدامات فرهنگی حول محور شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی، گسترش تجارت چمدانی و تردد مسافری از اینچه برون مانند مرز سرخس و باجگیران، افزایش تبادلات کامیونی، تسهیل در روابط گمرکی دو کشور و خدمات‌دهی ۲۴ ساعته در مرز، حذف تعرفه‌های ترانزیتی تا عمق ۳۰ کیلومتر، عادی سازی تردد و افزایش ساعت کاری با توجه به رویه‌های حمل و نقل بین‌المللی مرسوم، برپایی نمایشگاه‌های اقتصادی مشترک با حضور فعالان بخش خصوصی از دیگر محور‌های مورد بررسی در این سفر است.

وی گفت: وجود بزرگان و ریش سفیدان قوم ترکمن در این سفر می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا با توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم تبادلات خود را گسترش دهیم.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار