مدیر بازرگانی شرکت فرادانه چهارمحال و بختیاری گفت: این شرکت سالانه حدود ۱۴۰ هزار تن خوراک ماهیان سردابی، گرمابی، خاویاری، میگو، ماهیان زینتی و حیوانات خانگی تولید می‌کند.
کد خبر: ۱۱۲۸۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ 28 September 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، مهدی عرب صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری که به مناسبت روز ملی آبزیان برگزار شده بود، گفت: شرکت فرادانه سالانه حدود ۱۴۰ هزار تن خوراک ماهیان سردابی، گرمابی، خاویاری، میگو، ماهیان زینتی و حیوانات خانگی تولید می‌کند و ۷۰ درصد بازار خوراک آبزیان ایران را در اختیار دارد.

مدیر بازرگانی شرکت فرادانه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شرکت فرادانه بالغ‌بر ۷۰ مزرعه ملکی، استیجاری و شرکت پرورش ماهی را در اختیار دارد، افزود: این شرکت همچنین کارخانه فرآوری خود را تاسیس کرده و ماهی تازه را دریافت، فرآوری و توزیع می‌کند.

وی افزود: علاوه‌بر این سه مجموعه تولید کنسرو نیز در استان فعال است که برای اولین بار ماهی قزل‌آلا را تبدیل به کنسرو می‌کند.

عرب در خصوص میزان مصرف آب در تولید خوراک آبزیان، اضافه کرد: در بخش تولید پودر ماهی مصرف آب وجود ندارد چراکه این کار در آب‌های اقیانوسی و شور انجام می‌شود در حوزه تامین نهاده‌های گیاهی نیز عمده محصولات کشت فرازمینی دارد و تنها گندم در ایران تولید می‌شود بنابراین می‌توان گفت آبزی‌پروری در مقایسه با دامپروری و پرورش طیور مصرف آب کمی دارد.

وی ادامه داد: جهت کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در شرکت فرادانه شهرکرد تلاش شده خوراکی تولید شود که کمترین میزان فضولات و بیشترین میزان جذب را داشته باشد و همچنین مکانیزاسیون در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است یعنی درصورتی که از فیلتر استفاده شود و فضولات آبزیان به کود تبدیل شود آلودگی زیست محیطی کاهش پیدا می‌کند که این موضوع در مزارع فرادانه شروع شده است.

مدیر بازرگانی شرکت فرادانه چهارمحال و بختیاری با اشاره به سهم شرکت فرادانه در ارزآوری، عنوان کرد: حدود ۱۰ درصد از محصولات شرکت فرادانه به سایر کشور‌ها صادر می‌شود.

وی با اشاره به صادرات محصولات پایان زنجیره مانند میگو فرآوری شده یا فرآوری نشده، اضافه کرد: درحال حاضر حدود ۹۵ تا ۹۷ درصد میگو کشور درحال صادرات است که ۳۷ درصد محصولات تولیدی شرکت فرادانه نیز در حوزه خوراک میگو است.

عرب با بیان اینکه شرکت فرادانه نقش موثری در اشتغال روستایی داشته است، بیان کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد آبزی‌پروری استان در مناطق روستایی انجام می‌شود که علاوه‌بر اشتغال در توسعه این مناطق نیز موثر بوده است.

وی با بیان اینکه شرکت فرادانه بزرگ‌ترین مرکز تولید خوراک آبزیان در خاورمیانه است، یادآور شد: در غرب آسیا واحد متمرکز تولید خوراک آبزیان مانند شرکت فرادانه وجود ندارد و این شرکت قدرتمندترین مرکز تولید خوراک آبزیان در این منطقه به شمار می‌آید.

صادرات ۲۰ هزار تن خوراک آبزیان از شرکت فرادانه

حسین حیدری مدیرعامل شرکت فرادانه چهارمحال و بختیاری در ادامه این نشست گفت: شرکت با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی کار مستقیم تأثیر بسزایی در اشتغال‌زایی استان داشته است.

وی افزود: سال گذشته ۲۰ هزار تن انواع خوراک آبزیان از شرکت فرادانه به کشور‌های عراق، روسیه، ارمنستان، تاجیکستان و ازبکستان صادر شد.



حیدری با بیان اینکه شرکت فرادانه بزرگ‌ترین تولیدکننده خوراک آبزیان در خاورمیانه است، عنوان کرد: با توجه به حجم بالای تولید در این شرکت یکی از مهم‌ترین مشکلات تامین ماشین‌آلات جهت حمل و نقل محصولات است و در برخی موارد شرکت خودرو‌های موردنیاز خود را از طریق استان‌های همجوار تامین می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار