مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی:
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت پرونده قضایی معلول‌آزاری گفت: این قانون باید بازنگری شود و ماده 27 قانون حمایت از معلولان نیازمند بازنگری است و همه ما دوست داریم بودجه کافی در اختیار بهزیستی قرار گیرد تا بتوانیم قانون را کاملا اجرا کنیم.
کد خبر: ۱۱۴۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸ 27 November 2023

به گزارش تابناک رضوی، در جریان بازدید خبرنگاران از آسایشگاه معلولین شهید فیاض‌بخش مشهد، اظهار داشت: خراسان رضوی 145 هزار پرونده ویژه معلولان دارد که از این تعداد، 7 هزار نفر معلول در 110 مرکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند و 5 هزار نفر دیگر نیز از خدمات مراکز روزانه بهزیستی استان بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: امروزه برخی کشور‌ها از معدل جهانی ارائه خدمات به افراد ناتوان و کم‌توان جلوتر و برخی عقب‌تر هستند، اما در واقع جهان همچنان برای معلولان مناسب نیست و این در حالی است که بیش از 500 میلیون فرد معلول در جهان هستند، اما افراد کم‌توان و ناتوان که عمدتاً سالمندان را شامل می‌شوند نیز به جرگه کسانی که در تعریف جهانی "عدم کارایی" دارند، می‌پیوندند؛ بنابراین آمار‌های جهانی حاکی از وجود 12 تا 15 درصد افراد کم‌توان در کل جهان است.

فیروزی شعار روز جهانی معلولان را "باور توانمندی‌ها، نویدبخش دنیای دسترس‌پذیر" دانست و افزود: این شعار حاکی از حق دسترس‌پذیری برای معلولان و افراد کم‌توان است؛ در 110 مرکز شبانه‌روزی استان از 6 هزار و 646 نفر نگهداری می‌شود که 23 میلیارد و 600 میلیون تومان یارانه آن‌ها است.

مدیرکل بهزیستی خاطرنشان کرد: در بخش ارائه خدمات در منزل، 820 میلیون تومان در ماه و در مراکز روزانه غیردولتی نگهداری از معلولان با ظرفیت پذیرش 3 هزار و 500 نفر، ماهانه 6 میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود، همچنین در بخش کمک هزینه‌های لوازم بهداشتی، ماهانه 7 میلیارد تومان برای 11 هزار و 716 معلول بسترگرا هزینه می‌شود.

وی از آغاز مرحله جدید واریز مستمری مددجویان نیز خبر داد و افزود: یارانه‌های واریزی  یک‌ نفره 764400 هزار تومان، دو نفره 1092000 هزار تومان، سه‌ نفره 1528800 هزار تومان، چهار نفره 1965600 هزار تومان، پنج‌ نفره 2402400 هزار تومان است که به حساب آنان واریز شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: دوره آموزشی، طرح مداخلات مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده‌های تحت پوشش را انجام دادیم که با حضور 38 نفر از کارشناسان مسئول دفتر توانمندسازی زنان و خانواده و کلینیک‌های مددکاری استان‌های کرمان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و خراسان رضوی برگزار شد.

فیروزی ادامه داد: 19 هزار و 945 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند، خانوار و فرزندان تحت تکفل آن‌ها که از حمایت‌های بهزیستی برخوردار می‌شوند، جمعیتی بالغ بر 58 هزار و 835 نفر است.

وی یکی از سیاست‌های بهزیستی را بهره‌مندی از ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی به منظور  افزایش و ارتقای توانایی‌ها و مهارت‌های زیستی، روانی، اجتماعی و کیفیت زندگی جمعیت هدف در راستای بهبود معیشت و در نهایت توانمندسازی  زنان سرپرست خانوار دانست و گفت: توانمندسازی در پیشرفت زنان، کاهش نابرابری و بهبود سبک زندگی آن‌ها نقش بسزایی دارد، چرا که امروزه درک و به‌کارگیری استراتژی توانمندسازی یک آرمان آشکار برای ارتقای سلامت روان و تحقق عدالت اجتماعی است.

فیروزی در خصوص آخرین وضعیت پرونده قضایی معلول‌آزاری نیز گفت: این قانون باید بازنگری شود و ماده 27 قانون حمایت از معلولان نیازمند بازنگری است و همه ما دوست داریم بودجه کافی در اختیار بهزیستی قرار گیرد تا بتوانیم قانون را کاملا اجرا کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی اکنون چهار خانه سالمندی مستقل با ظرفیت 10 نفر راه‌اندازی شده است که ماهانه 200 میلیون تومان یارانه و آذوقه در اختیارشان قرار می‌گیرد، همچنین نرخ سالمندی در جهان 12. 5 درصد و در ایران 9. 5 درصد است که با توجه به میانگین سنی جامعه رو به افزایش خواهد بود، بالاترین نرخ‌های سالمندی جهان مربوط به ژاپن و کشور‌های اتحادیه اروپا با 16 درصد است، بنابراین سالمندی پویا باید در جامعه نهادینه شود تا جوانی که اکنون 32 ساله است در سال 1430 که 62 ساله می‌شود دچار آسیب‌های سلامتی و اقتصادی نباشد.

وی در خصوص معلولان ر‌ها شده و مجهول‌الهویه که عمدتاً نیز نوزاد هستند، بیان کرد: نوزادان بدو تولد تا زیر 3 سال که پیدا می‌شوند، تحویل شیرخوارگاه علی اصغر (ع) یا مرکز نگهداری از نوزادان معلول شهید فیاض بخش مشهد می‌شوند و با حکم قضایی، شناسنامه دریافت می‌کنند، در حال حاضر بین 30 تا 40 درصد از معلولان ساکن در مراکز نگهداری شبانه روزی ما مجهول‌الهویه هستند و چیزی در حدود 4 میلیون و 600 هزار تومان به‌ازای هر نفر، این مراکز  یارانه دریافت می‌کنند.
فیروزی از راه‌اندازی اولین قرارگاه دسترس‌پذیری خبرداد و افزود: این قرارگاه توسط استاندار و با هدف ساختن فضایی بهتر برای زیست معلولان و افراد کم توان تشکیل شده است، همچنین سند تحول عمرانی خراسان رضوی با 11 بند، یکی از دستاورد‌های خراسان رضوی است که برای اولین بار، دستور دسترس‌پذیری اماکن مختلف عمومی و دولتی در آن قید شده است.

وی در پایان تأکید کرد: بنابر همین دستور 7 شهرستان بزرگ و پر چمعیت مشهد، نیشابور، سبزوار، قوچان، کاشمر، تربت حیدریه و تربت جام باید مراتب دسترس‌پذیری را برای حدود 3 هزار موقعیت ساختمانی، معابر و غیره برای افراد کم‌توان و ناتوان دسترس‌پذیر کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار