رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حوزه کشاورزی سالانه بالغ‌ بر ۲۰۰ هزار تن ضایعات سرشاخه‌های باغی تولید و دور ریخته می‌شود در حالی که می‌توان از این ضایعات و پسماندهای شهری ماده آلی تولید کرد.
کد خبر: ۱۱۴۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱ 03 December 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر صبح امروز در همایش خاک که در چهارمحال و بختیاری برگزار شد، گفت: در بخشی از این برنامه موضوعات فنی شامل نقش کو‌های شیمیایی در کیفیت خاک، پسماند‌های کشاورزی، فرسایش خاک و آسیب‌هایی که هم‌اکنون در استان به خاک وارد می‌شود توسط اساتید دانشگاه به بهره‌برداران حوزه خاک ارائه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته در موضوع رشد تولید و بهره‌وری در حوزه کشاورزی گام‌های موثری برداشته شده است، ادامه داد: برای مثال تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی استان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های حوزه آب و خاک یکی دیگر از اقدامات مهمی است که در چهارمحال و بختیاری انجام شده همچنین توسعه سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار، توسعه کشت در اراضی شیب‌دار، جذب مشارکت بخش خصوصی در تامین آب و توسعه بیولوژیک و تهیه نقشه‌های تناسب اراضی از دیگر اقدامات صورت گرفته در استان است.

برزگر اضافه کرد: همچنین اقدامات موثری نیز در جهت آموزش بهره‌برداران حوزه خاک در چهارمحال و بختیاری انجام شده و این استان در حوزه توسعه بهره‌برداری بهینه از خاک جزو پنج استان برتر کشور است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش روز افزون جمعیت، توسعه پایدار و تولید غذا اهمیت ویژه‌ای دارد همچنین با توجه به اینکه میزان تولید پسماند و ضایعات با افزایش جمعیت بالا می‌رود باید هدف‌گذاری صحیحی در این حوزه انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در حوزه کشاورزی سالانه بالغ بر ۲۰۰ هزار تن ضایعات سرشاخه‌های باغی تولید و دور ریخته می‌شود در حالی که می‌توان از این ضایعات و پسماند‌های شهری ماده آلی تولید کرد.

وی گفت: بنابراین لازم است در این حوزه سرمایه‌گذاری دقیقی انجام شود چراکه موضوع ماده آلی خاک در کشور و چهارمحال و بختیاری یک ضرورت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار