شاید در ابتدای کشف و راه‌اندازی میدان گازی پارس جنوبی، خیلی از ساکنان منطقه و سطح کشور متوجه تأثیر آن در زمینه بهبود اشتغال و رونق کسب و کار برای هموطنان نبودند. با تکمیل و توسعه روزافزون میدان گازی پارس جنوبی روز به روز بر شعله‌های امید و اشتیاق به زندگی در دل ساکنان منطقه عسلویه و شهرستان‌های جنوب کشور دمیده شد و شاهد رونق اقتصادی زندگی و معیشت هموطنان، به ویژه مردم جنوب کشور هستیم.
کد خبر: ۱۱۴۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲ 04 December 2023

به گزارش تابناک بوشهر، شهرستان عسلویه، آزاده حیدری نسب: ۴۰ سال پیش مردم استان بوشهر و به ویژه ساکنان شهرستان‌های جنوبی، تنها راه درآمد و تأمین معاش خود را در صید و صیادی، کشاورزی، دامداری و سفرهای تجاری دریایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌دیدند. بسیاری از جوانان استان برای اشتغال و تأمین معاش خانواده خود ناچار بودند درد غربت را به جان خریده و به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کنند.

در سال 1350 میدان نفتی گازی پارس جنوبی کشف شد و بهره‌برداری از آن در سال 1368 آغاز شد. حجم ذخیره درجای گاز طبیعی میدان پارس جنوبی در حدود ۵۱ تریلیون مترمکعب و ذخیره قابل برداشت آن ۳۶ تریلیون مترمکعب برآورد می‌شد.

شاید در ابتدای کشف و راه‌اندازی این میدان گازی خیلی از ساکنان منطقه و سطح کشور متوجه تأثیر آن در زمینه بهبود اشتغال و رونق کسب و کار برای هموطنان نبودند، با تکمیل و توسعه روزافزون میدان گازی پارس جنوبی روز به روز بر شعله‌های امید و اشتیاق به زندگی در دل ساکنان منطقه عسلویه و شهرستان‌های جنوبی کشور دمیده شد و شاهد رونق اقتصادی زندگی و معیشت هموطنان، به ویژه مردم جنوب کشور هستیم.

بزرگ‌ترین میدان گازی جهان

میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است و حدوداً ۸۵ درصد متعلق به قطر و ۱۵ درصد متعلق به ایران است. در پایان سال ۱۳۸۸ ایران توانست به میزان تولید ۱۷۱ میلیون و ۴۲۸ هزار مترمکعب در روز دست یابد. میزان تولید گاز ایران از این میدان، تا سال ۱۳۹۶ به ۵۷۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

در طول دوره دولت هشتم و دولت نهم، ایران توانست ۱۰ فاز تولید گاز از پارس جنوبی را به بهره‌برداری برساند. اگر چه در طی دولت دهم علی‌رغم سرمایه‌گذاری هنگفتی که انجام گرفت اما به گفته مدیران شرکت ملی نفت ایران به دلیل وضع تحریم‌های علیه ایران و خروج شرکت‌های متخصص خارجی از طرح‌های توسعه‌ای این میدان گازی هیچ فازی به بهره‌برداری عملی نرسید.

در طی دولت سیزدهم طرح‌های توسعه‌ای این میدان گازی با سپردن ادامه کار به شرکت‌های ایرانی از جمله شرکت ملی نفت، پتروپارس، نفت و گاز پارس و تاسیسات دریایی ادامه پیدا کرد.

رتبه دوم ایران در دارا بودن ذخایر گازی جهان

مهراب قبادی بیگوند رئیس هیئت مدیره و مدیر برنامه ریزی و کنترل طرح ها در سازمان منطقه ویژه انرژی پارس در رویداد جام رسانه امید در عسلویه اظهار داشت: در حال حاضر در سال ۱۴۰۲ محدوده مصوب میدان گازی پارس جنوبی ۵۸ هزار هکتار است و کشور ایران بعد از روسیه رتبه دوم ذخایر گازی جهان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ذخایر گازی ایران ۴۲ درصد از مجموع ذخایر گاز خاورمیانه را به خود اختصاص داده و رتبه اول خاورمیانه را دارا است و پس از آن قطر رتبه دوم دارد.

قبادی بیگوند با بیان اینکه میدان گازی پارس جنوبی با دارا بودن هشت درصد از ذخایر گاز ایران، ۷۰ درصد گاز تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: ظرفیت روزانه تولید گاز ایران یک میلیارد مترمکعب است و روزانه ۷۴۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود. ۴۰ درصد از تولید بنزین کشور نیز از محل میدان گازی پارس جنوبی تهیه می‌شود.

تولید ۷۵ درصد گاز مصرفی کشور در سال ۱۴۰۲ در پارس جنوبی

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از گاز مصرفی کشور در سال ۱۴۰۲ نیز از محل این میدان تهیه شده است، تصریح کرد: منطقه پارس جنوبی دارای ۱۶ پهنه‌ اصلی از جمله سکونت، صنعت، مختلط، زیرساخت فضای سبز، نظامی و ... است.

وی ظرفیت تولید گاز میدان گازی پارس جنوبی در حال حاضر را ۷۰۰ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: میزان تولید صنعت پتروشیمی در ایران، در سال جاری ۶۹ میلیون تن بوده است و در کل کشور تعداد ۶۸ پتروشیمی داریم که ۲۳ مورد آن در میدان گازی پارس جنوبی واقع است.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی با بیان اینکه خط لوله اتیلن غرب، بزرگ‌ترین خط لوله انتقال اتیلن در جهان است، خاطرنشان کرد: ۲۱۱ میلیارد مترمکعب تولید گاز در کشور داریم و مجموع تولید میعانات گازی ۱۳ پالایشگاه در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۵۱ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۵۸۱ بشکه بوده است.

اشتغال بیش از ۷۰ هزار نفر در میدان گازی پارس جنوبی

در حاشیه برگزاری رویداد جام رسانه امید استان بوشهر برای کسب اطلاع از میزان تأثیر راه‌اندازی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بر بهبود وضعیت اشتغال جوانان کشور و استان بوشهر، به محل دفتر کار محراب قبادی رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی رفتیم و در تماس تلفنی که با سید محمدعلی موسوی مدیر کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه ویژه برقرار کرد، وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: بیش از ۷۰ هزار نفر نیروی انسانی به صورت ثابت در میدان گازی پارس جنوبی مشغول به کار هستند و از این تعداد ۴۰ درصد آنان بومی استان بوشهر هستند.

به گزارش فارس، رویداد ۲۴ ساعته جام رسانه امید ویژه تمامی فعالان رسانه استان بوشهر روز یکشنبه ۱۲ آذرماه سال ۱۴۰۲ با حضور اکثریت اصحاب رسانه استان بوشهر در سایت اداری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی برگزار شد و اهالی رسانه از نزدیک شاهد پیشرفت و توسعه صنایع نفت و گاز پارس جنوبی بودند.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار