پس از آنکه مسئولان دانشگاه یزد مانع اجرای یک طرح مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری شدند؛ این بار دانشگاه کشاورزی ملاصدرای یزد اقدام به قطع ۴۰ اصله درخت کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۶ 01 January 2024

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، دانشگاه به‌عنوان یک محیط علمی که همه‌ساله تعداد بسیار زیادی دانشجو را پذیرش می‌کند و به آموزش آنها می‌پردازد در جامعه به‌عنوان نهادی فرهنگی و مطالبه‌گر شناخته می‌شود.

از گذشته تاکنون هم دانشجویان و اساتید دانشگاهی مقابل تخلفات ایستادگی می‌کرده‌اند و بسیاری از مشکلات به‌واسطه مطالبه‌گری همین قشر خاص و تأثیرگذار جامعه برطرف می‌شد.

حال در استان یزد موضوع به‌صورت دیگری جلوه‌گر شده است و برخی از دانشگاه‌ها و دانشگاهیان یزد خود تبدیل به متخلفانی شده‌اند که خسارت به بیت‌المال و ممانعت از اجرای طرح‌های توسعه‌ای مورد نیاز مردم در روال کاری آنها دیده می‌شود.

همین دو هفته قبل بود که مسئولان دانشگاه یزد در اقدامی بسیار عجیب اقدام به ممانعت از اجرای یک بلوار بسیار مهم کردند که مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی را دارد.

البته ممانعت دانشگاه یزد از اجرای این طرح سال‌های بسیار زیادی سابقه دارد اما این بار و پس از مصوبه‌های شورای ترافیک استان و تأکیدات مسئولان به‌نظر می‌رسید مسئولان دانشگاه یزد دست از مخالفت با منافع مردم برداشته‌اند اما این اقدام عجیب از سوی آنها رخ داد.

بیش از دو هفته از تخلف مسئولان دانشگاه یزد در اجرای این پروژه نگذشته بود که خبری ناراحت‌کننده و بسیار عجیب از یکی دیگر از دانشگاه‌های یزد به گوش رسید، ناراحت‌کننده از آن جهت که 40 اصله درخت 10 تا 20 ساله در این دانشگاه قطع شده است و عجیب هم از آن جهت که این اتفاق در دانشگاه ملاصدرای یزد رخ داده است که دانشگاه تخصصی حوزه کشاورزی یزد به‌حساب می‌آید.

بر این اساس دانشگاه ملاصدرای یزد در اقدامی عجیب و غیرقانونی، اقدام به کندن 40 اصله درخت 10 تا 20 ساله در محوطه دانشگاهی خود کرده است.

این درختان که از نوع توت، نخل، نارون و کاج بودند در میانه یکی از بلوارهای دانشگاه قرار داشتند و پس از آنکه به‌صورت کامل و به‌همراه ریشه از خاک بیرون کشیده شدند، در بخشی از محوطه رها شدند.

یکی از نکات قابل توجه در ارتباط با این اقدام، نوع کاربری دانشگاه ملاصدراست که در واقع دانشگاه تخصصی حوزه کشاورزی یزد است و انتظار می‌رفت که مسئولان این دانشگاه به‌جای انجام چنین تخلفی، علاوه بر بهبود وضعیت فضای سبز محیط دانشگاه خود، به دیگر نقاط شهر هم کمک کنند اما الآن خود این دانشگاه به محیطی ضد فضای سبز تبدیل شده است.

قطعاً افکار عمومی یزد خواستار برخورد جدی با عوامل این اقدام هستند و لازم است برخوردی که با مسئولان متخلف این دانشگاه صورت می‌پذیرد، بسیار جدی‌ و بدون هیچ گونه اغماضی باشد.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که در زمان حاضر شهرداری یزد با حضور در دانشگاه جلوی ادامه تخلفات این دانشگاه را گرفته است و مطابق با قانون باید برای مسئولان این دانشگاه پرونده تشکیل شود و به دستگاه‌های نظارتی و حقوقی معرفی شوند.

حال تنها جای این سؤال باقی است؛ آیا مسئولان دانشگاه ملاصدرای یزد که عنوان کشاورزی را هم با خود یدک می‌کشند می‌دانند که درخت 10 تا 20 ساله در شهری کویری همچون یزد چقدر ارزش دارد و برای آنکه این درخت به این اندازه برسد چه‌میزان هزینه شده است؟

علاوه بر این و با توجه به اینکه درختان کنده‌شده در بخش فضای سبز میان بلوار قرار داشتند مسئولان دانشگاه ملاصدرا باید پاسخ دهند که؛ چه‌کار مهمی قرار بوده است در این دانشگاه انجام شود که برای آن باید 40 درخت آن هم در بخشی که اختصاص به فضای سبز دارد از ریشه کنده شود؟

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار