بسته خبری
امام جمعه تاکستان گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید در بین افراد جامعه نهادینه شود؛ چرا که قیام امام حسین (ع) نیز براساس همین فریضه بوده است/رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قزوین گفت: با اجرای طرح مهم ساماندهی امامزاده حسین بافت فرسوده و مناطق جنوب شهر قزوین متحول شده و رونق اقتصادی در این محدوده نیز محقق می شود.
کد خبر: ۱۱۸۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶ 26 October 2015

                                  فریضه امر به معروف در جامعه نهادینه شود

آیت‌الله علی اسلامی در مراسم تجلیل از آمران به معروف و ناهیان از منکر استان قزوین که صبح امروز در سالن جلسات دادگستری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: امام حسین (ع) و حماسه‌ کربلا موضوع مهمی است که باید با دقت و اهمیت فراوان به آن اندیشید.

وی اضافه کرد: فساد در دوران معاویه و به خصوص یزید آشکار و حاکم شده بود و اگر در این میان به انگیزه و اهداف امام حسین (ع) نگاهی بیندازیم؛ متوجه آن می‌شویم که امام حسین (ع) به دلیل این موضوع مهم قیام کرده‌اند.

امام جمعه تاکستان با بیان اینکه یکی از دلایل قیام امام حسین (ع)، رواج یافتن شراب‌خواری در آن دوران به دست یزیدیان و از آن خود کردن بیت‌المال از سوی حاکمان بود، اضافه کرد: در کربلا پول‌های فراوان به نزدیکان می‌دادند و حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال می‌کردند.

وی با اشاره به دستگاه قضا و جامعه پزشکان ادامه داد: به افرادی که در دستگاه قضایی خدمت می‌کنند افتخار می‌کنیم چراکه آنان امین و رازدار مردم هستند؛ همچنین به پزشکان و در این راستا جامعه پزشکی باید به ابوعلی سینا افتخار کند.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قیام امام حسین (ع) و رشادت‌های این حضرت یادآور شد: مردم کشور هند به گاندی افتخار می‌کنند؛ گاندی می‌گوید من همان را می‌گویم که امام حسین (ع) گفته است؛ آری امام حسین (ع) کاری کرده‌اند که در دنیا هنوز صدای اسلام و اذان شنیده می‌شود لذا باید امر به معروف و نهی از منکر نیز در جامعه پررنگ شود.

اسلامی با بیان اینکه امام حسین (ع) عظمتی الهی در بین مسلمانان دارند، خاطرنشان کرد: پس از شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان تا امروز مجالس عزاداری زیادی برگزار شده است که تعداد آنها بی‌شمار بوده و کسی ‌نمی‌تواند آن را حساب کند.

وی تصریح کرد: مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) محل بیان احکام و مسائل مربوط به اسلام است؛ به طوری که اگر امام حسین (ع) نبود امروز ندای لبیک یا حسین (ع) نیز نبود.

امام جمعه تاکستان به فریضه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: این فریضه باید در بین افراد جامعه نهادینه شود؛ چراکه قیام امام حسین (ع) نیز براساس همین فریضه بوده است.

گفتنی است؛ در این مراسم از فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر تقدیر و تشکر شد.

***

معاون استاندار قزوین در گفت‌وگو با تسنیم:

مشکلات سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قزوین برطرف شود

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار قزوین گفت: بخش دولتی نباید در تقابل با بخش خصوصی باشد و باید مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برطرف شود چرا که فعالیت بخش خصوصی هم در نهایت منجر به رشد و توسعه استان می‌شود.

عباسعلی درافشانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین درباره ضرورت تقویت بخش خصوصی در توسعه اقتصاد کشور و استان قزوین اظهار داشت: تقویت بخش خصوصی یکی از اثرگذارترین اقدامات برای توسعه استان در زمینه‌های مختلف است که باید مد نظر مسئولان باشد.

وی افزود: با روند کندی که در تقویت بخش خصوصی پیش گرفته شده بخش دولتی به جای دستگیری از بخش خصوصی موانعی برای آن ایجلد می‌کند و ضرورت دارد تا روند تصمیم‌گیری در این زمینه تسریع شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار قزوین تصریح کرد: بخش دولتی نباید در تقابل با بخش خصوصی باشد و باید مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برطرف شود چرا که فعالیت بخش خصوصی هم در نهایت منجر به رشد و توسعه استان می‌شود.

درافشانی درباره رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در چشم‌انداز 20 ساله خاطرنشان کرد: رشد 8 درصدی در چشم‌انداز 20 ساله باید محقق شود ولی سیاست‌هایی که در پیش گرفته شده است ما را از اهداف این چشم‌انداز دور کرده است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری عنوان کرد: کمیته حمایت از سرمایه‌گذاری مشکلات و موانع قضایی سرمایه‌گذاری را با دادن مشاوره‌های به موقع برطرف کرده و زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قزوین گفت: رویکرد کمیته حمایت از سرمایه‌گذاری در واقع پیشگیرانه است و دستگاه‌های اجرایی هم در این زمینه باید این کمیته را یاری کند.

***

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی قزوین:

ساماندهی امامزاده حسین بافت شهری قزوین را متحول می کند

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قزوین گفت: با اجرای طرح مهم ساماندهی امامزاده حسین بافت فرسوده و مناطق جنوب شهر قزوین متحول شده و رونق اقتصادی در این محدوده نیز محقق می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین غیاثوند روز دوشنبه در جلسه کمیسیون شهرسازی شورای شهر اظهارداشت: در بررسی های انجام شده پروژه ساماندهی امامزاده حسین (ع) در ردیف اولین اولویت های شهر محسوب می شود که بیش از۱۰۰ میلیارد ریال هزینه ساخت و اتمام آن است.

وی بیان کرد: تکمیل پروژه ساماندهی امامزاده حسین (ع) که طرحی فرهنگی، مذهبی و گردشگری است، در بافت جنوبی شهر واقع شده لذا اهمیت ویژه ای دارد و در کنار تقاطع های غیرهمسطح امام رضا(ع) و خلیج فارس به همراه بوستان های ملاخلیلا و بانوان در این منطقه، می تواند موجب تحول در بافت فرسوده شهر شود.

غیاثوند گفت: برای آغاز و اتمام پروژه ساماندهی امامزاده حسین (ع) مواردی در اولویت قرار دارد که رئیس شورای اسلامی شهر از طریق هماهنگی با معاونت فنی و عمرانی استانداری، همکاری سایر دستگاه ها همانند اداره کل اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی و گردشگری و راه و شهرسازی را در قالب تفاهم نامه خواستار خواهند شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قزوین یادآورشد: چهار چوب های اصلی این طرح تعیین و تصویب شده و اجرای آن به صورت مصوبه ای از سوی شورای اسلامی شهر به شهرداری برای اجرا، ابلاغ شده است.

وی در ادامه با اشاره به توانمندی قرارگاه خاتم الاوصیاء تصریح کرد: پروژه تقاطع غیرهمسطح امام رضا (ع) توسط قرارگاه خاتم الانبیاء اجرا می شود که خوشبختانه با سرعت در حال پیشرفت است که با توان بالای این قرارگاه، می توان پروژه های مهم و بزرگ را نیز توسط این نهاد اجرایی کرد.

غیاثوند گفت: احیای محله های تاریخی همانند عبید زاکان و شیخ آباد از دیگر اولویت های مورد بررسی در کمیسیون شهرسازی است و ایجاد مسیر گردشگری با محوریت بافت تاریخی نیز می تواند در تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الاوصیاء مورد توجه قرار گیرد.

وی ساماندهی ورودی ها را نیز از دیگر اولویتهای مهم شهر دانست و بیان کرد: در بررسی کمیسیون شهرسازی ساماندهی ورودی ها از مهمترین اولویت های شهر محسوب شده و با تأکید شورای شهر چند پروژه در این حوزه ضمن تعریف شده که توجه به مبلمان شهری و نورپردازی هم در دستور کار قرار گرفته است.

غیاثوند در زمینه دادن امتیازهای تشویقی برای ساخت و ساز و احیای بافت فرسوده گفت: به افرادی که پیش از این بنایی در بافت فرسوده احداث کرده اند و حداقل ۲۰ سال از عمر آن می گذرد مجوز داده می شود تا در صورت ساخت و ساز با رعایت همجواری ها و دیگر ضوابط تعیین شده نسبت به نوسازی و احداث بنا اقدام کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم با اجرای طرح های مهمی مانند ساماندهی امامزاده حسین و احیاء بافت فرسوده شاهد تحول در ساخت و سازهای مناطق جنوب شهر نیز باشیم و چهره شهری تغییر کند.

غیاثوند یادآورشد: اجرای طرح ساماندهی اماکن متبرکه نقش مهمی در جذب گردشگر مذهبی و رونق اقتصادی کسبه و بازاریان منطقه نیز خواهد داشت.

***

86 میلیارد و 700 میلیون ریال سهام در بورس قزوین داد و ستد شد

قزوین - ایرنا - سرپرست بورس اوراق بهادار استان قزوین گفت: امروز 23 میلیون و600 سهم به ارزش 86 میلیارد و 700 میلیون و 700 میلیون ریال در این بورس مبادله شد.

86 میلیارد و 700 میلیون ریال سهام در بورس قزوین داد و ستد شد

عباس مراقی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: 98 درصد ارزش کل معاملات امروز این بورس به خرید و دو درصد آن به فروش سهام اختصاص داشت.

وی اظهارکرد: شرکت های سرمایه گذاری رنا، توریستی و رفاهی آبادگران ایران و توسعه معادن و فلزات به ترتیب بیشترین سهام و ارزش معاملاتی امروز این بورس را به خود اختصاص دادند.

مراقی خاطرنشان کرد: شاخص کل بورس اوراق بهادار امروز با 382 واحد کاهش نسبت به روز گذشته معاملات به عدد 62 هزار و 792 واحد رسید.

بورس استان قزوین از سال 84 فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون دارای 20 کارگزاری فعال است.

***

با حضور بانوان قزوینی صورت گرفت؛

برگزاری آیین نمادین تشییع پیکرهای شهدای کربلا

خبرگزاری شبستان: در سومین روز شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای ایشان، مراسم نمادین تشییع پیکرهای پاک شهدای کربلا با حضور بانوان در قزوین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، همزمان با دوازدهمین روز از ماه محرم و در سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان، آیین نمادین تشییع پیکرهای پاک شهدای کربلا صبح امروز (4 آبان) در قزوین برگزار شد.

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین بیان کرد: مراسم «سوم امام» آیینی است که در دوازدهم ماه محرم و همزمان با سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان هر ساله در قزوین و با حضور بانوان برگزار می شود.

فاطمه آسیابان ها افزود: این مراسم مختص بانوان است یعنی فقط بانوان در آن شرکت می کنند که در بین بانوان قزوینی اقوام کرد و لر ساکن در قزوین با لباس های محلی در این مراسم حضور می یابند.

وی عنوان کرد: بانوان شرکت کننده در این مراسم به یاد تشییع و تدفین غریبانه شهدای کربلا توسط زنان طایفه بنی اسد این مراسم را برگزار می کنند و با در دست داشتن بیل و کلنگ، پیکرهای پارچه ای که نمادی از شهدای کربلا است را تشییع می کنند.

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطر نشان کرد: این مراسم از مقابل مسجد علی اکبر در خیابان سلامگاه آغاز شده و پیکرهای نمادین شهدای کربلا به سمت خیابان سپه، عالی قاپو، خیابان کوروش و حسینیه آقا سید جمال و دوباره به سمت خیابان سلامگاه و آستان مقدس امامزاده حسین (ع) تشییع می شود.

وی تأکید کرد: این آیین سنتی یک مراسم زنانه و مختص شهر قزوین است که در میراث معنوی نیز به ثبت رسیده است که هر ساله با حضور بانوان در سومین روز شهادت امام حسین (ع) برگزار می شود و شرکت کنندگان ضمن تشییع نمادین پیکرهای شهدای کربلا برای سید و سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان عزاداری می کنند.

گفتنی است بر اساس روایات متعدد، زنان طایفه بنی اسد در سال 61 هجری بعد از جنایت سپاهیان یزید هنگام عبور از کنار رودخانه فرات اجسادی نورانی و خوشبو را مشاهده کرده و با دیدن این اجساد از مردان قبیله خود درخواست دفن و خاکسپاری آنان را می ‌کنند اما مردان قبیله از این کار سر باز می ‌زنند بنابراین زنان این قبیله خود برای دفن پیکر پاک شهدای کربلا می‌ روند ولی چون بدن ‌ها پاره پاره بوده و آنها را نمی ‌شناختند و در حالت تحیر و تردید باقی می مانند که در این هنگام امام سجاد (ع) در جمع آنان حاضر و یکی یکی بدن‌ ها را به بنی ‌اسد معرفی کرده و آنها بدن‌ ها را دفن می ‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار