کد خبر: ۱۴۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ 10 December 2015
تابناک کهگیلویه وبویراحمد،یکی از مباحثی که همواره مورد مناقشه بوده وهست و در سطح اندیشمندان و نظریه پردازان حوزه ی سیاسی و اجتماعی دارای نظریه پردازان و به تبع آن طرفدارانی هست:موضوع چگونگی به دست گیری حکومت است.
در این خصوص برخی معتقد به این هستندکه پیشرفت و توسعه از نخبگان شروع می شود و به متن جامعه می رسد و این گونه تغییر موجب توسعه می شود.
برخی دیگر معتقد به تغییر از متن جامعه و نه از طریق نخبگان هستند.به باور اینها ابتدا باید جامعه موتور محرکه تغییر باشد تا نخبگان(الیت ها)را به حرکت وادار کرده و به تغییر وتوسعه برسند.
اصطلاح elit از کلمه eligere به معنای انتخاب و یا انتخاب کردن مشتق شده است. در مفهوم ابتدایی برای بیان کیفیت کالاهایی بکار برده می شود که دارای مرغوبیت و برتری خاصی نسبت به سایر کالاهای مشابه بوده اند. در قرون هیجدهم و نوزدهم میلادی، نخبه به گروه هایی از افراد جامعه که جایگاه یا مقام و منزلت سیاسی-اجتماعی و یا روحانی ویژه ای داشتند، اطلاق می شد. گروه نخبه از نظر سلسله مراتب در جامعه از بالاترین موقعیت ها برخوردار است و رهبری سیاسی را در اختیار دارد.
بعد از وقوع انقلاب دو طیف در ایران به ابراز وجود و سعی در حکومت نمودند،یک گروه نخبگان سیاسی و گروه دیگر نخبگان فکری.
پس از دولت موقت و حکومت نخبگان سیاسی وبا توجه به چالشهای موجود و همچنین روحیه انقلابی گری و برخی مسائل که لزومی برای مطرح شدن انها در این یادداشت نیست،این نخبگان فکری بودند که گوی را از رقبا ربودندو حکومت را به دست گرفتند.
دولت های مختلف پس از دولت بازرگان بر سرکار آمدند که هر یک به نوعی بر جامعه حکومت کردند و به طور کلی نخبگان به عنوان ید کش، جامعه را به این سو وآن سو می بردند.
به طور کلی دولت های مختلف با اعمال نفوذ شدید در بدنه جامعه تمام ارکان جامعه را به دست خود مدیریت می کردند.شاهد عینی این مدعا بحث انتخابات است که در آن برخی از نخبگان سیاسی نمی توانستند وارد عرصه کارزار انتخابات شوند. ضمن اینکه برخی از همین سیاسیون که ازحضور در انتخابات محروم شدند به دلیل وابستگی شدید به طیف های سیاسی بین المللی که خود در حال زمینه سازی برای اهداف خاص الیت هایی بودند که از نظر فکری کاملا متفاوت با ایده های انقلابی و حتی دموکراسی بودند.
عیب و ایراد این مسئله در انتخابات کاملا تاثیر منفی بر مناطقی مثل استان کهگیلویه وبویراحمد را نمایان ساخت.چرا که اگر به نمایندگان استان کهگیلویه وبویراحمد توجه کنید (البته منهای یکی دو مورد)خواهید دید که این نمایندگان نخبه سیاسی یا فکری نبودند،بلکه افرادی هستند که به واسطه حمایت حکومت توانستند گوی را در عرصه رقابتی کاملا حرفه ای سیاسی به راحتی بربایند.نمایندگانی که اگر حمایت نخبگان حکومتی را نداشته باشند هیچ برگی برای عرضه به عنوان یک الیت(نخبه)دارا نیستند.حال چه نخبه سیاسی چه نخبه اقتصادی.
اما از طرف دیگر می بینیم که افرادی با داشتن فاکتورهایی کاملا مشخص از نخبگی(سیاسی،فکری،اقتصادی)به راحتی شکست می خورند و این خود باعث به وجود آمدن برخی مشکلات در بحث توسعه چه سیاسی و چه اقتصادی در سطح جامعه می شود.
نمایندگانی که با اعمال نفوذ از طریق رانت های دولتی به راحتی آب خوردن رقبا را از سر راه خود برمیدارند.
در بحث الیت برخی معتقدند که همیشه عامه مردم راه درست را تشخیص نمی دهند که این درمقابل تشخیص نخبگان حرفی کاملا منطقی و درست است چرا که کسی که در حوزه ی سیاسی نخبه است حتما بهتر از عامه مردم می تواندپیش بینی کند که آینده روابط با کشوری مثلا آمریکا،آیا به منافع ملی صدمه می زند یا کمک می کندو یا نخبه اقتصادی بهتر می فهمد که مشکل اقتصادی را چگونه وبا چه بزنامه هایی باید مرتفع کرد،چیزی که اکثریت جامعه در تشخیص آن مطمئنا به مشکل برمی خورند
به هرجهت مادامی که انتخاب افراد براساس تاثیر گذاری انحصاری تعیین شود نمی توان به موفقیت در توسعه چندان امیدوار بود،مگر اینکه با افزایش سطح آگاهی مردم بنا به شرایط موجود دست به انتخاب زد.و منظور از این جمله آنست که با افزایش سطح آگاهی مردم در حوزه ی موقعیت شناسی آنها را کمک کرد که تصمیم بگیرند در هرگونه شرایطی به چه نیرویی برای رفع مشکلات نیاز است.
مهدی مرادی



به کانال تلگرام تابناک کهگیلویه وبویراحمد بپیوندید

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بویراحمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
دکتر رهام یزدان پناه مصداق نخبه مرذمی است امیدوارم مردم محترم با انتخاب ایشان از شان و منزلت خود دفاع کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار